copeland digitale scroll

• ijsman

Dag collegas

Nog een prettige werkjaar in de koeling

Ik zou graag wat meningen en advies willen horen over het volgende

Ik moet een centrale instalatie selecteren voor 4 koelmeubels met een totale koelcap van 11 kw / -10

Nou wil ik wat ervaringen horen over de copeland digitale scroll tankagregaat

Indien jullie mij iets anders adviseren hoor ik het graag

Met vriendelijke groet

• terpstra

Ik meende dat ze bij ECR een proefopstelling hebben.

zou je eens kunnen bellen.

• P.Ouwendijk

Wij hebben bij een restaurant een digitale scroll gemonteerd op 9 verbruikers en dat draait nu 1 jaar zonder problemen.

Het enige wat wij gedaan hebben na inbedrijfstelling is 0.3 ltr. olie bijgevuld en verder niets.

Ben van de week geweest voor een storing maar dat was een kapotte voeler van een regelthermostaat.

Olie nog gecontroleerd dat was prima op peil en ook mooi schoon.

Wij hebben alles maar dan ook alles met stikstof gesoldeerd en ook nog een zuigleidingfilter gemonteerd.

Het enige minpunt van de machine is het geluid ondanks dat het een OMQD was. (compressor heeft zo'n geluidsisolerend jasje)

Wat je goed hoort bij dit soort compressoren is het ontlasten en belasten van de compressor ondanks het een stille machineuitvoering is.

Ook de opstelling van de machine is belangrijk bij ons staat die op het dak van het restaurant wat uitkomt op een pleintje en dat werkt een klein beetje

als een soort klankkast maar tot op heden hebben we geen klachten gehad.

En omdat er zoveel verbruikers op zitten heb je bijna altijd koelvraag dus ik denk dat de compressor 90% van het jaar draait.

Maar geen enkel probleem.

Groet

Piet Ouwendijk

• sjef

waarom geen frequentie regelaar? dan kan je fijner regelen lijkt mij en je kan een hoger rendement behalen. de digital scroll

zal ook altijd met hetzelfde toerental draaien en met een frequentie regelaar niet, heb je minder geluid.

Met een frequentie regelaar kun je een kleiner aggregaat selecteren en deze over zijn toeren heen laten draaien 60 hz kunnen de meeste probleemloos aan.

groeten sjef

• ijsman

Eerst wil ik ieder bedanken voor zijn aandacht en advies

He sjef ik ga me hierin even verdiepen , je hoort van me

• terpstra

hoe bepaal je met de frequentie regelaar of compressor moet op of aftoeren?

• ijsman

De frequentieregelaar krijgt informatie van de compressorregelaar via de drukopnemers

• sjef

zuigdruk en temp zuigdruk lijkt mij en koelvraag van de verbruikers je zou hier meerdere regelingen voor kunnen toepassen.

• terpstra

als je de frequentie regelaar heeft de mogelijkheid compressor verder op of af te toeren.

Als je nou een aantal koelmeubels c.q. celletjes hebt moet je dus de mogelijkheid hebben cap. (compr.) naar bv. 20% terug te brengen. daar kun je dus niet meer werken met een mechanische of enkelvoudige electronische pressostaat lijkt mij.

Nu kom je op plc besturing uit waar je verschillende set points in moet geven?

Wordt dit dan niet een beetje duur, voor een horeca gelegenheid?

• sjef

je hebt geen plc nodig, Terpstra je kan met met een mechanische tt een gewone vlt schakelen bovendien

er zijn frequentie regelaars waar alles al in zit speciaal voor koeltechniek.

Maar om het beste rendement te behalen moet je idd wel met eev gaan werken en met een plc

groeten Sjef