copeland digitale scroll

• henvdk

Frequentieregelaar op scroll , lager dan 36 Hz geeft geen energiebesparing.

Waarschijnlijk sluiten de scrollcirkels niet goed meer.

Ik heb daar metingen van .

Bij 26 Hz geen probleem als verdamper hoger zit dan compressor maar stroomverbruik bij 26 en 36 is bijna gelijk

Een Bitzer kan/mag niet verder terug dan ongeveer naar 26 Hz.

MAAR

Je olieretour moet bij die lage capaciteit wel nog verzekerd zijn.

Bij een digitale scroll heb je tijdens het openen van de scrol-klep GEEN gasstroom en kun je dus ook geen olie kwijt worden.

Bij scrolklep uit , dan is er weer 100% capaciteit.

Als koelmeubels hebt met bv totaal 15 kW

en de kleinste is 1,5 kW dan gaat dat nog probleemloos.

Maak je zelf je schakeling en regel dan wel dat de compressor elke 18 seconden 2 seconden in is.

Regelen op druk gaat prima.

Zelfs als alle vloeistofkleppen dicht zijn zal hij met die 2 seconden toch langzaam dalen naar de druk waarop je wil uitschakelen.

Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van de compressor, want die draait veel.

gr. hen

• sjef

Hen het hoeft niet perse een sroll te zijn, de digital sroll zal denk ik minder lang meegaan omdat deze altijd op volle toeren draait. in tegenstelling tot een zuigercompressor die toert af, en je hebt een soft start.

• henvdk

Ok Sjef ,

wij gebruiken meestal octagon met frequentieregelaars van Omron. (vrij veel)

en dan is 26 Hz. ongeveer 50%.

En dat gaat prima ,maar wat ik bedoel is ,

als je terug moet naar 10 % heb je bij frequentieregeling

bijna geen gassnelheid meer en krijg je olieproblemen.

gr hen

• ijsman

Het is naar mijn mening niet verstandig om met slechts een compressor 4 meubels te koelen

Ook al ken je capasiteit regelen , stel motor begeeft het , zit je gelijk met de gebakke pere

Mijn voorkeur gaat bij ongeveer 12 kw koelvraag , 4 koelmeubels toch naar een centrale met minimaal 2 machines

Een capasiteitgeregeld en een aan uit.

Trouwen hebben jullie al van die nieuwste Daikin gehoord

Hij ken alles…… Koelen Verwarmen Vriezen op een centrale unit.

PLUG AND PLAY

• sjef

ah op die fiets, maar kun je dit niet omzeilen door een afscheider direct na je compressor te plaatsen?

10% is wel heel laag ja ik denk dat als je rond 10hz als minimum instelt is 20%

heb je 4 verbruikers is meer als zat heb hier nog een filmpje die gast gaat van 10 tot 100% met een Dorin

frequentie regeling dorin

groeten Sjef

• sjef

ook mooi opengewerkte hermeet

• NVDV

Via koeltech groothandel kunnen ze zo een installatie laten bouwen bij TEKO als het goed is.

Wij wilden een soort gelijke installatie voor 14 kW, voor een bedrijfskantine.

Installatie bestond uit 1 vaste en 1 digitale scroll van ieder 7 kW

Inclusief regeling, olieafscheider, aparte condensor en vloeistovat. Prijs viel mee, maar de klus ging niet door, dus kun je niets vertellen over ervaring ermee.

Maar vind de gewone scrolls vaak wel wat luidruchtig. Moet je inderdaad wel rekening mee houden.

Gaat toch niets boven een frequentie geregelde Bitzer o.i.d.

PS. Dat Daikin spul is wel leuk/handig, maar zal ook vast erg duur zijn (geen ervaring mee trouwens). Ik vind de koeltechniek een mooi vak en dat soort Daikin installaties is mij iets te veel plug en play. Printplaten zijn groter als de compressor!?

Groeten Nico

• terpstra

Wat ik hieruit begrijp is dat je (jullie) zelf een warmtepomp gaan samenstellen?

Wat voor soort binnendelen zet je er dan op? Krijg je geen problemen met onderlinge cominucatie van units? en of aansturing van elektronische inspuit ventielen.