saai

• Peter R

Sjef,

Ik wordt al 4 weken gebeld door een snackbar die controle heeft gehad van de gemeente nu wil het geval dat deze snackbar houder 3 maanden geleden een nieuw aggr voor zijn toonbank heeft laten plaatsen en een kompleet nieuwe installatie voor zijn koelcel heeft laten vervangen.

Hij weet niet wie dat gedaan heeft en weet ook niet aan wie hij betaald heeft maar hij heeft wel logboeken nodig en wij maken ze niet.

Wij geven dit soort klussen aan onze collega's door en die gaan ook niet meer als er een grote eenheid is dan hebben wij de markt in handen

peter

• sjef

weet je wat het is Peter ik heb er niet zo een moeite mee dat er her en der bijgeklust wordt door koeltechniekers

het hoort niet en het mag niet ok. Maar dit is er in elke branche elektra bouw loodgieters noem maar op. Zolang er maar netjes en goed vakmanschap wordt geleverd.

Maar als er een beetje is aangeprutst en het is er 1grote bende, dan heb ik daar wel een beetje moeite mee. Om dan alles

weer draainde te krijgen zoals het hoort, moet je meestal weer helemaal allles slopen en opnieuw doen, waardoor

een installatie uiteindelijk veel duurder wordt dan als dit 1 keer goed was gedaan. Als je dit moet uitleggen aan de klant

die verder geen technische kennis heeft dan is dit vrij lastig (het werkt toch al het heeft altijd gedraaid) dit krijg

je dan als antwoord. Deze beste man denkt dan dat ik hem een poot wil uitdraaien terwijl dit niet het geval is.

Maar meestal kun je al 1 opslag zien of er geprutst is of niet hetzij door een klant zelf of een handige Harry.

Verkeerde afstellingen press, vloeistofdrogers die horizontaal, liggen condensor ventilatoren die andersom draaien, spaghetti in e kasten hele stukken ongeisoleerde zuigleidingen geen spindelkappen, (installatie leeg koudemiddel raden) pkz,s op

maximum, press kortgesloten om uitval tegen te gaan, eev combi met een conventionele tev, dit zijn maar een aantal

dingen die ik heb geconstateerd en allemaal in 1 winkel. Nou dan zakt je moed je in de schoenen. Er wordt dan verwacht

dat je dit ff op een namiddag in orde brengt, want schijnbaar ben je een goede monteur hebben ze van horen zeggen.

Wat zou jij doen Terpstra in zo een geval? Je zou bijna een idd een zwarte lijst moeten maken van zulke adresjes

maar ja bij wie ligt de schuld? bij de prutser of de klant (een leek persoon)