te weinig koudemiddel

• sjef

rizzie rich je dwaalt af!!!!! maar goed, aan een splitje is het koudemiddel inhoud opgegeven door de fabrikant de condensdruk regeling is al ingesteteld door fabrikant, tenzij je het zelf hebt ingebouwd en anders rond de 38 graden.

koudemiddel inhoud vuistregels

airco: circa 380 gram per kw koelvermogen

koelen:circa 1kg per kw koelvermogen

vriezen circa 2,7 kg per kw koelvermogen

• terpstra

Afstellen van cond vent. niet nodig. Indien het een aan-uit is zit er voor 99% geen cond.regeling op.

Indien “inverter”, regeld de cond.vent. zich zelf. (maar ook niet altijd en dat zie je vaak bij de wat goedkopere units)

Meestal zit er z"n 6-7K verschil tussen vloeistofleiding en zuigleiding.

Werkelijk koudemiddel te kort te zien op vloeistofleiding, deze zal gaan aanvriezen en een te lage zuigdruk. Je moet er wel zeker van zijn dat je binnenfilter schoon is alvorens je er van opaan kan of gaste kort werkelijk het geval is. Een zeer vuil filter kan nl. ook een zeer lage zuigdruk geven gezien er geen lucht meer door koeler gaat.

Veel merken is geen mogelijkheid om je persdruk te meten.

• Riezzie Rich

sjef je hebt me vraag niet beantwoord hoe kom jij der agter of de koudemiddel te kort is of niet ik weet best wat de vuist regels zijn hoe weet jij nou zonder kijkglas of peilglas of welke apendage dan ook dat jij koudemiddel te kort hebt

• sjef

wat is dit, schriftelijke overhoring of zo???

De antwoord op je vraag is verdamper vriest in.

-vloeistofleiding bevriest

-Persdruk te laag

-zuigdruk te laag

(in een armoeige installatie zo kom je der agter)

Je oververhitting is afhankelijk van de stand van je fan en de omgevingstemp, bovendien het gaat hier niet om een splitje.

Jij beweert:als je condensing unit een toerengeregelde ventilator heeft zal hij tog zorge voor een goede druk. in zo een geval is je oververhitting belangrijk hoe groter je oververhitting hoe minder gas der inzit je over verhitting zit meestal tusse 1 - 15 K hangt geheel af van de buiten conditie op het moment dat je meet.

Dus als er minder in de verdamper zit, dan zit er juist meer in je vat en condensor. Tenzij Er een gebrek is aan koudemiddel

dan zul je ook niet de gewenste druk meer krijgen in je condensor of een slechte nakoeling

• Riezzie Rich

met alle respect

halloo ik ben gewoon nieuwschierig want dit gaat tegen alles in wat ik geleerd heb denk nou even na als je installatie 100 procent draait en het expansie ventiel is 100 open volgen en je oververhitting is dan 20 k wil jij dan zeggen dat je condensingunit vol zit dit gaat dan tog tegen de hele logica dan is want dan betekent dat je niet an het koelen bent maar je condensingunit aan het vol goeien ja tuurlijk is je onderkoeling goed want je condensingunit zit helemaal vol dan heb je altijd een goede nakoeling das tog logisch denk even na man als je koelmiddel je tekort heb dna betekent dat je verdamper niet volledig gevuld is dus je gas raakt VOOR het einde van de verdamper oververhit(OVERHITTING) dus je verdamper wordt niet volledig benut dit resulteert weer in een te warme zuiggas en een te lage zuigdruk. waardoor je oververhitting hoger is en dan zeg jij dus dat je condensingunit aan het volgoeien bent dan ben je niet aan het koelen vriend dat klopt gewoon niet. en dan ben je der nog neit agter of je koudemiddel tekort hebt want je loopt alleeen maar naar je nakoeling te kijken waar heb je oververhitting voor dan

Riezzie Rich

• sjef

ik zou zeggen proef op de som, maak een opstelling en probeer eens uit. Ik weet, het klinkt gek maar toch is het zo.

• Riezzie Rich

hoeft niet ik kom bij wel 4 machines per dag waar het niet zo is sterker nog ik ben bij machines geweest waar de compressor van die soep was ingelopen omdat een of andere persoon heeft lopen afvullen op zijn onderkoeling en die compressor in vloeistof stond te draaien. en totaal niet naar andere aspecten heeft gekeken

• gasgas

klopt het dat door minder koudemiddel (dus meer damp dan vloeistof in verdamper) dit meer warmte tot zich kan nemen waardoor oververhitting groter is?

• sjef

neuj

• mar

Goedeavond

naar mij id is het zo afvulen en controleren van een installatie is eerst condenseren op ongeveer 38 graden

hierna de nakoeling controleren 4/ 5 K

ventiel afstellen op een overhitting van 5/7 K

hoe kleiner de overhitting hoe beter de capaciteit van de verdamper wordt gebruikt (niet te klein i.v.m vloestofslag compressor)

waneer een installatie met een koude buitentemperatuur (zonder drukregeling) laag draait op zijn persdruk zal de zuigdruk ook lager worden zal ook de verdamper invriezen dit wil echter niet beteken dat er koudemiddel te kort i de installate zit

klopt dit zo een beetje??

Groeten