Compressor aangedreven door riemschijven of directe koppeling

  • Frits

    Zoek een beschrijving van bijde aandrijfsystemen met de voor en nadelen!

  • sjef

    bij indirecte aandrijving heb je een hoger rendement van het koelvermogen omdat het zuiggas niet wordt benut om de e motor

    af te koelen,

  • henvdk

    Ja Sjef , jij bedoeld de open machine en de semi-gesloten.

    Ik denk dat Frits de V-snaar en de directe koppeling bedoeld en dus ook open.

    Bij v-snaren kun je poelies wisselen en daarmee div. toerentallen bepalen.

    Dat kan handig zijn bij bepaalde toepassingen of verschillende koelmiddelen.

    Sjef wat jij bedoelt is juist wat ik niet begrijp van de fabrikanten.

    Als je een 45 kW electromotor hebt , bespaar je bij de V-snaar (of directe as-koppeling) 45 kW warmte afvoer door het zuiggas.

    Daarom paste ik in het verleden vaker open compressoren toe.

    Toen in de jaren eind 90 enkele groothandels omzetten bereikten van 10000 gulden per maand in asafdichtingen stopten we daarmee

    en gingen zelfs vervangen. Jammer Jammer.

    De oude Bock machine met achter een asafdichting naar de electromotor en voor een asafdichting omdat daar op de as de fanmotor zat

    ging bijna nooit stuk en draaide energiezuinig.

    Het wikkelpakket was eenvoudig te wisselen.

    Alleen condensordrukregeling had je niet.,maar ja hoeveel aggregaten worden er niet binnen geplaatst.

    Trouwens het fanvermogen is geen besparing t.o.v. de compressor en met een electronisch ventiel mag je ver dalen in CT (25o C=geen probleem)

    Anderzijds lijkt het me mogelijk om een semigesloten compressor te maken die een NIET gasdichte afdichting heeft naar de electromotor

    MAAR die voldoende koelribben heeft om luchtgekoeld te worden.

    Jammer dat de Frigopol zoveel energieverlies heeft in de rotorkap die tussen rotor en stator zit.

    gr. hen

  • sjef

    Hoi Hen ja idd had het verkeerd begrepen, Overigens de open compressor heeft bijna iedereen nog in het leveringsgamma.

    Het is handig als je geen stroom voor handen hebt maar een dieselmotor bv auto of bus.

    wat betreft het voorbeeld dat jij stelt van een e motor van 45kw dat zijn totale vermogen ten koste gaat van het koelcapaciteit

    dat gaat niet helemaal op, tenslotte gaat alleen het verlies van de motor om in warmte de rest in mechanische energie.

  • Peter R

    hallo,

    ik denk dat dit wat is een zeer eenvoudige uitleg met een rendement verbetering cosinus phi

    people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html

    peter

  • henvdk

    Hoi Sjef,

    Semi gesloten capaciteit 125 kW

    electrisch vermogen 45 kW

    Afvoeren condensor minimaal 170 kW.

    Dat kan ook nog hoger zijn als de machine vaker hoger draait en bv.

    140 kw doet en 50 kw opneemt.

    Wat ik bedoel is dus dat die energie bij een semigesloten wel totaal door de condensor moet.

    en bij een open machine juist niet.

    Pak je een groter condensorblok dan valt de hogere fanenergie wel mee.

    Feit blijft ,wat je opneemt is niet zomaar foetsie.

    gr. hen

  • sjef

    Hoi Hen, is dat allemaal motorverlies wat je afvoert? dat is wel heel veel!! dat kan niet allemaal komen van de e motor zelf

    of zit ik er langs? Met alle respect een 45 kw motor produceert geen 45 kw warmte.

    Ik denk eerder dat de compressor zelf hierin een dik aandeel in heeft 125/45 cop 2,7??

    Ik heb wel de ervaring dat je bij hoge omgevingstemperatuur met een semi je vaker problemen hebt met het koelvermogen

    vooral bij r404 en r507

    mvg Sjef

  • henvdk

    Hoi Sjef,

    Ik heb hier wel eens vaker discussie over gehad.

    Op de Staatsmijnen leerden ze me dat 10 % van je electromotor verlies was.

    De rest werd bv. 200 meter verder middels v-snaren omgezet in arbeid.

    (Die afstanden kwamen door mijngasgevaar.)

    Bij een koelmachine is dat anders.

    Het hele opgenomen vermogen meetellen heeft niets over als je alles (compressiewarmte ,wrijving etc. ) meetelt.

    Onze uitgelegde installaties hebben bij 35 OT niets over.

    Ze draaien wel fijn op +48 ct en op een warm dak op +53 oC.

    Bij die selecties is opgenomen vermogen 100% meegenomen bij de hoogst voorkomende verdampingstemperatuur (bv -3)

    De verdamperfans neem je toch ook 100 % mee?

    Eerst heb je een calculatie met bv 80 Pa en 50 wisselingen en daarna kijk je wat je fans echt zijn.

    Ik ging eens de mist in met 10 kW fans voor knolselderie.

    Die was ik vergeten.

    Omdat de compressor een rot geluid had in de garantie periode kon ik de nieuwe compressor 10 kW zwaarder nemen .

    Toen klopte de inkoeltijd wel.

    Op 100 kW maakte die 10 kW in de verdamper (drogen) niets uit.

    op 6 nov. 2003 schreef ik onderstaande.

    Als je kijkt bij 4-11-2003 zie je een hele discussie hierover.

    vr.gr. en leesplezier

    Hen

    Re: warmteproductie elektromotor

    Gepost door: hen van den Kerkhof ()

    Datum: 06 november 2003 20:08

    Een paar redeneringen.

    1) bij de genoemde 200 Kw en 6kw verlichting zou ik ruwweg 36 Kw aanhouden.

    (ervaring)

    2)Bij de genoemde 25ooo m3/h lucht met 13 K zou het met 13 k +/- 170 Kw zijn.

    Doch de lucht IN was 33 en de lucht uit is niet genoemd.

    Was de lucht die uitging 3 k opgewarmd dan is dat 39 KW

    3)Nemen we een zuiggasgekoelde semi-gesloten compressor van bv. 200 kw

    koelvermogen bij zijn hoogste verdampingstemperatuur ,dan is de warmte balans voor de te selcteren condensor minimaal 200 KW PLUS ongeveer 10 % hiervan.

    dus 220 KW.

    Een compressor van 200 Kw is ongeveer 57 KW opgenomen vermogen(cop 3,5)

    10 % hiervan is 6 kw.

    voor compressiewarmte nemen we grof 10 % van 200 …dus samen 26 Kw

    Let op …in de compressorruimte wordt verder dus geen bewegende energie opgewekt.

    Ten slotte

    Bij een ventilator neem ik altijd 100% van het opgenomen vermogen als extra belasting,..WANT deze energie gaat wel naar de lucht i.p.v. naar bv. een last.

    NEEM WEL DE GELIJKTIJDIGHEIDSFAKTOR MEE IN JE CALCULATIE.

  • sjef

    ik begrijp het dank u

  • BMW-robbie

    het opstellen cq uitlijnen van een aandrijving met V-snaren kijkt wat minder nauwkeurig dan een direct aangedreven systeem (behalve als de elektromotor via een pasrand aan de compressor gemonteerd moet worden). Ook heb je wat minder geluidsoverlast en trillingen, omdat de snaren een dempende werking hebben.

    Rob