ontdooien

• P.Ouwendijk

Op de zuigdruk ontdooien is een beetje moeilijk want als je geen condensordrukregeling hebt is de drukval in de winter kleiner wat resulteerd in een lagere

zuigdruk ( als je ventiel op drukval bij + 40 is geselecteerd )

In de transportkoeling wordt de ontdooing geactiveerd met een luchtdrukverschilschakelaar met een meetpunt in de plenumbox bij de ventilator en een in de ruimte.

Vriest de verdamper dan in dan schakelt deze de ontdooing in en beeindigt deze met een thermostaat simpel en doeltreffend en ontdooien naar behoefte.

Groet

Piet Ouwendijk

• NVDV

Aangroeien van ijs op de verdamper is wel te berekenen volgens mij, kan me iets van herinneren op cursus. Met behulp van luchtvochtigheid, lamel afstand e.d. Maar probleem is dat geen dag hetzelfde is (weekend of werkdag) bijvoorbeeld.

Ontdooiien met behulp van vaste tijden en ontdooibeeindiging werkt volgens mij vrij effiecient. Als de verdamper weinig of geen ijsvorming heeft zal deze eerder klaar zijn met ontdooien (bereikt eerder ont.beeindigingstemp.).

Vaak is het wel belangrijk om over langere perioden ontdooiien bij nieuwe installaties te controleren en bij te stellen. Vaak is de plek van de ont.beeindig. voeler van essentieel belang en natuurlijk eind temp, dat het blok niet te heet wordt. Vooral pergasontdooiing vraagt om enige aandacht.

Meestal leer je na verloop van tijd de beste instelling, kwestie van ervaring. Het is bij ons toch ook wel eens verkeerd gegaan, vastgelopen ventilator motor bijvoorbeeld. Af en toe controleren is volgens mij vooral bij nieuwe installaties belangrijk.

Groet Nico

• sjef

hallo Nico, het is net wat je zegt, geen dag is hetzelfde. Daarom is het lastig om 1 keer de juiste instelling te vinden en dat

vooral bij installaties zonder beeindigings thermostaat.Ik geloof wel dat de elementen zo een 200 graden worden

dus dan zal het moeilijk zijn om de verdamperblok koel te houden met deze temperatuur

groeten Sjef