pump down

• sjef

wat zijn de alternatieven voor pump down? wanneer wordt er gekozen om dit niet te doen, behalve bij een capillaire

inspuiting? Ik kom regelmatig installaties tegen waar wel alle componenten inzitten om een pump down te creëren

maar is dan op een of andere manier niet toegepast. Bij het aanlopen hoor je een knal. Als de vloeistofklep een beetje

doorlekt dan loopt heel de verdamper vol met vloeistof. Vooral bij vriesinstallaties lijkt me dit hinderlijk. Zie ik iets over het

hoofd? ok je kunt carterverwarming plaatsen maar dit lijkt me toch niet altijd voldoende.

• terpstra

tot zover ik weet een keuze wel of niet pump-down. ten eerste als je klep een beetje doorlekt is zitting defect of zit er vuil onder. Dat zal dus verholpen moeten worden.

Wij kiezen nagenoeg standaard voor pump down. vriezen en koelen. (1 verdamper /1 aggregaat).

echter is vaak snel te zien hoe installatie is geschakeld. Meestal als klep net na filter/droger zit, bij het aggregaat gaat klep gelijktijdig open en dicht met starten of stoppen van aggregaat. Afhankelijk van leidinglengtes en grote machine/vloeistofvat heb je kans dat de vloeistof er niet in past. Tevens krijg je natuurlijk een druppende vloeistofleiding (geheel nat) tijdens het afpompen. (uitdampen van vloeistof)

Bovenstaande vind ik persoonlijk, de meest beroerde schakeling die er is maar komen het vaak tegen.

De klep voorkomt het vollopen van verdamper zoals je al stelde.

Bij voorkeur plaatsen wij de klep na voor ventiel, waardoor je de installatie goed kunt afpompen.

Tijdens elektrische ontooiing loopt in iedergeval je druk in verdamper niet zo op en heeft je compressor het minder moeilijk met starten. Hier kun je natuurlijk weer een startregelklep in zuigzijde plaatsen ( die trouwens geen vloeistof kan tegenhouden als daar sprake van zou zijn) of een mopventiel, die opend bij gekozen drukwaarde.

• peter

hallo,

het is geen probleem als er een beetje koudemiddel in de verdamper komt want als de pumpdown pressostaat goed is ingesteld zal deze een korte tijd aflpompen ook tijdens het ontdooiien mits alles goed is aangesloten

Een magneetklep kan toch het beste vlak voor het expantie ventiel geplaatst worden en NIET bij het aggregaat, stel je hebt een vloeistofleiding van 1/2` lengte 20 meter wat denk je als de magneetklep bij het aggregaat zit en deze opengaat, de vloeistof snelheid en de massa gaat met een tering gang naar het ventiel om daar direct af te remmen het ventiel slaat dicht, gaat open,de vloeistof leiding krijgt een enorme klap ,stootdruk deze kan zeker wel 10 x hoger of meer zijn dan de normale druk, en kans op veel schade defect ventiel, lekkages, bochten die vanzelf recht gaan staan veel lawaai en trillende leidingen en ga zo maar door

dit was mijn zegje en daar moet je het mee doen

peter

• sjef

het is toch zo dat je totale koudemiddel in je installatie in je condensor en vat moet passen? het is idd beter om

bij lange afstanden je klep bij de verdamper te houden. Maar wat ik dan niet snap is als er in de installatie een vloeistofklep

aanwezig is en een LP, er geen pump down wordt gecreëerd. Ik kom geregeld tegen dat de LP gewoon als beveiliging is

aangesloten meer niet. En de TT schakelt de klep en motorrelais tegelijk. Is dit gewoon onkunde, of zie ik iets over het

hoofd? voor mij is de pump down ook gewoon een standaard.

• Rob

Nee, dit is geen onkunde.

Zoals ik het altijd gedaan heb gebruik je een pump-down klep wanneer je electrisch gaat ontdooien. In sommige gevallen kan het ook handig zijn om voor de machine een andere voeding te gebruiken dan het meubel of de cel. Met een pump-down klep kun je gemakkelijk de machine electrisch scheiden van de cel of het meubel. Het nadeel van een pump-down klep is dat de levensduur van de compressor verkort wordt door verminderde koeling tijdens het afpompen en hogere drukverschil bij het starten.

In het geval van natuurlijk ontdooien gebruik ik bij voorkeur een stilstand klep. Deze wordt vaak bij de machine geplaatst omdat hij met het compressorrelais meegeschakeld wordt. Hiermee voorkom je dat de verdamper volledig volloopt met vloeistof maar er blijft nog wel wat achter. In de praktijk is dit te weinig om schade aan de compressor te veroorzaken en de levensduur van de compressor is langer door de rustige regeling en beperkte drukverschil bij starten.

vr. gr.

Rob

• peter

sjef

er zijn steeds minder vakbekwamen installateurs, ik noem ze knoeiers, de helft van de onderdelen zit er niet in dit kan twwe oorzaken hebben of ze weten het niet of ze moeten goedkoop werken en de prijs zo laag mogelijk houden

vaak is de LP ook de pump down

ik doe zowel een HD-LD pres met hand reset en een PD pres de vloeistof klep altijd bij de verdamper

ik nam een klus over bij een bakker het was een grote rotzooi bv. er zat een vloeistof leiding van 28 mm lengte +/- 60 meter de vloeistof klep 20 cm van het vloeistofvat de klant hoorde regelmatig enorme klappen in het gebouw en wist niet waar het vandaan kwam de gehele staalconstructie is nagezien ik heb de vloeistofklep bij de verdamper geplaatst en de klachten waren over gewoon een installatie fout?? of luiheid om een kabeltje erbij te trekken naar de klep.

het vloeistofvat moet voldoende groot zijn

peter

• terpstra

Ik herhaal, wij de klep na voor ventiel, dit moest natuurlijk zijn voor ventiel.

• terpstra

voor alle duidelijkheid: net voor ventiel:S

• peter

dat spreekt vanzelf hoe dom kan je zijn als je dit na het ventiel zet

• sjef

dit is dus ook een optie dit wist ik dus niet, maar wat ik dus heb gezien zat de klep bij de verdamper en met elektrische ontdooiing. Maar Rob je mag toch niet een andere voeding gebruiken vlgs nen zo krijg je verwarring door vreemde spanningen

in je regelkast. en die drukverschil kun je toch gewoon je lp hoger zetten bv 3 bar ipv 1,5 bij 404a. Om maar even een

balletje op te gooien

groeten sjef