Bouwvergunning aanvragen

• Peter R

Hallo,

in den haag en omstreken moeten alle koelmachines dus ook airco's van de buitengevel zowel aan de voorkant als aan de achterkant sinds jan 2009 is het verboden om deze apparaten aan de muren te bevestigen je moet eerst een bouwvergunning aanvragen om 2 bouten aan je eigen muur te bevestigen anders gaat deze er zo af in den haag zijn er al boetes uitgedeeld en de gemeente laat iemand komen om deze “ROTZOOI”van de muur te halen

DUS WEES GEWAARSCHUWD

peter

• Hans Erkelens

Als je ziet hoe sommige apparaten werkelijk tegen de muur zijn “gesmeten”, met de overtollige leidinglengte er achter gepropt, kan ik me hier wel iets bij voorstellen. Koelaggregaten op een “gamma”-beugeltje met een stuk blik er overheen gevouwen zijn ook geen uitzondering.

Ik betwijfel zelf of deze installaties door vakbekwame installateurs zijn aangelegd.

Zo'n bouwvergunning zou dan door of namens een erkend installateur moeten worden aangevraagd, of de installateur moet in de vergunningaanvraag worden vermeld, zoals nu ook moet worden vermeld welke aannemer iets gaat bouwen.

Bij de beoordeling van de aanvraag kan men dan gelijk controleren of de installateur wel bevoegd is om dit werk te mogen doen.

Aan de ene kant vind ik het dus wel een bewonderenswaardige maatregel, maar aan de andere kant lijkt het mij een utopie om een wereldstad perfect, schoon en netjes te krijgen.

Ik heb geen idee hoe ver deze maatregel reikt, en of bestaande installaties die goed zijn aangelegd hier ook onder vallen.

Is deze maatregel ergens na te lezen? bijvoorbeeld op de website van de gemeente Den Haag, via een nieuwsbrief of iets dergelijks?

Als het wet of regel is moet het ergens staan opgeschreven.

• Peter R

hans,

alles staat omschreven ook de erkende installateurs moeten hieraan voldoen er moeten 8 tekeningen worden ingeleverd met foto's van de bestaande situatie

ik moest een paar maanden geleden ook een kleine koelmachine van de tuinmuur afhalen omdat er geen bouwvergunning was aangevraagd je mag wel een herrie maker op het dak of de grond zetten

nu krijg je de situatie dat de winkelier/ondernemer op de begane grond de machines op het dak gaan zetten waaronder slaapkamers zijn dus de overlast is verplaatst naar de boven buren

deze maatregel gaat heel erg ver de knoeier en de vakman worden over één kam geschoren

ik plaats ook geen ac meer

peter

• Willem

Is het plaatsen van een airco-unit (bijvoorbeeld op het dak of aan de gevel) bouwverguningplichtig?

Airco units (airconditioning) worden niet apart genoemd in het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken (Bblb). Daarom zijn airco units regulier vergunningplichtig. Indien naar oordeel van B&W sprake is van veranderingen van ‘niet-ingrijpende aard’ is er een mogelijkheid om toch te volstaan met een lichte bouwvergunning of zonder bouwvergunning te bouwen. Of de verandering van niet-ingrijpende aard is, wordt aan de beoordeling van de gemeente overgelaten. Indien de ingreep van niet-ingrijpende aard is is sprake van een lichte bouwvergunningplicht. Als daarnaast nog aan de drie voorwaarden uit artikel 3, derde lid, onder k van het Bblb wordt voldaan is de ingreep bouwvergunningsvrij. Een verandering is ingrijpend indien sprake van een duidelijke “impact” (ruimtelijk, welstand) op het bouwwerk of de omgeving. Tevens mag geen sprake zijn van het plaatsen van een nieuw bouwwerk van enige omvang (er is in dat geval geen sprake van een verandering en dus is een reguliere vergunning benodigd). De afmetingen van de airco zullen hierin maatgevend zijn.

© www.WoonHelp.com 2005

zie verder ook:

http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=59538