Sneeuwvorming op producten

• erwin

Beste collega's ,

Zit met een probleempje dat ik niet echt goed krijg opgelost …iemand advies.

Toepassing bakkerijdiepvries maar op de producten komt een lichte sneeuwlaag te zitten .

Ventilators schakelen uit bij opening deur.

cel is +/- 5m x3 x 2,4hoog zeker voldoende koelcapaciteit.

de ruimte tempratuur is momenteel -22°C en dit met Eind ondooitempratuur is +5°C

Ik weet dat dikwijls de ontdooiing de boosdoener is maar heb deze al aangepast.

ik heb 3 ontdooiingen per dag , dit max 45min

Ze starten ook pas als de verdamperbatterij voldoende is ingekoeld (-5°c)

Eind ondooitempratuur is +5°C

Er is wel geen strippen gordijn aanwezig dit omdat de eindklant dit niet wil.

Iemand tips hoe ik dit kan tegen gaan ?

• henvdk

Allen met strippengordijn of luchtgordijn.

EN

Deur niet te lang open.

En

ga in donkere cel staan en kijk of er ergens een behoorlijk luchtlek zit.

Sneeuw is bevroren lucht op een dus kouder produkt.

Moet dus buitenlucht zijn.

gr. hen

• terpstra

Hallo Erwin,

je geeft aan ventilatoren schakelen uit als deur open gaat. moet ik hier uit opmaken dat compressor blijft doordraaien?

Dit kom ik regelmatig tegen en deze schakeling heeft zeker niet mijn voorkeur. je verdampings temperatuur gaat nl. in rap tempo naar beneden. Tevens een zeer grote kans dat onverdampte vloeistof weer wordt aangezogen door compressor met mogelijke kans op klepschade in je compressor.

kan installatie niet zo geschakeld worden dat verdamper ventilatoren uitschakelen en compressor ook? (al dan niet pump down?

hierdoor ontkom je aan een zeer lage verdampings temperatuur en misschien een deel sneeuw vorming.

• terpstra

zoiets was ook de vraag op 26-12-2008 “ijsvorming in de cel” lees dit eens door misschien heb je er wat aan.

• erwin

Bedankt, mangeetventiel gaat dicht bij deuropening…. heb nu de tempratuur op -19°c geplaatst ipv -22°c en wat blijkt probleem is veel minder (zo goed als opgelost)….ik vermoedt dat het dus de omgevingslucht is die neerslaat opde producten in de vriezer bij het openen van de deur (onderdruk)…..via logging zien we nu ook dat de vochtigheid in de kast stabieler is …..

Bedankt voor jullie reactie's

• Rob

Dat is nou het leuke van Adapcool waarbij je meteen kunt zien dat de klant de celdeuren te lang open laten staan.

Zeker bij de dv-cel van de bake-off waarbij de dames op hun dooie gemak de broodjes uitsorteren op de ovenbladen met de celdeur open en als je er dan voor de honderdste keer wat van zegt dan kijken ze je aan of ze water zien branden.:S