warmtepomp of cv installatie

• p.ouwendijk

Hallo,

Vandaag was ik bij een klant die een warmtepomp als verwarming gebruikt en er zomers mee koelt. Nu heeft deze klant verbouwingsplannen en vroeg aan mij of hij

nu weer eenzelfde installatie moest nemen of gewoon een cv met radiatoren en een airco alleen voor de zomer.

Kan iemand mij uitleggen of voorrekenen wat nu voordeliger is.( en of wijzer is )

Groet

Piet Ouwendijk

• Terpstra

De huidige warmtepomp is dat een direct of indirect systeem.

Je zou het misschien kunnen combineren. Er bestaan al een tijdje units die daar voor geschikt zijn. bv. daikin, general electric en anderen.

• henvdk

Dag Piet,

Als hij geen putten heeft ,wat al veel kost ,is een Hr ketel met

vloerverwarming op winterregeling en Thermostaat en met lage temperatuur voordelig.

De losse airco voor die enkele weken ( in 'n woonhuis) koop je wel of niet.

De vloerverwarming wel op 10 cm uit elkaar.en regelen tussen 23 en 34 graden afhankelijk van de buitentemperatuur.

Heb je Putten dan is koelen voordelig zonder compressor als je ook je ventilatielucht koelt en natuurlijk de vloer.

Ik heb zelf 3 putten van 125 meter elk en een 15 kW octagon draaien

Het is een experiment ,uitgevoerd door het bedrijf, van 23.000 euro

Ik zou het zelf nooit kopen.

Dus heeft hij de middelen en wil hij altijd een fijn klimaat ,dan warmtepomp met putten.

anders HR met L.T vloer en e.v.t. radiatoren onder grote vensters.

Een lucht-lucht warmtepomp werkt perfect voor bedrijven die met 20 graden genoegen nemen als het buiten -18 is.

Maar 23 graden binnen haal je daar niet mee.(vorige week bewezen)

(met putten en vloer dus wel)

gr.

hen vdk

• p.ouwendijk

Dag Hen,

Het is een winkel in een winkelcentrum en of er vloerverwarming aanwezig is dat weet ik nog niet.De installatie bestaat uit een sateliet van Carrier met een buitendeel. dus een gewone warmtepomp en draait nu 10 jaar.

En vloerverwarming er in maken is ook geen feest, is dat ook een must?

of gewoon radiatoren maar is dat energetisch beter dan de bestaande warmtepomp.

Gr. Piet

• peter van dien

hallo,

wat denk je van een luchtgordijn??

goedkoop veel warmte geen vloerruimte

peter

• henvdk

Dag Piet,

In dit geval is een lucht-lucht warmtepomp een goede oplossing.

De bestaande heeft zich 10 jaar bewezen.

Als je dan een keteltje neemt met luchtgordijn ,zoals Peter voorstelt

heb je de klant op de beste manier geholpen . (denk ik)

gr. hen