vloeistof in de zuigleiding

• sjef

ja dat klopt, dit zie je nog wel eens een enkele keer in hele oude installaties daar werd een warmtewisselaar in de zuigleiding

geplaatst om extra oververhitting te verkrijgen en met als doel onderkoeling te verkrijgen in de vloeistofleiding en de zuigleiding

niet te hoeven isoleren.

• tim

oke bedankt en klopt het dan ook dat wanneer de installatie gestopt wordt en er is na de verdamper een langere zuigleiding er gevaar heerst voor een toestand verandering van gas naar vloeibaar doordat de druk hoger wordt met als gevolg terug in het coexstistentie gebied. vindt dit een beetje verwarend.

waardoor er gebruik moet worden gemaakt van een vloeistof vat.

• sjef

Zodra de compressor loopt is er weer drukverlaging in de zuigleiding, bij een stilstaande installatie zal het koudemiddel

lopen naar het koudste punt, dat is meestal in de verdamper maar als de compressor kouder staat dan de de cel

dan zal het zich daar gaan ophopen waardoor je vloeistofslag kunt krijgen, daarom wordt er meestal ook carterverwarming

geplaatst, en of vloeistof afscheider als je met hele lage temperaturen te maken hebt, of met zo een automatisch expansieventiel werkt waar je het over had

mvg Sjef

• tim

oké het koudste punt waar het koude middel heen stroomt moet ik dit zien als, dat het koude middel waar een hogere druk heerst zal stroomt naar de omgeving waar een lagere druk heerst (koudemiddel uit de hogere druk is warmer en wil gaan vereffenen naar de lagere druk en dus een lagere temperatuur, met als gevolg condenseren.)

en dus koudemiddel ophoping. (maar het kan In principe niet via de compressor terug stromen)(maar natuurlijk wel via de tev die zal gaan openen omdat de temperatuur onder de voeler oploopt waardoor vloeibaar koude middel door wordt gelaten naar de lage druk zijde) klopt dit?

- wat ik weet is dat bij gebruik van een heetgas ontdooing gebruik wordt gemaakt van een vloeistofafscheider.

dit omdat nu de verdamper wordt afgesloten en heet gas wordt ingespoten en het heetgas er voor zorgt dat de verdamper ontdooid latente (warmte) en daardoor van toestand veranderd van heetgas naar vloeistof dus nu is het gebruik van een vloestof afscheider handig om vloeistof slag te voorkomen.

- maar waar de vloeistof afscheiders nog meer voor gebruiken zijn o.a. bij lange stilstand periodes en bij lange zuigleidingen.

moet je dit dan zo zien dat wanneer er draaiend een lagere druk heerst welke de compressor voor zorgt b.v. 2 bar abs, en de compressor stopt ermee met als gevolg dat de druk oploopt en dus de temperatuur naar b.v. 3 bar abs het koudemiddel terug gaat naar zijn coexsistentie gebied en zodoende weer veranderd naar vloeistof.(dynamisch proces)

het heeft te maken met temperatuur en dus druk alleen ik kan het maar niet plaatsen.

mijn beeld is temp omhoog druk omhoog niveau koudemiddel lager in niveau, als je dit bekijkt in een gesloten ruimte b.v. een vat en vise versa temp lager niveau hoger druk lager.

• sjef

Het TEV zal gaan knijpen wanneer de de installatie stilvalt en er geen oververhitting plaatsvind er is dan immers geen temp

verschil tussen in en uit verdamper. Het vloeistofvat dient als buffer om de koudemiddelstroom te garanderen voor het TEV.

Het vat wordt afgesloten als de compressor stil staat.Ik heb hier een handige link voor je die je op eenvoudige manier

het proces stap voor stap uitlegt theorie

succes

• tim

ja bedankt voor de link maakte echter een foutje in de text bedoelde de vloeistof afscheider.