condenswater

• sjef

heeft er hier iemand wel eens gebruik gemaakt van het koele condenswater om je condensor capaciteit te vergroten?

of om bv onderkoeling te verkrijgen van je koudemiddel?

• Peter R

Hallo,

ik heb dat wel gedaan in een zeer warme parkeergarage temp boven de 45°C (als het druk is staan er 200 auto's in met een een warme motor de bestaande afzuig was veel te klein maar de aannemer zei dat het groot genoeg was ???? maar deze was dan ook gek) maar het koude condenswater zal niet genoeg zijn ik heb direct na de compressor een warmtewisselaar geplaatst waardoor de persdruk tot een normale druk terug liep er is niet zo veel water nodig de regeling is simpel een thermostaat op de uitgaande kant van de ww ( de voeler zou ook aan de vloeistof leiding kunnen) en een vloeistofklepje voor het water het retour water +/- 50°C in een ton voor de vloeren

en nu dit, bij mijn klant blijven de compressoren heel en bij de buren staan geregeld bedrijven de compressoren te vervangen

peter

• henvdk

Ja Peter ….werk houden is ook een strategie.

…………(maar niet die van jou en mij)

• sjef

nou das idd een mooie manie om dit te verhelpen. Ik vroeg me het eigenlijk af, want het condenswater gaat normaal

gesproken gewoon verloren. Als je dit bv over de condensor laat druppelen dan daal de druk eigenlijk vrijwel meteen.

is misschien toch een manier om je installatie te ontlasten bij hoge temperaturen. En zeker als je het op vangt in een

ton zoals jij het hebt gedaan.

• Grazy86

het verloren engergie van je condenswater is niks vergeleken met de pompjes die je vaak zou moeten toepassen. nadeel van pompjes is storingsgevoelig en zijn ook niet voor niks, plus de energie die je nodig hebt om pompje te laten draaien.

dan kun je beter een gardena regeling toepassing in de periode dat het nodig is

• sjef

gardena werkt goed, alleen vroeg ik me af of er misschien iemand het koele water benutte op 1 of ander manier

als je bv een super markt neemt. daar komt een hoop vanaf.