wat is de efficiëntste manier van een ontdooicyclus, volgens mij is het op veel plaatsen gewoon giswerk,
zijn hier bepaalde berekeningen op los te laten zodat je dit in een keer goed kunt afstellen?
Hoe word dit dan berekend? Met een digitale cel of regelaar is dit inderdaad makkelijk, en ja ontdooien naar behoeften
is inderdaad volgens mij de beste manier. Maar in de praktijk is het zo althans waar ik dan geregeld kom zijn het meestal
wat oudere installaties met een eenvoudige schakelkast waar de ontdooiing gewoon nog met een klok geregeld wordt.
En ongeacht er rijp aan de verdamper zit of niet wordt er een ontdooi cycli gestart. Nou kun je die tijd natuurlijk
inkorten of beïnvloeden door een einde ontdooi tt. Maar deze kom je ook niet overal tegen. Het beste zou natuurlijk
zijn ontdooien naar behoefte.Met een viesmeubel bv heb je de ene dag heel veel deur openingen en de andere dag
weer niet. Als er meerdere verdampers in de afzonderlijke compartimenten zitten is dit ook weer moeilijker vind ik.
Is het misschien mogelijk om de ontdooiing van de zuigdruk afhankelijk te maken?
Alvast bedankt voor de info.
Ongeveer 20 jaar geleden had Danfoss regelunits waar de ijsdikte in verdamper werd gemeten. Was volgens mij niet echt een succes omdat dit ook niet altijd juist functioneerde.
Ten eerste ga je er van uit dat leverancier c.q. fabriek de juiste ontdooi elementen in verdamper heeft zitten. (dat hoef je al niet uit te rekenen.)
Verder komt het vaak neer op de praktijk.
Het ene deel van del verdamper kan meer ijsvorming optreden (bv. bij inspuitzijde) dan aan andere kant van verdamper. het is vaak raadzaam om je regelunit na een aantal dagen opnieuw in te regelen met betrekking op ontdooi beëindiging temperatuur. Tevens er op letten dat je de verdamper sensor niet te dicht bij een ontdooi element in verdamper steekt zodat deze de ontdooiing te vroegtijdig laat beëindigen.
sjef Schreef:
——————————————————-
> klinkt misschien gek. Maar doelde eigenlijk op het
> ontdooi cyclus te starten aan de hand van de
> zuigdruk, bij een
> 1op1 installatie dan. Als de verdamper invriest
> dan heb je een lagere zuigdruk.
> bedankt voor de info
Een lagere zuigdruk kun je ook krijgen als de belasting op de verdamper minder wordt of als de ruimte bijna op temperatuur is. Ook als je een pumpdown-systeem hebt werkt het niet, want dan zou hij bij iedere pumpdown gaan ontdooien.
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?