een compressor - drie verdampers

• johanb

Dag iedereen,

Ik heb iemand belooft om een oude koelinstallatie die jaren geleden draaide voor bloemen te demonteren en ergens anders terug op te bouwen,dit alles werd afgesproken zonder de installatie te zien.

Ik ging een kijkje nemen en kwam tot de vaststelling dat er drie verdampers in de koelcel omhoog hingen. En buiten staat er één compressorgroep.Nu heb ik tijdens de koeltechnieklessen d’er wel iets van gezien maar ik denk veel te weinig.Dus de leidingen lopen langs de verdamper en vertakken op niet willekeurige plaatsen naar een verdamper ,ik wil zeggen de meters buis naar de verdamper zijn waarschijnlijk belangrijk.Ik kan nu wel een kopie maken van de installatie,maar wat als er afwijkingen zijn in de andere koelcel.Welke fouten kan ik maken?Hoe moet ik het berekenen?Kunnen jullie tippen geven?compressor MT64 HM 4A VE 14kW Maneurop

Met vriendelijke groeten

johan

• sjef

kan er zo niks van zeggen zou het eerst eigenlijk moeten zien.

En anders met meer info komen

• koudhe?

De lengte van je vloeistofleiding, vanaf aftakking tot TEV is inderdaad belangrijk. Als je die alle drie gelijk houd kan er weinig mis gaan.

gr.

• raymond

ik heb nog wel een zaag en schroevendraaier en een soldeerflesje

misschien kan ik je wel helpen

raymond

• terpstra

ten eerste, wat voor koudemiddel werkt installatie. (indien R-22 zal je hem moeten aanpassen) Hebben de verdampers in één ruimte gehangen. bij nieuwe herplaatsing, komen verdampers dan weer in één ruimte te hangen en is die dan even groot? of zijn er nu meerdere ruimtes waar ze in moeten, want dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Zorg dat je leidingen iets op afschot liggen (zuig) i.v.m. oliehuishouding van compressor.

Afhankelijk van leidinglengtes en capaciteit per verdamper (er van uitgaande dat deze alledrie het zelfde zijn) waarschijnlijk rond de 5.5 KW per stuk, zal je hoofdzuigleiding tussen compressor en 1e verdamper het grootst zijn (diameter), tussen 1e en 2e iets kleiner en tussen 2e en 3e nog iets kleiner. (waarschijnlijk)

als je een kopie maakt, kan er eigenlijk niets verkeerd gaan.

• Peter R

Hallo,

als de installatie te groot wordt kan je er beter vanaf blijven en iemand inhuren die er veel ervaring mee hebt ander zal het je ondergang worden wat denk je dat die nobo kost als deze 10 keer langs moet komen

peter

• johanb

Juist terug van de nieuwe bestemming voor deze installatie.En een kopie zal zeker lukken.

Toch een uitdaging! Bedank voor de goede raad.

groeten johan

• Willem

waarom een NoBo hier??

Vervanging voor R22 zal grootste probleem zijn, R22 mag hier niet meer.

Peter heeft wel gelijk met afblijven, klant nieuwe installatie laten kopen is beste aanbeveling hier volgens mij.

• Peter R

R22 is geen probleem de vervanger is R22T alleen een beetje duurder maar ik bedoel als dat je eerste installatie is van deze omvang dan moet je wel weten waar je mee bezig bent zeker als de installatie uitvalt en de hele handel in de cel is aan het bederven dan krijg jij zeker de rekening tja en dan?? ben je goed verzekerd en zo ja wat dekt de verzekering dan en ze zullen alles zoeken om niet te hoeven uit te betalen zeker als je pas begonnen bent.

mijn advies is begin klein doe veel ervaring op en groei later naar grote installaties

peter

• sjef

soo Terpstra, jij durft