r290

• Roger

kan je r290 in een systeem pompen wat eigenlijk voor een ander koelmiddel (r22 of 407,410 oid) ontworpen is? Heb hier thuis een oude split staan die leeg is en wellicht dat ik er zo nog wat leven in kan krijgen. Propaan is gewoon voor iedereen te koop dus voor de stek zou het niet uit moeten maken.

• B Berns

Lees eerst de NPR 7600 richtlijn eens door,

En sluit vooral een goede aansprakelijkheidsverzekering af, vertel de verzekeringsmaatschappij even duidelijk wat je van plan bent.

heel veel succes!

• peter van dien

Dat was niet de vraag als je weet zeg het dan weet je het niet zeg dan niets

peter

• Roger

jammer dat niemand het weet. we (een kennis en ik) gaan het binnenkort wel eens uitproberen (buiten uiteraard). in de oude bak moest eigenlijk r22 zitten, maar we gaan kijken wat er gaat gebeuren. we hadden al bedacht dat we het systeem eerst eens goed laten doorlopen met propaan zodat er geen mengsel met lucht in komt

• henvdk

Zou je dat ook met R22 doorspoelen als het R22 zou blijven?

Volgens mij zijn het voor jou vreemde handelingen.

Daar heb je een vacuumpomp voor.

Is dat niet wat link?

Jazeker kan propaan voor R22 ,maar dan wel volgens de

veiligheidsnormen en maximale wettelijk toegestane vulgewichten.

Het kan best goed gaan maar maak een risico analyse wat er gebeurt bij een lekkage en er komt een vonkje van een lichtschakelaar,thermostaat of iets anders.

gr. hen

• Terpstra

wel eens een koelwerkbank van Gram gerep. met R-290.

Gebeuren geen gekke dingen.

Een schader ventiel op dichtgeklemde service aansluiting gelast, grappig, er kwam een klein vlammetje uit service aansluiting.

Maar een bestaande mach. werkend op oude koelgas, vervangen door r-290?

waarschijnlijk zal je de olie moeten vervangen en controleren of cap. inspuitleiding nog juist is.

• paul deelen

ja hoor

je moet wel de drukschakelaar veranderen.

en smering is een klein probleem.

• Roger

voor degene die wat om deze info geeft: we hebben het een tijdje geleden geprobeerd, het is uiteraard niks geworden en we hebben de hele meuk maar naar de schroothoop gebracht.

• H. van Mil

ik lees dat R290 Propaan is maar ik begreep van fabrikanten dat R600 Propaan is

Hoe zit dat nu??

• BMW-robbie

Je kunt er gewoon er R290 in doen, let wel dat je geen ordinair “kook”-propaan in doet.

Je hoeft geen olie te vervangen of zo, en de capaciteiten zijn nagenoeg gelijk. Ik heb deze test gedaan met een r22 unit.

Wel moet je oppassen dat je bij volledige lekkage naar de te koelen ruimte niet boven de explosiegrens uit komt, er mag dus niet te veel in.

Je moet ongeveer de helft van het gewicht aan R22 in de unit doen, de soortelijke massa van R290 is nl veel anders.

Rob