liquide hammer

• Edwin

Wie kan mij uitleggen wat liquide hammer precies is ???

Ik weet dat dat als de vloeistof te veel na gekoeld is, het expansie ventiel als een vloeistof klep gaat werken, maar hoe kan dat, het TEV regelt door de druk in de bulb.

Hoe kan deze dan als een vloeistofklep gaan werken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Edwin

• gerard

Liquid hammer is volgens mij niets anders dan vloeistofslag

• Edwin

Bedankt voor je reactie gerard,

maar vloeistofslag heb je bij een compressor als het vloeibare koudemiddel niet geheel is verdampt in de verdamper.

Liquid hammer, wordt veroorzaakt door te grote nakoeling van de vloeistof en kan dan niet inde verdamper worden verdampt. Het TEV gaat dan als een open/ dicht klep werken.

Mijn vraag is juist hoe kan een TEV dat doen, want deze opent en sluit modulerend, bij normaal bedrijf, en niet als open/dicht.

Wie o Wie kan mij dit uitleggen??

Groet Edwin

• p.ouwendijk

Zit u al lang koeling?

groet Piet

• Edwin

waarom wilt u dat weten??

• Edwin

Ik weet dat in mijn vorige bericht het er twee keer over gaat dat de vloeistof niet verdampt in de koeler, maar mijn vraag blijft nog steeds waarom een TEV als open dicht klep kan gaan werken met een te grote na gekoelde vloeistof.

groet Edwin

• Willem

Volgens mij is liquide hammer ook niet anders dan engelse term voor vloeistofslag, maar kan me vergissen.

Zoals je het beschrijft komt het op mij over als “hunten” van je expansieventiel.

Maar misschien kun je uitleggen wat je ziet gebeuren en wat je metingen zijn.

Mvg Willem

• Edwin

Hallo willem,

ik weet dat de doorlaat van het TEV te groot was.

Het gaat hier om een vloeistof onderkoeler waarvan de vloeistof van deze onderkoeler wordt gebruikt voor de TEV van deze onderkoeler en dus niet de vloeistof uit het vloeistofvat.

Wat ik waargenomen heb is dat het echt een soort hammer slagen waren in de onderkoelde vloeistofleiding.

Conector van de vloeistofklep van de onderkoeler los gehaald en de hammer slagen waren weg, kleinere doorlaat geplaatst en alles werkt weer ok.

Maar hoe kunnen die hamerslagen nu veroorzaakt worden door een TEV ???

Want hunten is mijn inziens ook modulerend.

Groet Edwin

• Aircoman

@ Edwin, Aan het uur van uw posting te zien sta je wel héél vroeg op! of bleef je laat op :-p

• peter van dien

Hallo,

even wat vragen,

hoe oud is de installatie,

heeft de installatie goed gewerkt en hoe lang,

wat is er veranderd,

hoe lang heb je dit probleem is her erger geworden of blijft de klacht hetzelfde,

staat het aggregaat hoger dan de verdamper en hoeveel hoger,

hoe hoog is de condensordruk,

zit er een ventiel met inwendige drukvereffening op,

zit er op het ventiel uitwendige drukvereffening op en zoja waar zit de bulb voor of achter de uitwendige drukvereffening leiding,

zit er een vloeistof verdeler op,

hoe hoog is de oververhitting,

hoeveel vloeistof kleppen zitten erop en gaan ze tegelijk open ???

waarom is de doorlaat van het ventiel vervangen,

dit zijn zomaar een paar vragen die jij je zelf moet stellen om een fout diagnose te stellen en dit ontbreekt bij 90% van de monteurs en installateurs voorts vraag jij je klant wat er gebeurd is want je komt niet zomaar langs vraag zo veel mogelijk en ga daarna pas sleutelen,

Peter