Maximale werkdruk

• Peter R

Hallo,

Als je een logboek invult wordt er gevraagd naar de maximale werkdruk bv. zuigdruk volgens de eerste stek cursus die is gegeven in 1990-1991 zou dit de maximale druk zijn als de installatie uit staat dus bv bij +22°C zit er een vloeistof klep tussen (pump down) dan is de maximale zuigdruk dus de druk die gemeten wordt bij een in bedrijf zijnde installatie.

Ik zie steeds meer ingevulde logboeken van collega’s waar de gemeten zuigdruk bij een inbedrijf zijnde installatie is ingevuld .

Nu wekt dat bij mij enige verwarring of is er in die tussentijd iets veranderd wat ik niet weet

Wie weet het enige juiste antwoord

peter

• terpstra

Dat heb ik altijd al vreemd gevondenen en me er over verwonderd. (eigenlijk te onzinnig om verder over na te denken)

Voor het gemak noteren ik ook wel eens de drukken die door fabrikant op machines staan.

Die naar mijn mening te hoog zijn om nog op te kunnen werken. (lage druk)

Je geeft als voorbeeld +22º omgevingstemperatuur. Nu is mijn vraag wie garandeert dan de 22º ? en trouwens bij stilstand, werkt de compressor niet en heerst er dus eigenlijk ook geen werkdruk, wel druk, maar geen werkdruk zoals ik het zie.

Men moet dan eerst maar eens aangeven of omschrijven wat er nou eigenlijk bedoeld wordt met de werkdruk. (en niet de druk tijdens stilstand)

Nu komen we weer richting PED, compressor wel of niet drukvat. Indien het alleen maar om de druk gaat tijdens stilstand

Trouwens een installatie met of zonder klep, als deze nou op storing springt (niet door koudemiddel te kort) de betreffende ruimte loopt op naar +30

Waar ik meestal na kijk is de werkelijke hoogste zuig/verdamperdruk waar de machine op mag draaien en die noteer ik. (lijkt mij het meest reële) is dit een mach. Bij +10 dan noteer ik de druk bij +10 (met juiste gassoort)

Is dat een vriescompr. bij -5, dan noteer ik de druk bij -5. (met juiste gassoort)

• Willem

Het gaat volgens mij om de hoogste drukken die in dat deel van de installatie op mogen treden, of dat dan bij stilstand of in werking zijnde installatie is maakt dan niet zoveel uit.

Hier worden vervolgens testdrukken en beveiligingen dan weer van afgeleid

• sjef

Amen, zo heb ik het geleerd. logboek noteren zuigdruk en persdruk. max werkdruk is de druk die dus kan ontstaan

bij draaiende of niet draaiende comp en dat is meestal die 55 en 32 graden of anders aangegeven door fabrikant.

Wel rekening mee houdende voor invloeden van buiten af.

• BMW-robbie

De RLK geeft aan dat de maximaal toelaatbare werkdruk (MTW) die bij een draaiende installatie op mogen treden voor luchtkoeling aan de lagedruk-zijde een waarde heeft van 32 °C en bij een luchtgekoelde condensor aan de hogedruk-zijde van 55 °C.

Afhankelijk van het koudemiddelsoort zal daar de bijbehorende druk opgezocht moeten worden.

Rob

• Peter R

hallo,

zoals ik hier lees dan hoef ik ook niet meer te meten want dan zijn alle drukken gelijk en zijn alle logboeken gelijk behalve de koudemiddelinhoud dan

peter

• terpstra

Robbie,

Hoe moet ik dat dan zien, als een compressor fabrikant opgeeft in sellectie tabel met een max. verdampingsdruk van +15gr., werkend op R134a ?

• terpstra

klopt, je hoeft of sterker nog kan je het niet meten volgens mij. (ik heb het nu alleen over de max. lagedruk)

Het is maar net wat is voor jou geloofwaardig en wat neem je aan of te wel, hoe zie je het zelf?

Bij mij is dat niet de 32gr. bij LD. Daar tegenover de 55gr aan HD weer wel. Dat kan in de praktijk voorkomen.

Als een fabrikant in selectie opgeeft max verdampings druk +15 is dat bij mij geen +32.

Ik stel dan, +15 is max werkdruk.

Voor het afpersen van installatie heeft dat bij mij niets te maken, die persen we zowel LD als HD gelijk af. Er gaat aan LD niet kappot daardoor. (indien veerveilgheid, wordt natuurlijk na sterkte proef gemonteerd en getest op lek.)

• Peter R

Hallo,

Ik denk dat het hele logboek zoals bv van NVKL herschreven moet worden het is uit de tijd

Ik heb zelf div. toevoegingen erbij geschreven zoals temp. gemeten bij de compressor en niet de laagste temp. veel verdampers moet je dan openmaken op zich geen probleem maar dichtmaken wel vooral als deze oud zijn. ook meet ik de heetgas temp. en de vloeistof temp. als je dit uitzet in het diagram komt dit het dichtste bij de werkelijkheid er wordt ook niet naar de oververhitting gevraagd.

Er is ook een vraag naar de ruimte temp. welke ruimte temp. buiten, binnen, celtemp,

Wij zouden zelf een logboek moeten samenstellen en voorleggen aan een stelletje geitenwollensokken lijpen of deze ermee akkoord gaan.

Ik denk dat het geschreven is in de tijd dat er weinig duidelijk was wat wel en niet moet, kan jij je nog herinneren dat in de stek cursus stond dat je altijd de hoge en de lage druk moet meten ook al is de afsluiter slecht of zelfs verrot met grote kans op lekkages

Er staat ook een stukje Ontwerpgegevens volgens mij wordt er niets meer berekend er wordt gekeken naar de inhoud en de temp. uit de prijslijst van de leverancier en dat is het.

Peter

• sjef

Is dit niet het werkgebied van de compressor Terpstra? En niet de maximale druk die kan voorkomen in een

installatie. Aan de hand hiervan is er een ontwerp en alle appendages moeten deze mtw kunnen hebben