Ik wens het vermogen te berekenen van mijn verdamperbatterij door middel van mijn aanzuigtempratuur -uitblaastempratuur (mijn delta t dus) mijn luchtdebiet….
iemand formule ?
volgens mij is dit heel moeilijk, je moet ook het doorstromingssnelheid weten van je koudemiddel, als je kijkt wat voor merk
het is kun je het toch gewoon vragen aan de fabrikant? Er zijn geloof ik wel vuistregels voor het ongeveer bepalen er van
door het tellen van het aantal leidingen dat er in zitten (soldeer bochtjes aan de zijkant) maar hoe dat precies zit weet ik
zelf ook niet
De meest eenvoudige manier om dit te berekenen, is door het vaststellen van de warmte-inhoud van de lucht voor en na de verdamper. Je dient hiervoor wel vrij nauwkeurig de temperatuur en relatieve vochtigheid van de lucht voor en na de verdamper te meten. Beide punten teken je in het mollierdiagram, zodat van ieder punt de warmte-inhoud “h” is af te lezen.
Bereken hieruit het enthalpieverschil (h1-h2). in kJ/kg. Hieruit blijkt hoeveel kJ energie de verdamper per kg passerende lucht onttrekt.
Bepaal vervolgens zo nauwkeurig mogelijk het luchtdebiet in m3/s, en reken dit om naar massastroom kg/s. Gebruik hiervoor de soortelijke massa of soortelijk volume van de luchtconditie bij de intrede van de verdamper. Dit valt ook af te lezen in het mollierdiagram.
Vermenigvuldig de massastroom (kg/s) met het enthalpieverschil (kJ/kg) en je hebt het vermogen van de verdamper in Kj/s (= kW)
Je kunt met deze methode ook meer gegevens bepalen, zoals bijvoorbeeld het aandeel voelbare warmte of het aandeel latente warmte (ontvochtiging) Kan ook handig zijn om te weten hoeveel vocht er uit een koelruimte (product) wordt onttrokken.
Was dit wat je bedoelde?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?