Dom vraagje misschien ma geraak er even niet uit nu.

• erwin

Ik wens het vermogen te berekenen van mijn verdamperbatterij door middel van mijn aanzuigtempratuur -uitblaastempratuur (mijn delta t dus) mijn luchtdebiet….

iemand formule ?

• sjef

volgens mij is dit heel moeilijk, je moet ook het doorstromingssnelheid weten van je koudemiddel, als je kijkt wat voor merk

het is kun je het toch gewoon vragen aan de fabrikant? Er zijn geloof ik wel vuistregels voor het ongeveer bepalen er van

door het tellen van het aantal leidingen dat er in zitten (soldeer bochtjes aan de zijkant) maar hoe dat precies zit weet ik

zelf ook niet

• Hans Erkelens

De meest eenvoudige manier om dit te berekenen, is door het vaststellen van de warmte-inhoud van de lucht voor en na de verdamper. Je dient hiervoor wel vrij nauwkeurig de temperatuur en relatieve vochtigheid van de lucht voor en na de verdamper te meten. Beide punten teken je in het mollierdiagram, zodat van ieder punt de warmte-inhoud “h” is af te lezen.

Bereken hieruit het enthalpieverschil (h1-h2). in kJ/kg. Hieruit blijkt hoeveel kJ energie de verdamper per kg passerende lucht onttrekt.

Bepaal vervolgens zo nauwkeurig mogelijk het luchtdebiet in m3/s, en reken dit om naar massastroom kg/s. Gebruik hiervoor de soortelijke massa of soortelijk volume van de luchtconditie bij de intrede van de verdamper. Dit valt ook af te lezen in het mollierdiagram.

Vermenigvuldig de massastroom (kg/s) met het enthalpieverschil (kJ/kg) en je hebt het vermogen van de verdamper in Kj/s (= kW)

Je kunt met deze methode ook meer gegevens bepalen, zoals bijvoorbeeld het aandeel voelbare warmte of het aandeel latente warmte (ontvochtiging) Kan ook handig zijn om te weten hoeveel vocht er uit een koelruimte (product) wordt onttrokken.

Was dit wat je bedoelde?

• sjef

appeltje, eitje Erwin!!

• erwin

ben er uitgeraakt ;-) heb het gevonden via prog coolpack…..bedankt

• sjef

erwin hoe kom ik aan die software?

• erwin

Beste,

Is volledig gratis te downloaden op : www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/…/download.html of even googelen ;-)….

Is zeer handig prog.

• erwin

http://www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/UK/download.html

vorige link was blijkbaar niet correct sorry .

• Hans Erkelens

Straks kan men alleen nog maar computers vullen met data, zonder enig besef te hebben of de uitkomst ook maar enigszins realistisch is.

Software kan handig zijn, maar de basis waarop alle berekeningen zijn gebaseerd, dient m.i. altijd te worden gekend.

• sjef

bedankt