wandmeubel

• sjef

beste mensen ik heb gisteren een storing gehand in een wandmeubel deze koelde niet of nauwelijks,

bij controle was de zuigdruk rond de 10 graden veel te hoog dus, bij de aggregaat (copeland scroll r404a)

zag ik bellen in de kijkglas, te weinig freon in eerste instantie dacht ik, persdruk zo rond 13bar e

dit wat aan de lage kant. Heb een lek gevonden op de afsluiter deze lekt op de vulnippel. Ben de installatie

gaan bijvullen, tijdens het bijvullen stijgt de zuigdruk waarna het weer zakt geen problemen voor zover

maar, nou komt het de persdruk die blijft maar stijgen, en aggregaat valt uit op hoge druk 26bare condensor

zat vol met pluis luchtstroom was veel te laag na schoonmaken bleef deze in bedrijf, maar nog steeds rond

de 24 bare, eenmaal verder met vullen ging persdruk weer stijgen en viel deze weer uit op hoge druk

het was op een plat dak omgevingstemperatuur zo rond 35 graden. Omdat de meubel binnen vrij warm was geworden

dacht ik dat dit veroorzaakt werd door de te hoge belasting, ik heb water over de condensor gegoten met als gevolg

dat de persdruk vrijwel meteen daalde naar acceptabele waarden tussen 16 en 18 bar, deze handeling heb ik meerdere

malen herhaald om de druk laag te houden zodat ik kon vullen heb er 4,5 kilogram bijgevuld, tot de dampbellen

verdwenen de zuigdruk daalde langzaam naar rond de 5,3 bare +2graden, maar nog steeds problemen met de persdruk

weliswaar minder maar naar een tijdje viel hij weer uit op hoge druk, Ik heb nog een aantal malen met water

bij moeten koelen tot dit stopte en nu bleef de persdruk hangen rond de 22 bare.

Hoe kan dit? te hoge belasting? meubel zat vol met warm lauw geworden handel. Of is deze aggregaat te klein

in ieder geval de condensor?

• henvdk

teveel koelmiddel

gr. hen

• sjef

waarom denk je dit? er zit 7,4 kg totaal in dit is de nominale vulling.

groeten sjef

• henvdk

Omdat ik ervanuit ga dat je er geen stikstof in hebt zitten.

Als dat zo is en je condensor is zuiver dan heeft overvulling dezelfde eigenschap.

Is je condensor maar op b/v 15 deel heet en de rest vloeistoftemperatuur dan is hij te vol

Je zegt 7,4 kg erin nominaal.

Heb je bijgevuld of vanaf leeg gevuld met max 7,4 kg?

Als je hebt bijgevuld weet je dus niet wat erin zat.

Als je persdruk behoorlijk hoger is dan je vloeistofvat temperatuur

heb je of lucht of stikstof of overvulling.

Controleer voordat je gaat afzuigen je HD-pressostaat en /of hang parallel een lege cilinder aan je perskant ,

zodat het wegkan als er teveel is.

Blijkt er teveel dan is niets aan de hand en kun je nog alle koelmiddel gebruiken.

Zit er lucht of stikstof in of oncondenseerbare stoffen door overhitting ,

dan kun je het beste alles eruithalen vacumeren en opnieuw vullen.

Ontluchten is eigenlijk prutswerk en geeft geen garantie dat alles eruit is.

succes

• sjef

bedankt voor de info en klinkt wiedes wat je daar zegt, ik zal eens een cilinder er parallel aan hangen kijken wat ie doe,t en

ja heb het geledigd toen weer gevuld ik ga er niet vanuit dat er lucht in het systeem zat omdat er immers een nog

een redelijke hoeveelheid koudemiddel in zat en dus overdruk tov buitenlucht. de lp stond ruim boven 1bare afgesteld.

compressor is droog en warm zuigleiding is +2graden ,er komt geen vloeibaar koudemiddel mee terug

kan dit niet komen door een te hoge belasting? het was nogal warm op het dak en binnen bij de meubel ook

• henvdk

Dag sjef,

Ik maak een foutje.

Ik dacht dat het 134 a was.

22 bar 404a is 49,5 gr. condensatie

24 bar = 53,5 gr.

Dat kan dus op een warm dak.

HD op 56 gr of 59 gr zou dus kunnen.

gr. hen

• terpstra

Is dit een vreemde installatie voor je ? of heb je hem zelf geplaatst.

Indien vreemd, snap ik niet dat je hem voor de zekerheid niet hebt gevacumeerd.

Je had het systeem toch al leeg gehaald. je weet nooit wat een ander heeft gedaan en de klant weet het meestal ook niet wat er wel en niet is gebeurt in het verleden.

Echter met de temperaturen die we hebben gehad en op een dak, ja, niet ontdenkbaar dergelijke drukken.

• sjef

is idd een vreemde installatie, voor mij waarom ik niet heb gevacumeerd is omdat de installatie gewoon

goed gedraaid heeft tot de storing dan. Bij het meten zag ik geen gekke hoge persdrukken juist lage drukken

en dampellen in kijkglas. de installatie heeft niet in vacuum gedraaid lp stond boven 1bare. Ik heb de eigenaar

gevraagd wat er de vorige keer aan is gedaan, De monteur heeft bijgevuld geen lek kunnen vinden. Wat ik wel heb opgemerkt

is dat de aggregaat relatief nieuwer is dan de wandkoeling, mijn vermoeden is dat deze te krap gekozen is voor deze

wandkoeling. Ik ben er vandaag niet naar toe kunnen gaan, maar ik heb er verder niets meer van gehoord dus neem ik

aan dat deze probleemloos draait morgen moet ik terug voor een ander karwei dan ga ik het nog eens na meten.

bedankt voor jullie info

• sjef

heb het vandaag na gekeken zuigdruk was -5 en de vloeistof 31 graden

• rob

Tip:

1. Wat een klant je verteld is één en wat er werkelijk voor jouw komst is gebeurt is twee.

2. Let ook op de manier van vulling van het wandmeubel en zeker op vervuiling.

3. Als je denkt op een hele warme dag dat een installatie te krap is gekozen, zet dat de tuinslang op de condensor en dan het liefst een nevelgordijn als het even kan.

Laatst hadden we een klant die een hoop kabaal maakte omdat zijn koelcel het niet goed deed, volgens de klant was de cel temp. te hoog.

Inderdaad gaf de temp uitlezing een te warme temp. aan.

mijn collega gaat tijdens die lekkere en warme zonnige dag het dak op en aan de slag.

Had hij nou eerst even in de cel gekeken dan had hij gezien dat de klant nog niet zo lang geleden die cel stamp vol met kratten biet had gezet voor de komende voetbal avond!