vergelijking tussen verschillende compressoren

• gerre

Maanden Condensatietemperaturen (°C) Condensordruk (bar)

Januari 21,5 9,587

Februari 21,1 9,497

Maart 21,9 9,677

April 24,3 10,235

Mei 31,5 12,454

Juni 31,1 12,338

Juli 33 13,173

Augustus 32,6 12,929

September 29 11,775

Oktober 25,5 10,625

November 21,4 9,5

December 17,1 8,411

Dit zijn de verschillende condensortemperaturen en drukken bij verschillende buitentemperaturen. IK heb de buitentemperatuur gewoon vermeerder met 15°C om mijn condensatietemperatuur te berekenen. Deze 15°C heb ik genomen omdat ik dit ergens gelezen heb.

Mijn probleem is nu:

ik zou graag 1 grote compressor vergelijken met meerdere kleinere compressoren voor eenzelfde installatie om in mijn eindwerk te zetten,

Bij lagere buitentemperaturen heb ik dus ook een lagere condensatiedruk en moet mijn compressor minder vermogen leveren. Als ik nu meerdere kleinere compressoren heb kan ik enkele van deze compressoren uitschakelen om aan deze druk te komen. Bij de grote compressor zou deze gewoon om een slechte COP draaien en dus energetisch minder zijn aan de meerdere kleinere compressoren. IK zou dit zo graag uitwerken in mijn eindwerk, maar hoe kom ik aan het compressorvermogen met de gegevens van condensordruk en -temperatuur. Hoe bereken ik dit?

Ik zou bij de verschillende temperaturen de verschillende COP van de grote compressor kunnen zetten en de COP van de kleinere compressoren en deze met mekaar vergelijken en dan vaststellen dat de grote compressor minder goed is. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

• gerard1

Je kan het beste even op een site van een compressorfabrikant kijken en zijn selectie programma downloaden bijvoorbeeld: bitzer software

Gerard

• gerre

ja de BITZER software is mij wel bekend. Hoe moet ik dit dan aanpakken.

Je kan zo met bitzer software berekenen hoeveel compressoren van je een bepaald type nodig hebt bij bepaalde condities, maar het probleem is het type bitzer dat wij gebruiken type S6F 30.2y staat niet bij de te selecteren compressoren

• gerard1

Beste Gerre,

De compressor die jij hebt is een 2 traps compressor (2-stage), bij mij in mijn selectie van bitzer komt hij gewoon voor, je moet dan wel bij 2 traps kijken.

Gerard

• maxn

mail ons maar wat je nodig hebt dan sturen we je tabellen. bellen mag ook. info@deltatechnics.nl, 076-5720220