vervuilde kondensors

• Bart Berns

Vroeger kwam je bij stekkerklare meubels nogal eens kondensorventilatoren tegen die bij het afslaan van de compressor, de andere kant uit gingen lopen, en zo het vervuilen van de kondensor tegen gingen.

Volgens mij werkte dit op zich best.

Komen deze ventilatoren nog voor??

groeten, Bart

• terpstra

vroeger… hoe lang is dat geleden? zit meer dan 25 jaar in de koeltechniek, ben het zelf nog nooit tegen gekomen.

Ik vraag me ook af of dit wel goed zou werken…. denk eens aan de stand van je wiek.

er blijft weinig lucht over als je de wiek de verkeerde kant op laat draaien.

groetjes

• bart berns

Electrolux vrieseilandjes, ca 20 jaar geleden hadden zulke ventilatoren, de kondensors waren vrij grof gevind en ondanks dat de schoep voor blazen verkeerd staat werkte het wonderwel goed!

gr. Bart

• richard 2

Hallo Bart,

Gister nog een vrieseilandje gezien van framec met inderdaad een extra

ventilator aan de aanzuigzijde van de condensor welke aangaaqt als de compressor

uitgaat. In de condensor was weinig stof te vinden dus werkt dit principe prima.

2 andere stekkerklare meubels waren in de zelfde tijd geplaatst en hiervan

waren de condensors wel vervuild met stof.

Groeten Richard

• BMW-robbie

Deze optie met extra ventilator zou kunnen. een standaard 230V ventilator kun je niet zomaar de andere kant op laten draaien.

Rob

• Rob

Ik kom iedere dag een veelvoud van deze meubels tegen in supermarkten en ik moet zeggen dat meestal de diepvriesmeubeltjes vrij schoon zijn met hun grove lamellencondensor.

Meestal zijn het de grote stukken plastic verpakkings materiaal die de vakkenvullers laten slingeren die de boosdoener zijn.

De koelstekkermeubeltjes gaan veel sneller dicht zitten en daarvan ook de uitblaas honingraadroosters die soms latig te verwijderen zijn voor schoonmaak.

Ik heb hele goede ervaringen opgedaan met een simpele onkruidspuit met een 5 L inhouds tank.

Je blaast dan met weinig water de boel schoon en hoeft zelfs het uitblaasrooster niet los te halen.

Nu de klant nog leren dat hij geen spullen voor de condensor kan zetten en zelfs geen reclame materiaal en het gaat helemaal goed!(:D

• Peter R

hallo,

ik gebruik al 20 jaar een plantenspuit met een oplosmiddel en het werk zeer goed, geen stof in de ruimtes alleen een natte zwarte dweil en dat ruimt meestal de klant op

peter