Weet iemand of er een soort “omgekeerde” ventilatorregeling bestaat?
Een die bij stijgende druk de ventilator aftoert. Een soort omgekeerde condensordrukregeling dus.
Ja Hans ,dat kan op allerlei manieren.
Toer je hem af met frequentieregelaar en druksensor dan kun je de frequentieregelaar instellen op invert.
Doe je het met een normale toerenregelaar dan kan dat met een Eliwell
(Die ze waarschijnlijk apart moeten bestellen.)
En volgens mij kan het met een druksensor van Johnson met een omvormer 0-10 volt ingang.
Die omvormer kun je dan een bereik geven en stijgend of dalend.
Dat deden we jaren terug in de deegremkasten voor de bakkerij en dat werkte goed.
Wij gebruiken NU alleen nog maar frequentieregelaars omdat die het energiezuinigst zijn en de fanmotor bij langzaam toeren niet heet word.
Kijk eens bij een electrogroothandel van Uneto-VNI
Lukt dat niet dan wil ik je wel schema's sturen .
Gaarne dan de gegevens van de fanmotor.
vr. gr. Hen
Dag Piet,
Ik heb van Eliwell een fasec 220 volt 3 fasen met temp. voeler.
Die werkt andersom om verdamperfans te remmen als de persdruk te hoog wordt.
Dit zit op een warmtepomp voor mijn zwembad ,waarbij de verdamper het koel-onderdelen magazijn koelt en zo dus droogt.
Waterpompen remmen ook af bij stijgende druk.
Dus het moet in de handel zijn.
gr. hen
Hallo Hen.
Dank voor je reactie. Het gaat om een (nog te bouwen) lucht/lucht warmtepomp-installatie, en eigenlijk is de regeling bedacht als beveiliging voor de compressor tegen te hoge zuigdruk. De installatie moet ook bij hogere buitentemperaturen kunnen blijven functioneren. (het betreft een industriële toepassing) Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de compressor hier tegen te beveiligen, maar dit leek mij vanwege de modulerende werking een goede optie. Te meer ook omdat de ventilatoren (3 fasen 380V) ook in de omgekeerde functie moeten worden geregeld (als de verdamper condensor wordt) Praktisch probleem is alleen nog, dat de ventilatoren op verschillende setpoints moeten worden geregeld.
Condensor functie: ventilatoren moeten bij stijgende druk optoeren (setpoint ca 16 bar).
Verdamper functie: ventilatoren moeten bij stijgende druk aftoeren (setpoint ca 7 bar)
Ik ben er met de producten van de elektrotechnische groothandel nog niet uit. Natuurlijk waardeer ik je eventuele ondersteuning in deze. Ik kan je de exacte informatie evt per mail doen toekomen.
Groet, Hans.
Hans ,wij maken al jaren industriele warmtepompen.
Ik bescherm de compressor voor beide functies met een startregelaar op +8 gr. C.
Je hoort aan de compressor niets als de 4w. klep omschakelt.
De buitencondensor fans hebben een normale drukregeling ,maar zijn bij verwarmen (verdamper) op volle toeren.
De binnenverdamper/condensor heeft een vast toerental.
De koeluitblaastemp. is beveiligd met cilinderlichting en/of frequentieregeling.(<15-16 of 17 gr. C)
Vanmorgen bij -21 gr. buiten was de uitblaastemp nog 22 gr.
Weet wel met 100% buitenlucht (10.000m3/h)
Dat was warm zat voor die werkplaats ,waar huiden gesneden en geslepen worden.
Dit komt bijna nooit voor en dan gaat de lucht via bypass recirculeren.
Dat recirculeren wordt gestuurd door CO2-sensor +reuksensor (indien nodig) en temp van waakthermostaat achter het warmtewiel.
Ik wens je veel succes.
Je hebt hierin weinig concurrentie en een goede marge.
We hebben vanmorgen wel ervaren dat bij de condensatie temp van 32 gr. beter een electronisch ventiel erin had gemoeten.
gr. hen
Hallo Hen,
Ik heb ook gedacht aan een startdrukregelaar (op 7 bar), maar ben bang voor te veel weerstandsverliezen. Een startdrukregelaar is in mijn beleving meer bedoeld voor lage temperatuur installaties.
De klep moet ook een passende kv-waarde hebben, hetgeen bij onze ontwerpcondities (24 kW bij +7°C / R507) neer zal komen op een hoofdklep met stuurventiel. Gezien de begroting voor de installatie (onze opdrachtgever heeft fors in het budget gesneden) dacht ik beter uit te zijn met het combineren van de toerenregeling voor verdamper- en condensorfunctie.
Welke startregelaars en omkeerkleppen gebruiken jullie?
omkeer=ranco of danfoss
start= danfos KVL
bij 42 kW +7+40 met een KVL35 was het drukverlies 0,2 Bar
We hebben 60 kW draaien met 2 kvl 28 parallel en werkt ook goed.
De PM regelaar is wat trager en gebruiken we niet meer.(voorlopig)
R507 gebruik ik niet meer omdat R407c een COP heeft die 9% beter is.
Let op je compressor ,die moet op +7 en op -25 kunnen draaien.
Dat kan met een Octagon NET.
Dat hebben we gisteren gemeten.
Dat kan met een digitale Scoll of normale scroll r407c dus niet.
gr. hen
Ik ben weer een stap verder in mijn engineering, Hen.
Uit de Danfoss selectie is gebleken dat ik onder mijn condities met een KVL 28 kan werken.
Ik twijfel nu alleen nog of ik mijn verdamper met een thermostatisch expansieventiel ga uitvoeren, of met een AKV van Danfoss. Deze laatste is beter in staat om de variaties in condensordruk, vermogen en temperaturen (die er zeker zullen zijn) te compenseren. Bovendien hoef ik dan geen extra component als een vloeistofklep, en misschien wel de startregelaar te plaatsen. De EKC regelaar schijnt ook een MOP-functie te hebben, waarmee ik dan de compressor tevens kan beveiligen. Ik weet alleen niet of deze MOP-functie afdoende beveiligt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?