hoi Peter, ja dat is wat ik ook doe alleen de lp wel met auto reset. Maar wat het is, er zitten meestal alle onderdelen wel
in maar op 1 of andere manier wordt die schakeling gewoonweg niet toegepast. Dit begrijp ik dus niet helemaal
Een stilstandklep bij electrische ontdooiing zou ook niet in m'n hoofd halen omdat erg hoge drukken kunnen optreden en het de ontdooitijd onnodig zou verlengen.
Ik ben niet volledig up to date met de NEN, zou je mij de paragrafen willen geven waar dit staat? Zodra je op 1 machine verschillende ruimten gaat koelen zul je toch ook de voedingen moeten gaan scheiden. Even ter verduidelijking, wanneer je de cel een aparte voeding geeft en de machine een aparte voeding geeft, hebben ze dus geen electrische verbinding onderling. Op de cel wordt de ventilator, ontdooiing, klep en verlichting geregeld. De machine start en stopt op de pressostaat.
“3 bar ipv 1,5” Wat is dan het voordeel van een pump-down regeling t.o.v. een stilstandklep? 3 Bar met dezelfde differentie, zeg maar 1,3 Bar betekent alsnog een zuigdruk die behoorlijk lager is dan z'n normale werkdruk.
Voor beide methoden is wat te zeggen, ik wilde alleen aangeven dat een stilstandklep niet verkeerd hoeft te zijn.
hoi Rob, ik weet niet in welke paragraaf het staat, maar het staat er zeker in zowel in de nen 1010 en 3140 als je 1 regelkast
hebt en je zet de hs om dan moet de spanning eraf zijn van de complete installatie wat betreft de scheiding dat is niet
helemaal te verwezenlijken ivm de koperen leidingen, bv bij een slechte isloatieweerstand van de wikkelingen heb je al
sores. En natuurlijk met storingsmeldingen en of bedrijfsmeldingen. zul je over en weer spanningen moeten sturen.
Maar als ik het goed begrijp is een stilstand klep dus ook gewoon goed. de restant aan koudemiddel verdampt gewoon?
is dit ook in een vriesinstallatie? Ik wil je niet afkraken of zo Rob bedankt voor je uitleg.
volgens mij zit er wel wat in Rob zegt, in het afpompen dan tenminste dan hoor je meestal dat de compressor toch wel
een beetje belast wordt. In het geval van een scroll compressor klopt het wel helemaal wat Rob zegt want deze mag wat vloeistof hebben, en je bent geen energie kwijt met het afpompen en opstart.
groeten Sjef
Niet negatief opgevat, we zijn hier allemaal om kennis te vergaren.
Goed punt van die hoofdschakelaar, daar zit wat in. Zoals veel supermarkten aangelegd zijn hangt er een aparte groepenverdeling voor de meubels en een aparte schakelkast met hoofdschakelaar voor de centrale machineregeling. Deze worden beide gevoed uit de meterkast. Is dit in strijd met de NEN? Misschien dat iemand op dit forum hier uitsluitsel over heeft?
Koudemiddel verdampt gedeeltelijk tot ongeveer de druk van de ruimtetemperatuur. Bij vriezers moet je dit nooit toepassen omdat je veel warmte tijdens het ontdooien in de koeler stopt. Hierdoor kan de druk hoog oplopen.
hoi sjef,
“In het geval van een scroll compressor klopt het wel helemaal wat Rob zegt want deze mag wat vloeistof hebben”.
Ja inderdaad een scroll kan meer vloeistof hebben dan een zuiger compressor, maar ik denk dat je daar niet van uit moet gaan.
Tevens ga ik er van uit dat bij afpompen de hoeveelheid koudemiddel geheel in tank en condensor gaat. Als je dan tijdens afpompen je persdruk bekijkt zal je zien dat deze nagenoeg niet omhoog gaat, maar zelfs iets zakt als systeem bijna leeg is.
Bij koude vraag zal eerst je koudemiddel gaan stromen (door openen klep), waardoor druk in condensor en tank verder zakt, druk stijgt aan zuigzijde en compressor start bij ingestelde waarde (laten we zeggen -10 voor koelen ?)
zeg het maar….., ik zie het probleem niet.
Laatste tijd een paar viswinkels met problemen. Allemaal door het zelfde bedrijf gemaakt, wegens lange leidingen alleen een klep in zuigleiding bij meubel en jawel
pump-down. Ondanks de klep in zuigleiding, 9 van de 10 keer feest bij opstarten.
ondanks klep in zuigleiding, lopen plaat en steun verdampers vol vloeistof.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?