Waarom breken met stikstof.

• alain

Waarom breken we tijdens het vacumeren ( bij een bepaalde inhoud ) met stikstof ? En dan afvragend waarom juist met stikstof, wat doet dit met het vocht in de installatie.

• henvdk

ik zou het niet weten!!

• p.ouwendijk

Echt niet ?

groet piet

• henvdk

jij weet wel beter.

Vroeger deden we dat met R22

Derin en deruit was 760 keer verdund.

Behalve in de olie

gr. hen

• hanske

Vroeger koelden ze nog met ijsblokken gehaald op de Noordpool

henvdk schreef:

>

> jij weet wel beter.

> Vroeger deden we dat met R22

> Derin en deruit was 760 keer verdund.

> Behalve in de olie

> gr. hen

• kennard

Wellicht trap ik nu en openstaande deur in………………..

maar je bent vast nog niet zo lang monteur of wellicht helemaal niet.

Kijk er eens de boeken op na of vraag het eens aan je project/werk begeleider…!!

MVG,

Kennard

• peter van dien

is dit een gekke vraag??

als je het niet weet dan vraag je het gewoon

EEN ZWARTWERKER of doehetzelver krijgt ook altijd antwoord

alain,

je gebruikt droge stikstof om het laatste beetje vocht in de installatie op te laten nemen door stikstof en daarna ga je vacumeren zodat de installatie droger wordt op de airco pagina hebben ze daar een ander systeem voor ze blazen gewoon het koudemiddel door de leiding naar buiten en dan hebben ze een beetje koudemiddel tekort en de airco werkt wat minder maar wie zeurt daar nou over

peter

• alain

Bedankt voor het serieuse antwoord, maar volgens mij neemt droge stikstof geen vocht in zich op en vandaar mij vraag. Stikstof gebruik je om de installatie op nieuw op druk te zetten ( zonder vocht toevoeging ) en zodoende opnieuw het vacumeer proces te beginnen. Vocht zou ik dan alleen er uit kunnen krijgen door warmte toe te voeren ( bv. carterverwarming ) om zodoende weer waterdamp te verkrijgen en dmv de pomp te verwijderen. Ik zou alleen willen weten of dit juist is.

Alain

• peter van dien

nee

• henvdk

Ik schreef al ;met R22 verdunden we de vocht 760 keer .

Daar zit ook het antwoord voor stikstof.

Maarja ,zelfs hanske las alleen het woord “vroeger” en dacht dat ik op de Noordpool was geweest.

en zag m'n antwoord aan Piet over het hoofd, n.l. dat iedere koeltechnieker weet dat je een installatie kunt droogspoelen met droge stikstof,of een ander droog gas.

Droge stikstof neemt vocht op.

Vocht uit de olie krijg je er niet mee uit.

Er vanuitgaand dat je geen ABnormaal vocht in de installatie hebt ga je niet duur spoelen met stikstof maar breng je het kookpunt van water door vacumeren terug tot bv. 6oC.

Je hele circuit moet dan dus wel boven die 6 gr. zijn.

Bij een neiuwe installatie zit bijna geen vocht als je er tenminste vakkundig mee om bent gegaan.

Bedenk dat 10 minuten een installatie open laten funest is omdat esterolie extra snel vocht opneemt.

O ja , als je gevacumeerd hebt krijg je een standtijd.

Als in die tijd de druk blijft oplopen heb je een lek

Als in die tijd de druk ietsjes oploopt en dan blijft staan heb je nog vocht erin.

succes.