Koelgroep koelt soms wel/niet

• Aircoman

Vandaag ben ik gaan kijken naar een koelgroep van een koelcel,

het kijkglas is vol, de druk is te hoog tot een bar of 8 voor een installatie met koelmiddel R22,(wat zeer hoog is!) de eigenaar beweert dat er een koeltechnieker pas geweest is en dat alles goed werkte, overvult zal het al zeker wel zijn denk ik.

• Aircoman

om het probleem te verduidelijken, de druk was gemeten op de perszijde, op de zuigzijde was de druk 1bar, het vermoeden dat het expantieventiel de oorzaak is .

het rare aan dit koelgroep is dat de installatie soms wel goed draait en de drukken wel goed zijn, na bvb een half uur draaien, dan heb je weer die zelfde probleem.

• p.ouwendijk

Wat dacht u van vocht in de installatie ?

groet

P.Ouwendijk

• peter van dien

Hallo Piet,

wat denk je van water in plaatst van een beetje vocht

hoe is het met de klus op scheveningen een beetje vet??

peter

• Aircoman

een maand geleden is daar een technieker langs geweest, de handelaar beweert dat deze technieker toen de installatie heeft “bijgevuld” met koelmiddel R22,

dan begrijp ik niet waarom er gewoon bijgevuld is en er ook geen drukkentest is uitgevoerd doormiddel van stikstof, wat ik kon vaststellen is dat er te weinig koelmiddel in zat door de drukken toen te meten, ook het kijkglas liep niet vol.

na bijgevuld te hebben heeft deze installatie een week goed gedraaid tot gisteren.

• hanske

dan zal er waarschijnlijk nog een lek in zitten

• peter van dien

dus jij hebt ook geen lek gezocht

foeii een boete

peter

• Aircoman

dat er een lek is in de installatie is zeker een feit, maar aangezien de handelaar een installatie laat plaatsen dat tweedehands is en al altijd al problemen mee heeft gehad, en wil ook niets anders dan dat het gevuld worden, aan zo'n installaties steek ik mijn tijd niet,

als ze graag amateurs eraan laten werken!

wanneer ik de handelaar (slagerij) voorstel om een grondige onderhoud op deze instalatie uit te voeren, zei hij dat het niet te veel mag kosten want de vorige technieker heeft met koelmiddel plus werkuren al 50€ aangerekend. Waar gaan we dan naartoe met zo'n soort zaken :-(

Dan is de vraag bij mij wanneer je zo'n antwoord krijgt, heeft het wel zin om hier nog aan te beginnen… Ik begrijp deze soort mensen niet, als het maar goedkoop is en een beetje koelt…

natuurlijk heeft hij gehoord dat wanneer het kijkglas “bubbles” vertoont, deze installatie gewoon moet bijgevuld worden met een klein verschil van net een volle kijkglas te krijgen :-s

• peter van dien

het is weer de zwartwerker die het voor ons verkloot maar wie doet er iets aan niemand de zwartwerker dient zijn tijd uit en sleurt het grootste gedeelte van de koeltechniek financieel naar de klote

peter

• ali1

bubbels in het kijkglas, wil niet zeggen zomaar bijvullen, die zogenaamde bubbels zijn een gevolg van een te lage

vloeistofstroom en dit kan meerdere oorzaken hebben.