Varkenvlees plakkerig , en doffe kleur

• erwin

Vraagje,

Heb bij klant vleesfrigo waarbij de laatste tijd het vlees plakkerig is en rap dof van kleur wordt (= net of het daar al een week ligt terwijl het vers is)

Is al vrij oude koeling die steeds naar behoren heeft gewerkt. (wordt nu wel minder belast dan vroeger )

Is nu enkel al een week of 3 dat dit fenomeen zich voordoet…

Ventilators draaiden samen met compressor….(heb ze nu eens permannent gezet om te zien wat het effect is …)

Gevraagde tempratuur 0,5 met diff van 1,5

vochtigheid zit tussen de 83 / 88% wat mij goed lijkt voor varkensvlees…..

Iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn ?

• terpstra

Naar wat je schrijft (plakkerig), lijkt het wel of het iets te vochtig is.

Indien het vlees te droog zou zijn wordt het ook wel donker c.q. dof maar voelt het droog aan, in iedergeval (mijn ervaring) niet direct plakkerig.

De vochtigheidsgraad voor varkens vlees zit zo tussen de 85 en 90%. dat lijkt dus wel goed. (met bewaartemp. 0.5gr.)

Is de diff. niet nog iets kleiner te maken?

Zit er misschien een bevochtigings app. op die niet meer goed functioneerd?

Kan het misschien beinvloed worden door de ontdooiing?

Het vlees anders verpakken in plastic folie, is alleen een beetje lastig voor de slager.

• Hans Erkelens

Als de bewaarcondities niet zijn veranderd, kan het eigenlijk niet aan de installatie liggen.

Je zegt het vlees is vers, maar wat je niet weet is wat de afkomst van het vlees is, en of de kwaliteit wel gelijk is aan voorgaande leveringen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat wanneer de prijzen onder druk staan, dit ook gevolgen heeft voor de kwaliteit van het product. Al zal de leverancier dit nooit toegeven.

• terpstra

dat laatste “kwaliteit”moet je wel tacties aan je klant vragen. Anders krijg je misschien deze X( reactie van hem

• Hans Erkelens

Ik doel eigenlijk meer op de kwaliteit van het vlees, zoals hij het van zijn toeleverancier binnenkrijgt.

• terpstra

Had ik begrepen Hans, Maar dat zal de slager wel naar z'n leverancier spelen, maar niet naar z'n klanten c.q. monteur.

denk ik

• Peter R

Hallo,

Hoe komt het vlees binnen id de temp gemeten, hoe ziet het eruit, hoe lang duurd het voordat het vlees plakkerig wordt, staat het niet te lang buiten, plakkerig vlees is aan het begin van het rottingsproces !! kip moet je direct weggooien het is zelfs ongeschikt als dieren voer, in deze tijd komt er veel gesjoemel vlees op de markt en geloof je leverancier nooit ook de afkomst niet want vele vlees leveranciers zitten in grote geld problemen omdat de slagers hun rekeningen niet op tijd betalen en dan gaan de vlees leveranciers rommelen

peter

• erwin

Beste,

Vlees zou rechtstreeks van slachthuis komen en daar reeds zijn ingekoeld , als het binnekomt ziet het er vers uit en tempratuur is +/- 3°c…..na een nachtje koelcel slaat het vlees uit en voelt het plakkerig aan ….als het afgeschermd wordt lijkt het beter (pvc folie) , heb registratie gedaan en tempratuur (0-1°c )& luchtvochtigheid (83% -90%) zitten volgens mij zeer goed en blijven stabiel over de hele lijn …..wel de draaittijd van de koelgroep is vrij kort ..koelkamer staat eigelijk zo goed als buiten dus buitentempratuur = omgevingstempratuur. . .maar het heeft al kouder geweest en toen waren er geen problemen …..

• P.Ouwendijk

Hallo Erwin,

Doet de koelmachine wel wat hij moet doen, want je zegt niets over de zuigdruk en oververhitting.

groet

Piet Ouwendijk

• NVDV

Beste erwin,

heb ook eens een gevalletje meegemaakt waarbij de koelcel buiten stond; hierbij was een te groot deel van de voeler van de mechanische thermostaat buiten geplaatst en hierdoor sloeg de koelmachine niet meer aan, was buiten koud genoeg namelijk, vooral snachts. En we hebben natuurlijk de laatste tijd flink wat koude dagen gehad. Gevolg cel wordt te warm en vlees begint te rotten en dat is hier volgens mij ook aan de hand, plakkerig vlees is begin van bederf, meestal door hoge temperatuur. Thermostaat vervangen door cross ambient thermostaat - probleem was opgelost.

Misschien heb je er wat aan! succes

Gr nico