scrollprobleem copeland

• johanb

Hei jongens,

ik ben bij een nieuw klant gaan kijken naar een scroll compressor.En die draait slecht.

Ik zal de installatie beschrijven .

Vanuit de scrollgroep vertrekt de vloeistofleiding richting 3 waterreservoirs bij iedere reservoir hebben ze een T gelast waar de magneetkleppen gevolgd door de expansieventielen op staan die de drie warmtewisselaars voeden.

Daarna komen de zuigleidingen terug samen en gaan naar de scrollcomp via 7 meter niet geïsoleerde zuigleiding.Wat doet er zich nu voor, als het laatste ventiel zich sluit gaat de installatie in pumpdown

Bij het afslaan van de scroll is er een raar geluid binnenin het lijkt wel een overdrukventiel,want de zuigdruk stijgt snel daardoor gaat de installatie terug draaien met het gevolg opafopafopaf.

Is die scroll nu kapot? copeland ZR40 K3 TFD -522

groetjes

• Riezzie Rich

hoi

ik denk dat er regeltechnisch iets niet in orde is en als ik jouw zou ik wel snel handelen want anders gaat je scroll heel snle kapot, vraag als de scrol stopt is het geluid gelijk afgelopen of lijkt het geluid iets door te trekken. 2 je hebt het over een waterresservoir en daarna warmtewisselaar. is diet een processcooler. of een chiller met warmtewisselaar die water afkoeld.

ik denk tog dat je het probleem bij de regeling moet zoeken gezien het feit dat pumpdown pressorstaat geregeld is of regeling, en zijn het elektronische ventielen of thermostatische ventielen.

hoop spoedig antwoord van je te vernemen

• sjef

die scroll mag eigenlijk niet op pump down schakelen, wat jij hoort (die klik) is een druk vereffeningsklep (ontlastorgaan)

die scroll compressor mag maar een bepaalde druk verschil hebben tussen de pers en zuigzijde wordt deze groter

dan een bepaalde waarde dan zal deze klep openen en de druk vereffenen. Dit mag niet te vaak voor doen want het kan

gebeuren dat de klep blijft hangen dan is je compressor niks meer waard.

• johanb

Inderdaad het geluid lijkt iets door te trekken en het zijn 3 waterreservoirs met elk een een warmtewisselaar(spiralen die in betonbakken hangen voor hydrocultuur witloof) en het zijn themostatische ventielen.

• hans

zoals sjef al schreef mag je die scroll niet pump down schakelen,

zoals die installatie nu is zal die eerste compressor op en afschakelen,totdat hij het wel welletjes vindt (defect)

wat je kunt doen is de differntie hoog zetten van je lage druk press.

• henvdk

We weten toch al jaren dat bepaalde types een maximale drukverhouding mogen hebben .

In principe kun je aanhouden dat je bij koelen niet lager mag dan 2,5 bar zuig.

Wil je pump-down dan moet je een regeling maken die werkt met een drukverhouding van 10 absoluut.

Bv. een monoflow met diepvries en koelcompressoren schakelt het prettigst als

dat een pumpdown is met maximale pump-down tijd.(bv 2 minuten)

Stel je accepteert een ontwerpdruk(draaidruk) van 23 bar eff.

Je toegestane uitschakeldruk zuig wordt dan (23+1) /10-1=1,4 bar effectief.

En met wat programmeren kan die uitschakeldruk automatisch meegaan met je persdruk.

Zo heb je dus weer alle vrijheid om pump-down te schakelen.

Je maximale pump-downtijd voorkomt dat je gaat pingelen.

Deze schakeling bouw je het handigst in ,in een kleine plc of Siemens Logo.

Maar is het 1 compressor op 3 koelblokjes ,dus GEEN diepvries, dan kun je ook met 2,5 bar werken plus maximale pumpdown-tijd.

(maximale pump-downtijd is uit op LD of 2 minuten tijd en in op koelsignaal voor klep en CP.)

succes

henvdk

adviseur van een

Uneto-Vni koelinstallateur.

• Riezzie Rich

hoi

het geluid wat je hoord betekent dat je compressor aan het stuk gaan is mijn advies ga bij die installatie en haal die pumpdown der helemaal uit

en je moet het aanpassen, maarik waarschuw je die compressor gaat stuk binnen kort hoe erger het geluid door trekt hoe sneller hij kapot gat

groet

• Peter R

Beste mensen

elke scroll maakt een hoop geluid bij het afslaan dit is heel normaal en hij is niet aan het kapot gaan maar hou de drukverhoudingen van henvdk aan

peterr

• P.Ouwendijk

Hallo Hen,

Tegenwoordig hebben de scrollen een drukverhouding van 10 bij de oude modellen was voorzover ik het weet 20.

wij hebben het ook gehad dat bij het afpompen de overstort openging.

wij hebben toen de afschakeldruk wat hoger gezet.

Groet

Piet