r-22 airco - rechtstreeks vervanger??

• pete

Hallo,

ik heb vorige jaar een airco geimporteerd uit India, a Samsung Bio-Sleep. Omdat ik niet niets wist over airco's en de regelgeving omtrent de gassen heb ik niet opgelet dat hij vol zit met r-22. Een kennis in een aanverwante bedrijfstak (CV) vertelde mij vol overtuiging dat ik de ding net zo goed kan weggooien omdat r-22 niet verkrijgbaar is, of moet ik de compressor vervangen en een ander soort gas mee vullen wat gaat meer kosten als dat hele airco systeem. Nu less ik dat er een mogelijk rechstreeks vervanger is en dat r-22 is wel verkrijgbaar…kan iemand wat opheldering kunnen geven? Kan er bijgevuld worden met de vervanger of moet er geheel vervangen worden? Of is er een ander oplossing? Ook heb ik hulp nodig bij het aansluiten (persen/conische aansluitingen maken e.d.) als ik een oplossing voor vindt - als iemand geintereseerd is in mij helpen laat me weten wat je voor wilt hebben? Bedankt alvast

Peter (rotterdam)

• henvdk

Niet te geloven.

Nieuwe installaties met R22 zijn al jaren verboden.

• bart

Dag Peter,

Ik weet niet of je het idee had dat je goedkoper uit was om het uit india te halen want als je gewoon een dplit airco hebt dan zijn die in Nederland ook niet zo duur.

Voor simpele aircoinstallaties kun je de R-22 vervangen met de Isceon Serie van Lindegas. Je hoeft dan verder niets te vervangen of aan te passen.

Ik adviseer je om dit gewoon te laten doen door een installatiebedrijf, helemaal als je hem nog niet eens hebt aangesloten.

R-22 is trouwens in nieuwe installaties al een hele tijd verboden. Het mag tot 2010 nog los geleverd worden en van 2010 - 2015 alleen geregenereerde R-22. Daarna mag je niet meer vullen met R-22. Wel mag je installatie gewoon blijven draaien zolang hij maar niet open hoeft.

Groeten,

Bart.

• Willem

zijn knoeiers Bart, laat ze lekker in hun eigen sop gaarkoken

• peter

Hoi Bart

bedankt voor je reaktie. Ik was aan het werk in India en van de baas mocht ik wat dingen op zijn kosten laten importeren- daarom de airco o.a. Anders had ik het in NL gekocht…maar ja het is nu eenmal zo..

Reaktie van Willem begrijp ik niet zo, eerlijk gezegd…

grt

Peter

• robert

Zo gaat dat hier peter, dit forum wordt vooral gebruikt door een klein groepje vaklui die hier hun frustraties en huilverhalen over hun vakgebied kwijt moeten. Als je gewoon serieuze info wil over deze zaken, waar jij je net als vele anderen ook niet dagelijks mee bezig houdt, zou ik nog eerder google gebruiken, of check een buitenlands forum.

• sjef

volgens mij kun je nog gewoon aggregaten bestellen uitgerust voor r22 en deze zijn in het algemeen goedkoper dan voor

andere type gassen

• henvdk

wat doe je dan hier?

• rob

heel weinig