altherma

• RdeVr

beste mensen

iemand ervaring met het nieuwe warmtepompsysteem van Daikin, genaamd Altherma waarmee je voordelig (zeggen ze zelf) kan verwarmen mbv warmte uit de buitenlucht (tot -20 graden celcius), je optioneel kan koelen en ook warm water kan maken? goede en slechte ervaringen? en hoe pakken in de praktijk de energie / gebruiks kosten uit?

• erwineken

Beste,

Heb er ondertussen al 5 tal geplaatst , stond er in begin ook beetje met argwaan tegenover ……maar voor vloerverwarming ben ik vrij positief ….de weersafhankelijke werking doet het vrij goed …..wat me enkel beetje stoort is de elect back-up heater (die het water de eerste maal opwarmt tot 15°C

Mvg

Erwin

• RdeVr

elders op internet las ik dat de aanleg van altherma alleen interessant is als de woning nog geen CV heeft, hoe zit dat als er al wel cv is maar de ketel aan vervanging toe is? gebruik je er dezelfde leidingen voor of moeten die dan vervangen worden? en hoe bevalt de koeling in de praktijk tijdens hete zomerdagen, werkt dat een beetje?

mvg

• kennard

Check ook een het Therma V van LG is op hetzelfde maar dan van LG.

Is werkend te bewonderen bij iNNTENS klimaattechniek te Lelystad.

Werkt erg goed op de vloerverwarming, radiatoren én verzorgd warm water.

Dit systeem heeft een buffervat van 150liter waar door middel van één electrisch element het water boven de 65 graden celcius wordt gebracht ter bescherming tegen legionella.

Gr, kennard

• RdeVr

die electrische back-up heater is idd een beetje jammer maar het schijnt dat je daar ook een gasgestookte back-up heater (wellicht de oude cv) tussen kan zetten. Die LG lijkt mij ook erg mooi, ik liep gelijk nog tegen een ander soortgelijk systeem van mitsubishi aan (ecodan/zubadan) maar die kan niet koelen, tenminste dat bleek nergens uit.

• Dieuwert

Beste,

Misschien een vreemde vraag maar van waar de melding dat je het jammer vind dat er een heater in zit?

Want over het algemeen zal je deze vrijwel nooit gebruiken noch voor de tapwater functie noch voor de vloerverwarming (hooguit bij opstarten na een periode van langdurige stilstand)

De enigste momenten dat je hem zou kunnen gebruiken is voor de legionela functie waarbij de tapwater verwarmt moet worden, de eventuele extra backup heater voor extra opwarm vermogen tijdens normaal bedrijf is ook uit te schakelen waarbij je de functie of over laat nemen door een seperate warmte bron zoals je al aangaf.

Gr,

Dieuwert

• HD

Brink Climate systems (Staphorst) heeft ook een soortgelijk systeem, het heet BQLS (Brink Quality of Life System) en kan (naar eigen zeggen energiezuinig) verwarmen, koelen, warmwater maken en ventileren. Iemand ervaring?

• rdevr

misschien had ik het idee dat deze electrische heater het voordeel wat te behalen was met een buitenluchtwarmtepomp weer ongedaan zou maken maar misschien valt dat wel mee.

als ik het zou aanschaffen dan zou ik dat doen icm met zonnepanelen op het dak.

gr

• raymond

Erwin

heb jij misschien een klant waar een klant van mij contact mag opnemen voor wat vragen over de altherma?

raymond

• erwin

Mag geen probleem zijn , je stuurt me maar mailtje.

mvg

Erwin