nou wel of geen STEK????

• richard 2

Onlangs werd ons door de NVKL aangeraden om het lidmaatschap op te zeggen van het Stek.

Dit hebben wij gedaan maar later bleek dat wanneer je nog niet door de F-gassen audit bent geweest en dus ook geen

Stek erkenning meer hebt je dus ook geen koeltechnische handelingen mag verrichten. Dus op advies zijn wij op “hangende pootjes”

weer terug gegaan naar het Stek. Vandaag kregen wij weer een schrijven van de NVKL waarin staat dat het terug aanmelden bij het Stek

niet voor 5 Okt hoeft maar dat er eerst uitstel is tot 15 Okt. Ik vind het hele verhaal F-gassen Stek en NVKL zo langzamerhand wel

een beetje ingewikkeld geworden.

Zijn hier Dames/ Heren koeltechneuten die hier ook moeite mee hebben?

Met vriendelijke groet

Richard

• Rob

Ik ben het overzicht inmiddels ook kwijt.

Volgens het STEK wordt met de volgende controle aangegeven wat aangepast dient te worden en wat hetzelfde blijft. Om er zoveel mogelijk risico uit te sluiten blijf ik maar lid van het STEK, want als je er met het huidige beleid uit ligt als kleine zelfstandige, dan kom je er niet snel meer in. Ik hoop met de audit dus meer duidelijkheid te krijgen.

• Hans Erkelens

Wij hebben dezelfde ervaring, Richard.

Aanvankelijk STEK opgezegd, maar omdat de NVKL ons medio augustus (nog) niet kon garanderen of de overgangsregeling ook van toepassing zou zijn op de NVKL-leden, hebben wij de opzegging weer ongedaan gemaakt. Dit mede omdat wij half september een voortgangscontrole hebben gehad van STEK, en we er nu in ieder geval weer 1,5 jaar tegenaan kunnen.

De controleur kon overigens ook niet veel zeggen over de situatie na 1-1-2010, behalve dat je door bij STEK te blijven in ieder geval aan de wet voldoet.

Wij voeren thans nog beide labels (koude en klimaat) van de NVKL, maar zijn wel voornemens om het tweede label te laten vervallen. De meerwaarde van dit extra label is onvoldoende gebleken, en weegt niet op tegen de extra kosten. Van deze besparing kunnen we dan het komende jaar de STEK afdracht betalen, en daarna zien we wel weer.

Ik ben wel zeer benieuwd hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen binnen STEK en NVKL. Ik hoop daar op de komende regiobijeenkomsten meer duidelijkheid over te krijgen.

Vooralsnog willen wij, met nog maar enkele maanden te gaan, ons bedrijfsbeleid niet op het laatste moment ombuigen en tot die tijd in onzekerheid verkeren. Vandaar onze keuze.

Ik ben benieuwd of er meerdere reacties volgen.

• Bart Berns

Ik heb mijn NVKL lidmaatschap opgezegd ( met de laatste belachelijke verhoging)

Als ik het advies van de NVKL nu lees, wat ik niet meer heb gekregen als niet lid, ben ik blij dat ik het lidmaatschap heb opgezegd.

Uiteraard ben ik nog STEK lid en heb direct ook geen aanleiding om dit op te zeggen, wellicht komen er meer partijen voor de f-gassen audit en zal dit leiden tot enige marktwerking.

Geen van mijn klanten hebben me ooit gevraagd naar NVKL-lidmaatschap, Mijn klanten willen gewoon een betrouwbare installateur die goed bereikbaar is, en een product levert tegen een markt conforme prijs, verder blijft zaken doen ook vaak een kwestie van gunnen gelukkig.

vr.gr. Bart Berns

• NVDV

Wij hebben onlangs hetzelfde probleem gehad. Eerst Stek opgezegd, om toch maar naar de NVKL over te stappen en daarna toch maar weer terug gegaan.

We zijn inmiddls volledig gestopt met de NVKL. Kost erg veel geld voor beide labels airco en koeling. En wat levert het nu eigenlijk op, ik vind die reclames nou niet echt geweldig ofzo en dan komen ze ook nog controleren hoe je je offertes schrijft. We doen al 25 jaar goed ons werk en dan zit je niet te wachten op een zeurpiet die vertelt hoe dit eigenlijk zou moeten. We bestaan nog steeds dus ergens is het wel goed gegaan. Wij hebben allerlei namen langs horen komen over wie dan de gasboekhouding komt controleren zoals de BOVAG e.d. daar zit je dus niet op te wachten! Maar ik denk dat deze fijne labels door de hele grote jongens worden verzonnen worden die hier de hele dag de tijd voor hebben om alles te registeren en volgens de door hun zelf verzonnen absurde regels uit te voeren. Staat vooral ook erg interessant al dat papierwerk, maar bij ons is het vooral belangrijk dat er netjes geinstalleerd wordt, dat de installatie goed functioneerd en dat de klant tevreden is.

Laten we eerlijk zijn het is toch een allemaal wel verschrikkelijk vaag en verwarrend allemaal de PED en de Fgassen verordering. Soms vraag ik me af of ik werkelijk zo dom ben als ik voor de 3e keer een brief van de NVKL,STEK of PED keuringsinstantie lees en nog niet begrijp wat er nu eigenlijk moet gebeuren. Is het nou zo moeilijk om stap voor stap aan te geven wat er moet gebeuren en hoe en het liefst WAAROM!?

We zijn inmiddels zover dat we PED cat 2 en 3 voor elkaar hebben, maar het regelen van dit soort administratieve onzin kost zo veel tijd en moeite, ik sta liever de hele dag airco te installeren dan dat ik me hiermee bezig houdt.

Maar ja regels zijn regels (jazeker). Dus gecontroleerd wordt je toch en dan maar door het STEK. Dit doen ze bij ons al heel lang en het wordt elke keer wat beter en menselijker, de grote azijnzeikers zijn ook daar inmiddels zo goed als verdwenen.

Alle installateurs een hoop wijsheid gewenst!

NVDV

• NVDV

Wij hadden hetzelfde probleem. Eerst STEK opgezegd om naar de NVKL te gaan, en daarna toch maar weer terug.

We zijn inmiddels volledig gestopt met NVKL. Kost gewoon erg veel geld voor beide labels en wat krijg je er voor terug. Ik kom die fijne reclames alleen tegen in de vakbladen en wat heb je daar nu aan. Vervolgens komt er ook nog een bijdehand controleren of je je offertes goed schrijft e.d. We bestaan onderhand 30 jaar dus ik denk dat dit wel goed zit! Die labels zijn alleen leuk voor die grote jongens die vooral interessant willen doen en zich de hele dag met deze administratieve onzin kunnen bezig houden. Bij ons is het belangrijk dat er netjes geinstalleerd wordt dat de installatie goed functioneerd en dat de klant teverden is, hier heb je geen papierwerk voor nodig hoor! (alleen als je jezelf in wilt dekken). En wie komt bij de NVKL de gasboekhouding controleren: heb vanalles gehoord waaronder de BOVAG ik weet niet of ik daar op zit te wachten.

Het is inmiddels allemaal zo vaag met de PED en NVKL en F gassen verordening. Ik vraag me soms echt af of ik werkelijk zo dom ben, als ik voor de 3e keer een brief van een van deze instanties lees en er nog steeds geen bal van snap. Ze maken er volgens mij een sport van om zo omslachtig mogelijk te doen. Maak eens een duidlijk overzicht met een aantal stappen die gedaan moeten worden of waar je aan moet voldoen. Maar ja dat zal wel te makkelijk zijn en natuurlijk niet echt interessant.

PED zit bij ons inmiddels op de rit cat 2,3 is voor elkaar. Maar ik sta liever 16 uur lang airco's te installaeren dan dat ik me met die papierhandel bezig moet houden , dat is werkelijk nog vermoeiender.

Maar regels zijn regels (echt hoor) dus moet er toch gecontroleerd worden. Dan maar door het STEK die doet dit al jaren en het gaat de laatste jaren steeds makkelijker en gemoedelijker, de echt beroeps azijnzeikers zijn daar ook vertrokken volgens mij.

Ik wens alle installateurs een hoop wijsheid.

• sjef

het is gewoon 1 grote afpersingsorganisatie met niets meer dan legale maffia praktijken, ze verzinnen zogenaamd

regeltjes waar je je aan moet houden en daar moet je dan voor betalen. want anders….. voor mij zijn het gewoon

parasieten, ik doe het werk en zij gaan er met de opbrengsten vandoor, je krijgt er niks voor terug. Een stomme

sticker die je op je bus kan plakken. Gewoon afschaffen heel die bureaucratie.

• henvdk

Helemaal met je eens Bart.

En volgens een nobo voldoet niet eens de helft van de leden aan de wet.

namelijk PED gecertificeerd door een Nobo ,(dus niet nvkl of anders)

Hoe kunnen ze dan lid zijn op basis van kwaliteit?

Ben het met je eens ,een klant wil een betrouwbare en kundige installateur die goed bereikbaar is en niet z'n geld verknoeit aan foto's

over flats beklimmen en krokodillen amuseren.

gr. hen