Wetgeving omtrent CO2 concentraties in gebouwen?

• Hans Erkelens

Wellicht is dit een onderwerp voor de airco-pagina, maar ik start dit onderwerp eerst maar hier.

Er is de laatste tijd veel in het nieuws over MAC-waarden aan CO2 concentraties in kantoren en/of schoolgebouwen.

De GGD of ARBO-richtlijnen spreken bijvoorbeeld van MAC-waarden van 1200 ppm. Maar wat als de lucht in een gebouw deze waarden overschrijdt? Is er een wet op grond waarvan maatregelen verplicht kunnen worden gesteld indien deze waarden structureel worden overschreden, of is dit uitsluitend een adviserende richtlijn?

Ik heb vandaag op verzoek van de school van mijn kinderen enkele metingen verricht, waarbij waarden tot 2870 ppm werden gemeten. Veel te hoog dus, maar hoe nu verder? En dan bedoel ik natuurlijk niet technisch of uitvoerend. Kunnen verbeteringen van het binnenklimaat volgens enige wet verplicht worden gesteld, of is dit een vrijblijvende activiteit? De school wil graag verbetering, maar weet niet of zij dit bij het schoolbestuur kunnen “afdwingen”.

• peter

Hans,

ik ben bezig geweest op een internationale schoolmet een ppm in de ochtend van 700 a 800 in de loop van de dag liep dit op tot 3500 ppm alle ramen en deuren waren dicht vanwege de stank van een drukke weg langs de school TNO heeft ook metingen verricht en kwamen tot dezelfde uitslag de metingen van mij bedroegen 250.00 euro en van TNO 17500.00 euro daar had ik wel een kool en stof filter voor kunnen kopen.

je kinderen krijgen in de loop van de dag hoofdpijn vraag maar aan hun of ze worden moe en slaperig

ik denk dat je beter in een grow shop je filters kunt kopen want dat is zeker 75% lager dan de netto prijs bij de grote leveranciers en de ramen kunnen open en je kinderen zijn weer fris

voor zover ik weet zijn er geen richtlijnen bekend.

je zou het kunnen vergelijken met een andere school of daar de prestaties het zelfde zijn of beter

Maar zeker is als er te veel CO2 is, is er te weinig aan zuurstof

peter

• stefanvh

Zie hier eens.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=35465&term=binnenmilieu+scholen

Er is geen wetgeving voor.

• mobel

je kan meer bereiken met de arbowetgeving, maar dan moeten de werknemers ,leerkrachten in dit geval actie ondernemen.want de ruimte is dan niet geschikt als werkplek.