hallo ik heb een vraag hoe komt het dat je vloeistof krijgt in de zuigleiding bij een afstaande installatie.
ik kan de werking hiervan niet goed inzien .
kan iemand me helpen hierbij
nou ik ben op zoek naar een antwoord op het nut van de vloeistof afscheider. (eigenlijk hoe het nu komt hoe er in normale situaties vloeibaar koude middel in de zuig van de compressor komt bij afslaan van de compressor)
de vloeistof afscheider dient om te voorkomen dat er vloeibaar koudemiddel in de zuig van de compressor komt,
er komt nu vloeibaar koudemiddel in de zuigleiding dit kan meerdere oorzaken hebben o.a.
- installaties met heetgas ontdooiing
- inst met capacitiets regeleling
dit komt doordat het hete gas van de pers van de compressor terug de verdamper in stroomt waardoor het koudere dampvormige koudemiddel condenseerd .(warm tegen de koude front)
maar ik weet dat men een vloeistof afscheider ook gebruikt bij installaties met lange zuigleidingen , echter kan ik dit niet goed plaatsen hoe nu het koudemiddel weer kan condenseren?
het heeft te maken met de opname van warmte van buiten af, temperatuur omhoog gevolg druk omhoog.
wordt dan het kookpunt verlegd waardoor het gas vormige koudemiddel weer condenseerd.
of klopt deze denkwijze niet.
nou ik ben op zoek naar een antwoord op het nut van de vloeistof afscheider. (eigenlijk hoe het nu komt hoe er in normale situaties vloeibaar koude middel in de zuig van de compressor komt bij afslaan van de compressor)
de vloeistof afscheider dient om te voorkomen dat er vloeibaar koudemiddel in de zuig van de compressor komt,
er komt nu vloeibaar koudemiddel in de zuigleiding dit kan meerdere oorzaken hebben o.a.
- installaties met heetgas ontdooiing
- inst met capacitiets regeleling
dit komt doordat het hete gas van de pers van de compressor terug de verdamper in stroomt waardoor het koudere dampvormige koudemiddel condenseerd .(warm tegen de koude front)
maar ik weet dat men een vloeistof afscheider ook gebruikt bij installaties met lange zuigleidingen , echter kan ik dit niet goed plaatsen hoe nu het koudemiddel weer kan condenseren?
het heeft te maken met de opname van warmte van buiten af, temperatuur omhoog gevolg druk omhoog.
wordt dan het kookpunt verlegd waardoor het gas vormige koudemiddel weer condenseerd.
of klopt deze denkwijze niet.
hallo,
ik probeer koeltechnisch te redeneren en weet dat bij een in bedrijf zijnde installatie het koudemiddel aan het einde van de verdamper verdampt moet zijn en daarna oververhit raakt door warmte opname van buiten af.
maar als ik het goed begrijp veranderd het koudemiddel na het stoppen van de installatie weer van toestand in een gedeelte vloeibaar dit gebeurt door verschillende factoren.
echter kan ik deze niet echt goed voor me zelf onderbouwen.
is dit omdat door de massastroom het vloeibaar koudemiddel wat uit de verdamper stroomt nog doorstroomt en zo in de zuig leiding terecht komt wat bij het weer aanslaan van de compressor een gevaar geeft voor vloeistof slag en daarom gebruik wordt gemaakt van vloeistof afscheiders.
kijk in het mollier diagram, je hebt op dat punt verzadigd damp die bij druk verhoging terug gaat in vloeistof fase
en het is niet zo dat het koudemiddel aan het einde van de verdamper helemaal verdampt is, dit zou wel kunnen
als je expansie ventiel optimaal zou werken en de oververhitting optimaal zou regelen maar dat kan in de praktijk
gewoon niet. Je hebt altijd de vertraging zitten tussen het meetpunt en het regelorgaan daarbij is het zo dat je
ventiel is gemaakt om over een breed gebied te kunnen functioneren en niet explicite t.b.v. jou verdamper
hallo,
Nou inderdaad ik wil je harstike bedanken voor deze informatie, als je het punt aan het einde van de verdamper in het diagram bekijkt en er vind een druk verhoging plaats (door bv het stoppen van de compressor) dan kom het koudemddel van gas weer terug in het coexistentie gebied en verandert weer voor een gedeelte in vloeistof.
Nogmaals mijn dank.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?