NVKL-certificering

• B Berns

Ga ik als 1 manszaak meedoen met de certificering zoals besloten bij de NVKL of wordt het tijd afscheid te nemen van de club?

Ik verkoop er nog geen schroef meer door, maar krijg wel weer een hoop rompslomp.

Anderzijds vind ik dat een branchevereniging wel zo veel mogelijk bedrijven moet vertegenwoordigen.

Hoe denken jullie erover??

• Terpstra

Ik denk dat het uiteindelijk niet uit maakt of je 1 manszaak bent of 2-30 monteurs in dienst zou hebben. je maakt iets en daar moet je je voor certificeren.

Het nadeel van een 1 manzaak is wel dat je alls zelf moet doen, wat uiteindelijk veel tijd, geld en energie kost.

Al of niet afscheidnemen van de club, bedoel je hier de gehele koeltechniek of NVKL? afscheid nemen van de NVKL heeft volgens mij uiteindelijk niets te maken met de PED. Die “club” wijst je uiteindelijk alleen maar op, wat je kunt overkomen als je niet voldoet aan de europese richtlijn. Zij maken die wet niet. Dus ook als je geen lid bent van de club, moet je aan de certifisering voldoen.

Misschien heeft het te maken met leeftijd in combinatie met de energie die je er nog in wil (moet) stoppen. momenteel heb ik zelf cat II, mod. A1.

ik meende dat de NVKL voor de bedrijven die gecertificeerd zijn een nieuw soort van logo zouden krijgen, tot dusver heb ik niets van ze gezien.

Dat de branchevereniging zoveel mogelijk bedrijven moet vertegenwoordigen ben ik het mee eens. Ik vraag me echter af of dit gebeurt op de manier die jij bedoeld.

“beunhazen zijn verdwenen”

volgens de heer ing. J.H. Hoogkamer (als nieuw lid van het Bestuur van STEK)

STEK INFORMATIE nr. 2

De vraag aan Joop: Hoe denkt de branche nu over STEK?

antwoord:“ Anno nu is vrijwel iedereen er van overtuigd dat het STEK concept goed is en goed werkt. De beunhazen zijn verdwenen uit de markt. (he?, HE?) Het bewustzijn dat er milieuvriendelijk gewerkt moet worden, wordt branchebreed gedragen.” (lijkt mij van zelfsprekend)

Ik heb niets op de heer Hoogkamer tegen, ik snap alleen niet dat hij dit zo zegt.

Volgens mij weet Joop ook wel beter.

Hij had beter kunnen stellen, de ingeschreven (erkende) bedrijven werken goed volgens richtlijnen die gesteld zijn. Alle anderen personen c.q. bedrijven die niet erkend zijn als STEK zijnde, die wel dergelijke werkzaamheden uitvoeren, nagenoeg geen grip op te krijgen is en dat er nog veel te veel van zijn.

• peter van dien

hallo,

de afgelopen paar weken is wederom een surinaamse koelmonteur ?? zonder papieren bezig geweest bij een slager hij werkt volgens een bepaald patroon en wel, laat alle leidingen los hangen ook langs de muren, door de muur een gat gehakt en daardoorheen de leidingen trekken maar ach een krasje of iets dieper maakt hem niets uit als het maar dicht is, een koelcel en een vriescel geplaatst een toonbank aangesloten, geld gevangen en het werk niet afgemaakt nu mag een ander dit doen en gelijk de papieren in orde maken.

en dit bedoel ik nou met baggeraars en er zijn erkende hufters bij die het werk nog afmaken ook, stek of ped niemand heeft ervan gehoord alleen wij eenvoudige erkende koelinstallateurs

peter

• kennard

Hallo Heren,

Tja NVKL……….

Wat zal ik er van zeggen……

Ik weet dat wij er alles aan doen om volgens de geldende regels zaken te installeren, dat we ons conformeren aan STEK, gecertificeerd zijn voor PED.

Maar of dit nu betekend dat wij het beter doen dan de “beunhazen” tja dat weet ik eigenlijk niet.

T is natuurlijk nog steeds erg makkelijk om te klooien, ff wat ophangen, ff wat bijvullen, ga zo maar door.

Ik ben nog steeds van mening dat: eerlijk duurt t langst…!!!, ik hoop dat het gauw afgelopen is met de “beunhazen en klojo's maar ik ben bang dat met de huidige stand van ”ecenomische“ ontwikkelingen mensen toch sneller een ”beunhaas" t laten maken, hij kan goedkoper en heeft zich toch niet aan de regels te houden, heeft géén duur pand en personeel, dragt geen bijdrage af en noem maar op.

Dus ja wat moet ik nu zeggen over de NVKL, ik hoop dat ze de beunhazerij kunnen uitbannen anders kon t wel eens slecht aflopen voor kleine zelfstandigen en de rest van onze vakgenoten die wel alles volgens de regels doen en er hun boterham mee moeten verdienen.

Kennard

Heer van Dien,

Peter, ik denk dat mensen die rotzooi van een ander opknappen niet altijd erkende hufters zijn maar slim is anders……

De klant had in eerste instantie niet met zo'n knoeier in zee moeten gaan zeg ik dan maar, alles eruit en opnieuw installeren volgens de regels zou ik zeggen..!!!!!

• B Berns

Ik bedoel niet de PED en stek daar voldoe ik ook aan, maar meer naar het naar een hogerplan tillen van de NVKL- installateurs, Nieuwe WIK of iets dergelijks

Daar voel ik weinig voor.

• peter van dien

Hallo,

Er maar één manier,

Geen koudemiddel meer leveren,

Controlerende instanties inschakelen,

Tweede hands handel registreren dus elke installatie een vast nummer geven geen eigen nummers meer maken.

Geen voorgevulde machines en ac leveren

Nog even een nieuwtje !!!!!!!!!!!!

In Den Haag worden alle gebouwen gecontroleerd op ac en koelinstallaties die aan een muur hangen zowel aan de voor als aan de achterzijde als er geen bouwvergunning is aangevraagd dan moet het van de muur af en dan een bouwvergunning aanvragen.

Ik zal binnenkort alles op een site zetten met foto's van doe het zelvers want die worden niet aangepakt neeee het zijn weer die klootzakken met papieren even uitknijpen en we zijn er geweest

peter

• henvdk

Nieuwe WIK of iets dergelijks

Daar voel ik ook weinig voor.

(heb ik ooit 2000 gulden voor bijgedragen en niets teruggekregen.)

Sterker nog ,met sommige (grote??) firma's wil ik niet eens in dezelfde advertentie staan ,want dat is antireclame bij bestaande klanten.

Na 35 jaar NVKL is het nog lang niet zeker of dat ook 36 jaar wordt.

Onze klanten vragen daar in ieder geval niet om.

De prijs van de ISO_VCA_PED auditor zal de doorslag geven.

Ik vraag me trouwens af hoe je zonder PED certificaat toch een label kunt krijgen.

gr. hen

• Bert K

Hierbij kan ik me wel aansluiten, aangezien de STEK door vrom is aangewezen als certificeringsinstantie mbt het Fgassen besluit.

Waarom zou je dan ook nog de nvkl nodig hebben?(weer andere audit criteria)

Als 1 mans bedrijf met stek erkenning hoodzakelijk werkzaam in de airco is voor de PED 3.3 vakmanschap voldoende.

Alleen gebruik ik van de NVKL de algemene leverings voorwaarden.

Dus wat is verder voor de 1mans bedrijven die beschikken over een stek erkenning en voldoende vakdiploma's de toegevoegde waarde van de nvkl?

Het kost toch een € 2475 alleen stek maar € 764 p/jr

Let op je moet bij de NVKL wel voor 1 december opzeggen.

• ak

volgens de laatste berichten krijgt de NVKL niet de uitvoering van de STEK s(gelukkig) Het WIK verhaal is een flop geworden en voor de kleine zelfstandigen doen ze ook niets , het is een grote jongens club voor grote bedrijven die met een man of wat naar de rgio vergaderingen komen en lekker zuipen en een bob bij zich hebben. terwijl ca 60% van de leden kleine ondernemers zijn die minmaal 700 euri betalen en waar voor?

Ik hoop dat er een branch vereniging komt voor de kleintjes, die meer regelen ,zoals betaal bare inkomsten verzekering bij ziekte. want de meberclub van de NVKL steld ook niets voor een hotel boeken via nmeber is nl duurder dan zelf boeken