filter droger vervangen

• tim

hallo,

Mischien is dit wel een hele rare vraag , maar bij mij rijst er zo nu en dan toch zo een vraag, komt ook dat ik niet zo veel praktijk ervaring heb.

Wanneer men een filter droger moet vervangen (periodiek) zou ik denken :

- vloeistof afsluiter sluiten met als gevolg dat het koudemiddel middels de compressor naar de condensor wordt geperst.

- vervolgens valt de compressor af op zijn lage zuig druk indien nodig ld pressostaat omlaag bij stellen op 1,05 bar absoluut.

- koudemiddel inblokken

- en de filter/droger vervangen (niet gesoldeerd)

- nu zou ik zeggen dit gedeelte vacumeren en vervolgens het koudemiddel weer doorzetten.

ik denk echter dat dit in de praktijk anders aan toe gaat.klopt dit.

mvg tim

• sjef

ligt een beetje aan hoe de installatie in elkaar zit, maar in principe alleen het deel tussen vloeistofklep en en vat vacumeren.

Omdat er lucht in de nieuwe filterdroger aanwezig is of kan zijn.Overigens als er licht overdruk in de installatie is en ik heb het

geopend voor 1 of andere reden dan vacumeer ik niet.

• tim

oke bedankt voor deze info.

mvg tim

• Knetter

Beste Tim

Er zijn verschillende reden om een filterdroger te vervangen

1- als deze verzadigd is

2- systeem open gaat

3- olie wissel wordt toegepast

4- gele kijkglazen met het risico dat er vocht in het systeem zit.

als installatie goed draait en niks aan de hand is hoef je dus geen filterdroger te wisselen.

Maar als 1 of meer van deze 4 gevallen voorkomt, adviseer ik je om de filterdroger te wisselen.

Het is altijd beter voor het systeem en het is dus ook goed verkoopbaar naar je klant toe

en om extra info tegeven of je wel of niet gesoldeerde filterdroger moet toepassen.

als het vermoeden is dat op korte termijn deze weer vervangen moet worden pas je een flare filterdroger toe.

als het vermoeden is dat hij voor lange tijd in het systeem zit, gebruik ik liever een soldeer, omdat de flare altijd een risico met zich meebrengt.

mvg knetter

• BMW-robbie

Wel er op letten dat de vloeistofleiding warm is. Soms kan deze leiding behoorlijk koud worden, en als je dan de oude filterdroger weg haalt, krijg je onnodig condens in je leiding. Je moet dan behoorlijk lang vacumeren om dit er weer uit te krijgen.

Rob