R22

• hans

kwam deze week bij een klant van ons en tot mijn verbazing stonden daar een aantal cilinders gevuld met maagdelijk R22,nieuw en vorige week besteld

de pakbon erbij,kwam van een gasleverancier uit Bergen op Zoom,zal maar geen namen noemen

wat is recht en wat is krom ?

• sjef

Nou ik vind dat ook een beetje raar want je mag wel gerecyceld gas gebruiken dus je moet die die cilinders terug sturen

daar doen ze het in een andere cilinder en krijg je het terug, en dan mag het weer wel. Ik vind dat gestopt zijn met het produceren van r22 al goed genoeg, het is eigenlijk van de zotte om je voorraad bij het chemisch afval te zetten.

mvg sjef

• henvdk

Sjef ,ik lees de wet anders.

Kijk ook maar eens in het Duitse branche blad.

Wij recyclen het terug in eigen flessen en filteren het en verkopen het weer als vervanger.

Pas gascontrole gehad en geen probleem.

4.

Tot en met 31 december 2014 mogen gerecycleerde chloorfluorkoolwaterstoffen worden gebruikt

voor het onderhoud of de service van bestaande koel-, klimaatregelings- en warmtepompapparatuur,

mits zij uit dergelijke apparatuur zijn teruggewonnenen

mogen alleen worden gebruikt door de onderneming

die de terugwinning als onderdeel van het onderhoud of de service heeft uitgevoerd of heeft doen uitvoeren.

Zo staat het ook en iets duidelijker in het Duitse vakblad.

De opvatting van `sommigen` dat je alleen mag recyclen en terug in dezelfde installatie doen ,slaat nergens op.

Dat ga je toch niet opschrijven en zeker niet labelen.???????

Duidelijk geen praktijkmannen maar horend bij die paar mensen die 70% van de kleinere bedrijven niet begrijpen.

(uitspraak van iemand van de NVKl ,een paar jaar terug)

gr. hen

• terpstra

waarom geen naam noemen? Ze verkopen het wel, DUS EEN NAAM GRAAG.

• sjef

Nou, Hen ik ben het met je eens, maar op school wordt wel geleerd dat als je gas recupereert je het alleen mag terug

stoppen in de zelfde installatie, en dat je gas zelf niet zomaar mag recyclen. Wat ik bedoel is je hebt bv nog laten we

zeggen 7 kg r22 staan van vorig jaar (maagdelijk) dan heeft het dit jaar geen verkoopwaarde meer, maar als ik vorig

jaar die 7 kg in een installatie had gepompt en weer er uit had gehaald. Dan mag ik het wel gebruiken. Dus ja waar

zijn we mee bezig?

• hans

Geachte heer Terpstra,

natuurlijk verkopen ze het,maar ik weet zo 1 , 2 ,3 niet of DAT strafbaar is en om mensen/bedrijven hier met naam en toenaam te gaan noemen gaat mij iets te ver,ook al doen ze iets wat niet door de beugel kan,maar ik ben geen opsporingsbeambte of wat dan ook en ga niet voor eigen rechter spelen ik heb dit bericht erop gezet omdat dit gewoon gebeurd en ik toevallig aanwezig was toen het werd geleverd

(vorig jaar op marktplaats werd er ook 1000 kg R22 aangeboden )

• terpstra

Dat is waar Hans. ik snap het ook best allemaal.

Het grappige is dat wij hier met z'n allen lopen te zeuren (ik zelf ook)

Je als bedrijfje de pisang bent, als ze eens onregelmatigheden zien of zelfs een werkbon niet helemaal invult zoals men dat graag ziet (doen wij wel hoor) Terwijl de uiteindelijke dingen, grotere zaken allemaal wel kunnen en geen haan naar kraaid.

Maar naar mijn gevoel gebeurt dat met alles in Nederland.

• henvdk

Ja, dat gebeurt met heel veel in Nederland en daarom kunnen vele groepen zo'n puinhoop maken.

Maar…. als je de pakbon ziet met naam erop kun je toch niks verkeerd zeggen?

Zeker niet als heel Nederland weet wie er in die stad gasleverancier is.

Helaas is het nog vaak; “Wir haben es nicht gewust”.

Kijk door zo'n gedoe blijft het rommelen.

• maurice

hallo heren , ik ben werkzaam in duitsland en daar hebben we voor 31 december koelmiddel , ivm kosten factor , ter plaatse aangekomen , wordt er een sticker met T opgeplakt ,fles was wel verzegeld nog , en kon zo weer mee als R22 R (recycle ) dus hoe krom is t

• sjef

ik vind daar niks mis mee, het is toch duurder en milieu onvriendelijker om het te vernietigen. Niet het om het 1 of ander

maar die gasten in Duitsland doen het zo slecht nog niet