koelmachine op een lbk

• Piet Ouwendijk

Wij hebben een 20 Pk bitzer ( r 407C ) op een lbk geplaatst met een aanzuigconditie van 24°/ 90% ( zeelucht ) en 15° / 100% uittrede.

Nu is deze installatie hel moeilijk in te regelen. We hebben nu voorverwarmde lucht maar dat is op een gegeven moment maar 20% vocht en die machine koelt dat zo weg

met als gevolg dat de machine weer uitschakelt.

We plaatsen wel meer machines op lbk's en hebben vaak inregelproblemen. vaak hunten

Zie ik misschien wat over het hoofd ?

Componenten zijn goed geselcteerd.

• Hans Erkelens

Klinkt als een installatie aan boord van een schip. Hebben wij ook gehad.

Het probleem bij ons was een sterk wisselende luchtconditie. Het schip voer zo'n beetje tussen de poolcirkel en de evenaar. De installaties aan boord hebben vaak een conventionele regeling, en zijn feitelijk uitgelegd op tropencondities. In die situatie heb je de pre-heaters niet nodig, en draait alles op vollast. Dan gaat het meestal goed. Bij verminderde koellast treden de problemen op. De regeling is niet in staat om voldoende te moduleren. Doorlaten van ventielen zijn op vollast geselecteerd, en zijn voor deellastbedrijf eigenlijk te groot. Compressoren kunnen hooguit d.m.v. kleplichting in deellast draaien, maar voor een zo'n grote variatie aan koellasten is een conventionele regeling ronduit te grof.

Ik weet natuurlijk niet of dit in jullie situatie ook aan de hand is, maar wilde je toch even onze ervaring delen.

• Piet Ouwendijk

Dit feest staat inderdaad op een gaseiland. staat nog aan de wal

Heb er vandaag nog mee gedraaid en heb gedraaid met een aanzuiglucht van 38° om een beetje belasting te krijgen maar bleef last van hunten houden.

Ventiel naar mijn smaak al te dicht gezet maar je moet toch wat nietwaar.

Zou een electronisch ventiel hier uitkomst bieden?

groet Piet

• Hans Erkelens

Ik denk dat een elektronisch ventiel al een hoop oplost. Deze ventielen hebben een groot modulerend bereik, en je bent minder afhankelijk van de condensatiedruk. Zelf hebben wij een aantal units met ALCO ventielen uitgerust. Werkt erg netjes. Alleen je compressor moet natuurlijk wel in staat zijn om in capaciteit terug te regelen, anders wordt je zuigdruk weer erg laag.

Weet je zeker dat de LBK het vermogen levert, waar deze voor “verkocht” is? Ook hier zijn wij er door metingen en berekeningen achter gekomen dat dit niet altijd vanzelfsprekend is.

• r.ontijd

Piet ik denk dat een verwarmingselement moet plaatsen na je verdamper.

groetjes rinus