omgekeerde ventilatorregeling

• henvdk

Hans je zegt;

Ik weet alleen niet of deze MOP-functie afdoende beveiligd.

Dat doet hij niet.

Op moment van omschakelen na De-icen bv. wordt jouw condensor in een keer verdamper.

Die zit zeg 30% vol en heeft een druk van bv 17 bar.

Jouw ventiel zit daarvoor en kan dus niks remmen.

De startregelaar kan dat aan. (je hoort het omschakelen niet eens)

Verder, gebruik een vloeistofafscheider met warmtewisselaar.

Zorg dat ventielvoelers goed vastzitten. (niet die prutsbandjes van danfos)

Regel het zo dat de uitgaande leiding van de verdampers altijd bovenin weggaat. (vloeistof)

De spinnenkoppen moeten van onder naar boven gaan.

Omgekeerd zijn ze een trechter naar de vloeistofleiding.

Ik gebruik Alco electronische ventielen ,maar moet die nog testen op een WP.

Met dit weer merk ik toch slechte werking van mechanische bij 32 gr celcius.

Succes

gr. hen

• Hans Erkelens

Je hebt gelijk Hen, voor wat betreft de druk in het systeem bij omschakelen.

Ik heb ook een voorzichtige berekening van de kosten gemaakt van een elektronische set t.o.v. een thermostatisch ventiel, vloeistofklep en KVL. De electronische set is ca 2 x zo duur en geeft mij toch ook nog onvoldoende beveiliging.

Het betreft bovendien een systeem wat een bedrijfscyclus heeft van ongeveer 16 uur. Daarna wordt het systeem automatisch om- of uitgeschakeld. Het is geen continu bedrijf, waardoor een iets mindere efficientie door of van het TEV niet zo'n bezwaar is.

Bedankt voor je advies en het meedenken tot zo ver.

• mobel

Door gebruik te maken van een freq,regelaar kan dit makkelijk gerealiseerd worden , op de meeste freq -regelaars kun je 2 setpoints instellen , omschakelen tussen setpoints kun je op basis van bedrijfsmelding van de koelmachine of temperatuur sensor laten plaats vinden.