oké het koudste punt waar het koude middel heen stroomt moet ik dit zien als, dat het koude middel waar een hogere druk heerst zal stroomt naar de omgeving waar een lagere druk heerst (koudemiddel uit de hogere druk is warmer en wil gaan vereffenen naar de lagere druk en dus een lagere temperatuur, met als gevolg condenseren.)
en dus koudemiddel ophoping. (maar het kan In principe niet via de compressor terug stromen)(maar natuurlijk wel via de tev die zal gaan openen omdat de temperatuur onder de voeler oploopt waardoor vloeibaar koude middel door wordt gelaten naar de lage druk zijde) klopt dit?
- wat ik weet is dat bij gebruik van een heetgas ontdooing gebruik wordt gemaakt van een vloeistofafscheider.
dit omdat nu de verdamper wordt afgesloten en heet gas wordt ingespoten en het heetgas er voor zorgt dat de verdamper ontdooid latente (warmte) en daardoor van toestand veranderd van heetgas naar vloeistof dus nu is het gebruik van een vloestof afscheider handig om vloeistof slag te voorkomen.
- maar waar de vloeistof afscheiders nog meer voor gebruiken zijn o.a. bij lange stilstand periodes en bij lange zuigleidingen.
moet je dit dan zo zien dat wanneer er draaiend een lagere druk heerst welke de compressor voor zorgt b.v. 2 bar abs, en de compressor stopt ermee met als gevolg dat de druk oploopt en dus de temperatuur naar b.v. 3 bar abs het koudemiddel terug gaat naar zijn coexsistentie gebied en zodoende weer veranderd naar vloeistof.(dynamisch proces)
het heeft te maken met temperatuur en dus druk alleen ik kan het maar niet plaatsen.
mijn beeld is temp omhoog druk omhoog niveau koudemiddel lager in niveau, als je dit bekijkt in een gesloten ruimte b.v. een vat en vise versa temp lager niveau hoger druk lager.