NVKL wil naamswijziging Stek is zielig

• henvdk

Er wordt geschreven;

Volgens de NVKL wordt de suggestie gewekt dat een certificaat dat via STEK verkregen is,

meer waarde heeft dan een ander certificaat.

De NVKL vindt dat misleidend en wil dat de naam STEK komt te vervallen.

Nog zelden zo'n onnozele kreet gehoord van een brancheorganisatie.

Ik ben geen fan van die arrogante Stek die nooit terugbelt en ben geen NVKL-Lid

Ik was NVKL-lid van 1974 tot 1-1-2009 ,maar helaas kon ik vertrekken omdat ik niet 3250 euro meer wilde schokken

voor krokodillen plaatjes en alpen-avonturiers.

Als in de STEK ook eindgebruikers zitten van grote installaties , JA ,dan heeft een certificaat van Stek meer waarde

dan als van iemand die bovag -achtig is .

Dat kun je toch niet ontkennen? of geloven ze in die hoge kamers in Zoetermeer in sprookjes ?

• terpstra

Ja, onzin. Maar met een nieuwe naam voor de STEK krijg je weer het zelfde probleem.

of,…aast NVKL er soms op???????????????

Stek is uiteindelijk maar een benaming die door “een” bedrijf wordt uitgevoerd.

Ik denk niet dat het verstandig zou zijn, om hier ook mensen als eindgebruikers van grote installaties bij te plaatsen.

Het zijn uiteindelijk regels die wij moeten naleven, al dan niet op Europees niveau. zoals PED.

• henvdk

lees de laatste nieuwsbrief van stek.

Dan zie je dat reeds een supermarktorganisatie in het bestuur van Stek is toegetreden.

Dat bedoelde ik met ; dan zal Stek bij die organisatie meer waarde hebben dan bij die certificeerders van de NVKL

• sjef

stek wordt toch afgeschaft dus is eigenlijk heisa om niets

• terpstra

kan zijn, maar de controles gaan wel door. Het beestje moet toch een naam hebben:P

• sjef

naar mijn weten wordt de stek gewoon een instituut die zich alleen gaat bezig houden met scholing, er komt een f gassen

verordening, maar wie daar het toezicht over gaat houden is mij niet bekend, misschien dat de nvkl er een antwoord

op kan geven.

• Hans Erkelens

Ben nog steeds lid van de NVKL. Wil deze ontwikkeling nog wel even aankijken. Ik ben in ieder geval voorstander van het feit dat er weer wat meer opleidingseisen worden gesteld, dan alleen een STEK diploma. Wat dat betreft miste ik de oude vestigingswet bedrijven toch wel.

Maar nu STEK. Onlangs ons lidmaatschap opgezegd per 1-1-2010. Dit omdat het ons vrij staat vanaf deze datum zelf een aangewezen keuringsinstantie te kiezen voor de F-gassen certificering.

Kreeg hierop toch wel een “bangmakend” aangetekend schrijven van STEK, waarin men aangaf dat wij vanaf deze datum dus geen H(C)FK-handelingen meer mogen verrichten aan installaties die vallen binnen het kader van het besluit ozonlaag aantastende stoffen en broeikasgassen “milieubeheer”.

Volgens mij is dit juist het besluit dat per 1-1-2010 vervalt, dus geldt dit voor alle bedrijven, die momenteel nog STEK-erkend zijn.

De overgangsregeling zou moeten gelden voor alle bedrijven. Dat wil zeggen dat je pas F-gassen gecertificeerd hoeft te zijn vanaf het moment dat je weer aan een voortgangscontrole volgens STEK toe bent. Ongeacht of je nu nog bij STEK bent aangesloten of niet.

Het lijkt erop alsof de wetgever zelf nog niet alles op een rijtje heeft op dit gebied.

In het schrijven van STEK werd ons ook verboden het STEK logo te voeren vanaf 1-1-2010. Ook hier heb ik zo mijn bedenkingen. Dit logo is destijds in het leven geroepen voor het besluit ozonlaag aantastende stoffen etc. etc… Dit logo heeft inmiddels een dermate bekendheid verworven dat het een rechtsongelijkheid betekent wanneer na 1-1-2010 alleen bedrijven die hun F-gassen certificaat via STEK hebben verkregen, dit logo nog zouden mogen voeren. De regeling waarvoor dit logo destijds was bedoeld, vervalt immers per 1-1-2010.

Ik vind het zelf dus niet zo vreemd dat de NVKL deze ontwikkeling aan de kaak stelt.

• henvdk

Dag Hans,

Je schrijft;

Ik ben in ieder geval voorstander van het feit dat er weer wat meer opleidingseisen worden gesteld.

Door wie ? door een stel ingebeelden ,die van alles ontwikkelen waar niemand om vraagt?

Ik ga ervanuit ,door het bedrijf zelf en door de klant.

Gelukkig worden wij door wat grotere klanten serieuzer genomen met onze eigen garantie en het Uneto-VNI lidmaatschap

al zegt dat laatste de klant ook niet alles.

Een eerder opgeleverd werk bij zijn collega helpt hem over de drempel ,zelfs bij 10 % hogere prijs.

Ik blijf erbij ,35 jaar lidbedrijven de toegang ontzeggen omdat ze geen paar duizend euro meer willen betalen voor krokodillen vangen of bergbeklimmen

dat zal hun slecht bekomen.

Is het toeval dat Peter weg is gegaan en nu pas ook Joop Hoogkamer?

gr. hen

• khoel

het is zielig wat de nvkl(kleine letters) allemaal bedenkt om allemaal bedenkt om grote installateurs te onderscheiden van de kleine installateurs en de zzp ers

wat ze nu willen is de zoveelste lucht balon die ploft, eerst de wik toen geprobeert veel airco installateurs ( meestal verwarmings boeren) binnen te halen. nu de STEK ( die uiteraard veel goeds voor de branche heeft gedaan) de grond in te boren , Het is altijd al zo geweest dat de kleine bedrijven te veel hebben betaald in vergelijk met de grote jongens de met auto vol naar een regio vergadering kwamen en zich lekker vol lieten lopen ,want er was toch een bob aan wezig, sinds 1-1-2008 ben ik gelukkig geen lid meer en kan van de contributie lekker een week op vakantie als zzp er

Hopelijk komt er ooit een belangenvereniging voor kleine zelfstandingen ( net als FNV zelfstandigen) met een betaalbare contributie

• henvdk

Even geduld.

Meer kan ik momenteel niet zeggen.

Zoek voor jezelf uit welke leveranciers dit gedoe steunen en neem daar afscheid van op het moment dat het je past.

gr.