starten eigen bedrijf

• Rik

Hallo,

ik zit er aan te denken om na vele jaren ervaring op te hebben gedaan nu toch maar eens voor me eigen te gaan beginnen.

Is er iemand die mij kan vertellen aan wat voor een voorwaarden ik nu precies moet voldoen om een erkenning te krijgen?

grt Rik

• terpstra

Hallo Rik,

Ongeveer 15-20 jaar geleden moesten we een vakdiploma hebben (heeft niets te maken met stek) om een bedrijf te starten in de koeltechniek.

Tegenwoordig valt ons vak onder de “vrije beroepen” (weet ik niet zeker hoor) dat betekend dat je niet verplicht bent een vakdiploma te hebben. (wel je Stek)

Inschrijven bij kamer van koophandel, er van uitgaande dat je je Stek hebt, en kan aantonen dat je een bedrijf bent, dus alszodanig ingeschreven bij KvK, zou je een Stek bedrijfnr. moeten kunnen krijgen. Bedrijfs erkennings Stek nr. waarschijnlijk via ORKA of NVKL. (ik meende dat er voor ons vakgebied geen middenstand diploma verplicht is, is wel een tijd geweest dat je dat ook moest hebben)

Heb je hier wat aan?

O ja wat geld achter de hand is ook wel handig.

Laat nog maar eens weten hoe het verlopen is.

Groeten Terpstra

• terpstra

je Stek zal dan F-gassensertificaat worden natuurlijk.

• Rob

Voor STEK, de praktijkhandleiding (blauwe boek) en controlemethodiek (rode boek) goed doorspitten. Bij de toelatingscontrole worden de daarin vermelde punten inhoudelijk beoordeeld.

Succes en hou ons op de hoogte

• rik

Ik zie wel dat het voor jullie ook allemaal niet zo duidelijk is,

jammer dat er nog niemand gereageerd heeft die misschien al de zelfde weg bewandeld heeft

Op de sites van STEK - NVKL is ook niet echt duidelijk zichtbaar hoe het nu precies zit,

ik ga er morgen een paar telefoontjes aan wagen, ik weet ondertussen wel dat je bij de KvK terecht kunt voor een kennismakings gesprek

word vervolgd !

• sjef

Beste Rik je verhaal rammelt aan alle kanten, voor je zelf beginnen doe je niet van de 1 op de andere dag. En zeker niet

door info te verzamelen op een site met koeltechniekers.

• Rob

Eind 2007 ben ik voor mezelf begonnen. Zoals ik al zei, spit die boeken nou maar door, daar staat alles in. Behalve de vanzelfsprekende technische zaken moet je de papierwinkel goed in orde hebben. KvK aanmelding en eventuele VAR zijn simpel terug te vinden op de site van de belastingdienst. Neem ruim de tijd om alles te onderzoeken.

Nogmaals Succes

• Hans Erkelens

Als je voor jezelf gaat beginnen, dan doe je dat voornamelijk vanuit passie, en je overtuiging dat je iets kan bieden waarmee je je kan onderscheiden in de markt. (product, service, kennis etc)

Begin niet alleen omdat je vindt dat je genoeg voor een “baas” hebt gewerkt.

De eerste stap heb je inmiddels zelf al ontdekt: De kamer van koophandel.

Daar zul je je in ieder geval moeten inschrijven. Afhankelijk van de branche of bedrijfsactiviteit gelden er andere vestigingseisen. Vroeger moest je voor het koeltechnisch installatiebedrijf een middenstandsdiploma en een vakbekwaamheidsdiploma hebben. Als vakbekwaamheidsdiploma gold het installateursdiploma van de NVKL.

Tegenwoordig is de vestigingswet wat versoepeld, maar moet je toch een diploma AOV (algemene ondernemers vaardigheden) en waarschijnlijk BT (bedrijfstechniek) hebben. Wat dit exact inhoudt kan men je bij de KvK vast wel vertellen.

Daarnaast zul je natuurlijk een STEK erkenning moeten aanvragen, maar met de nieuwe F-gassen verordening in het vooruitzicht, zul je direct in de nieuwe regelgeving vallen, en zul je als bedrijf F-gassen gecertificeerd moeten worden. Hiervoor moet je een STEK-diploma hebben (of de opvolger), en een voorgeschreven technische uitrusting alsmede werkvoorschrifen, en een koudemiddelregistratie bijhouden. Waarschijnlijk vergelijkbaar met de huidige STEK methodiek.

Verder zul je je installaties moeten bouwen conform de PED, waarvoor je vanaf categorie 2 een NoBo moet inschakelen om je installaties te keuren. Installaties van categorie 1 en kleiner vallen overigens ook onder de PED, alleen hoef je hiervoor geen NoBo in te schakelen.

Tot zover het technische gedeelte.

Voor een goede bedrijfsvoering moet je echter ook een financieel en administratief plan opzetten. Als je een eigen startkapitaal hebt, is het wat makkelijker, maar als je naar de bank moet zul je een gedegen ondernemingsplan moeten schrijven. Je moet de bank namelijk overtuigen van hoe jij denkt met hun geld een meerwaarde te kunnen gaan bieden.

Meld jezelf bij de belastingdienst als zelfstandig ondernemer, en vraag een BTW nummer aan. Dit heb je nodig om BTW te kunnen afdragen of terugvorderen. Je zult immers ook facturen met BTW moeten gaan uitgeven voor je opdrachtgevers. Als je uitsluitend als onderaannemer of ZZP'er wilt gaan werken, vraag dan een zelfstandige verklaring (VAR) aan bij de belastingdienst. Hiermee vrijwaar je je opdrachtgevers van eventuele achterstallige loonheffingen etc. Geeft naar hun toe wat meer vertrouwen en zekerheid. Het BTW-nummer heb je overigens altijd nodig.

Het is raadzaam om een goede boekhouder te zoeken, die je administratie op orde houdt. Met hem kun je afspreken wat je zelf doet (bijv. facturatie, betalingen, verwerken bankafschriften) en wat hij doet (belastingaangiften, jaarrekeningen etc.)

Als je bedrijf eenmaal draait, en er wordt geld verdient, pas dan op voor de valkuilen!

Veel startende bedrijven hebben de verleiding gezien in het volledig investeren van alle verdiensten in materiaal of gereedschap. Dat lijkt op zich goed, ware het niet dat je niet alle investeringen direct als kosten mag afboeken. Stel je verdient in een jaar 40.000 euro en denkt: “Mooi, daar ga ik eens een nieuwe bedrijfswagen van kopen”. In het eerste jaar zul je hiervan echter maar 20% mogen afschrijven. De overige 80% wordt gezien als winst waarover je belasting moet betalen. Als al je geld echter in de auto zit, en je de belastingdienst dus niet kunt betalen, worden ze erg vervelend en is het zo weer afgelopen!

Kortom, als je je eigen bedrijf wilt starten, doe dat in eerste instantie uit passie vor het vak en niet omdat je meer wilt verdienen. Dat laatste is zeker niet altijd waar, en bedenk dat je ook iets voor je “oude dag” zult moeten regelen. Als zelfstandig ondernemer ben je ook niet meer volledig verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Aanvullende verzekeringen zijn erg duur. Houd ook daar rekening mee!

En wie worden je klanten? Heb je daar al over nagedacht? Waarom zullen ze voor jou kiezen?

Ben je ook bereid om ze 24 uur per dag, 7 dagen per week van dienst te zijn? Dat wordt namelijk wel verwacht in de koeltechniek. Wie vervangt je als je op vakantie, of ziek bent?

Allemaal vragen om eens over na te denken. Als je desondanks nog steeds enthousiast bent, dan heb je de juiste spirit en ga er dan voor! Veel succes!

• Peter R

Hans,

waarom denk je dat er zoveel zwartwerkers zijn?

en weet je ook dat er bedrijven zijn die de naam van de auto af hebben gehaald en zonder naam verder gaan en geen reklame meer maken voor hun nog steeds uitgevoerende vak nl. koudetechniek

peter

• sjef

Beste peter, dat zwartwerken zijn gewoon nog mensen die voor een baas werken en die zo een beetje bijverdienen.

(dit zijn toekomstige ondernemers) niemand start uit het niets tenzij je heel veel startkapitaal hebt.

Wat betreft die busjes zonder reklame dat zijn weer zzpers waarvan hun opdrachtgevers geen reclame wensen op

ingehuurde zzpers omdat ze denken dat hun klanten anders gaan lopen oid..

Wat betreft het verhaaltje van Hans, daar heeft deze beste man helemaal gelijk in, ondernemen moet je een passie

voor hebben. En niet omdat je een kunstje kan, het gaat veel verder dan techniek alleen wat Hans daar allemaal

uitlegt kvk ed daar moet deze zogenaamde Rik allang al weet van hebben. En als Rik daar hier pas achter komt

dan klopt er iets niet. Ik vind dat iedereen de gelegenheid moet hebben om voor zich zelf te beginnen Maar wel

met beraad, het zou heel jammer zijn als het verkeerd afloopt door ondoordachte zaken