Remrijskast.

• Roosenboom

Iemand ervaring met het zelf bouwen van deegremkasten?

Dit ivm luchtvochtigheid , tempratuur , verwarmen , prog.

• p.ouwendijk

Moet je echt niet zelf aan beginnen maar overlaten aan de grote jongens.

Wij hebben een klant die had een kast bij ESKO gekocht en die zit veel

in het brood maar kregen het niet goed voor elkaar met de luchtverdeling

in de kast. We hebben er een vriescel van gemaakt.

Groet Piet ouwendijk

• Roosenboom

Wil de uitdaging eigelijk wel aangaan ;-), we hebben al een perfect besturingsysteem uitgewerkt volledig aanpasbaar naar wensen van de bakker ook alles regelbaar(stoomlucht, ventilatiesnelheid, verwarming…) en bruikbaar als koelkamer,diepvrieskamer ….maar idd zoals je zelf aanhaalt de luchtverdeling en juiste vochtigheid & temp in functie van de tijd ….zijn nog paar struikelblokken.

We hebben er al eens 3 bestaande omgebouwd….gaat goed maar wil deze echt perfectioneren …alle tips &ervaringen welkom

• maxn

Wij kunnen wel ervaring uitwisselen ten aanzien van de verdamper/verwarming zijde. Reageer maar als het nog nodig is.

• terpstra

Het besturings programma wat nodig is voor verschillende mogelijkheden om kast in te stellen zal het moeilijkste zijn. Dus de keuzes die gemaakt kunnen worden voor verwarmen, terugkoelen, bewaartijden (in kast) de R.V., enz ,enz. (ik denk dat je dit ergens zou moeten kopen)

Wat erg van belang is, dat je de stoom ketels voor bevochtigen juist kiest en juist monteerd.

Denk niet, twee kasten 1 zwaardere stoomketel met een t-stuk er tussen met stoomleiding naar iedere kast en in stoomleiding een afsluitklep. (dit zijn wij laatst tegen gekomen nl.)

bakker had veel problemen met zijn product goed te krijgen en veel storing op zijn stoomketel.

hebben wij aangepast naar elke kast zijn eigen stoomketel. Product werd zienderoog beter en storingen? … geen.

Het koelsysteem lijkt mij op zich ook geen probleem.

• erwin

Beste,

Op gebied van sturing zitten we zeker goed (denk ik ) maken gebruik van plc in combinatie met HMI…hebben al zeer gebruiksvriendelijke versie opgesteld waarin alles regelbaar is door middel van eenvoudig menu …….wat is de ideale opbouw van de kast zelf om garant te staan dat we overal een goede lucht/vocht verdeling hebben over de producten.

Voor de bevochteging zou ik gebruik maken van een stoomluchtbevochtiger van vapac (munters) deze is aanstuurbaar via plc 4-20mA wat mij een nauwkeurig regelen mogelijk maakt….om de kast op te warmen is het mogelijk om hiervoor de ontdooiweerstanden van de verdamper te gebruiken of is dit af te raden?…ook zou er gewerkt worden met weerstanden in de vloer ….maar hoor dat er veel problemen mee zijn (verlies, kortsluiting..)