druktest met zuurstof

• sjef

http://gameteka.videoteka.us/video/cq_vfF-I_w0/Brunei_Huge-Blast-at-Serasa-Factory-30th-Dec-08.html

kwam dit toevallig tegen wat ik eruit opmaak is dat ze een druktest uitgevoerd hebben met zuurstof

GEA Grenco??

verhaal

• Bart Berns

Ik kan me uit de jaren 70 een ongeluk herinneren van een monteur die een verstopt capillair probeerde door te blazen met zuurstof, winkelpui lag op straat en monteur in de kreukels, het koeltechnisch bedrijf bestaat niet meer.

zuurstof blijft een link goedje

gr. Bart Berns

• sjef

ja ik snap er niks van, het betrof een ammoniak installatie, ze hebben druktesten uitgevoerd met ammoniak en zuurstof.

Wat ik weet is dat ammoniak sowieso brandbaar is voeg je daar nog zuurstof bij dan is het eigenlijk toch vragen om

problemen?

• henvdk

Klopt Bart,

Die monteur was z'n benen kwijt ,de winkelmeisjes hun trommelvliezen en het diepvrieseiland ging door het plafond.

Ik sleutelde toendertijd landelijk (Veldkoning) aan zo'n meubels en had vaker capillaires verstopt.

Als je geduld had met f22 druk vanaf de andere kant (stikstof gebruikten we toen niet) dan ging die na enige minuten wel sputterend open.

Je had wel een soldeerapparaat met zuurstof bij je.

Als je dan als monteur niet goed bent voorgelicht dat zuurstof met olie een BOM is ,

Ja dan lijkt zuurstofdruk logisch.

Ik heb dit heel duidelijk in de voorschriften staan.

Ik heb er ook in staan dat 8% Co2 inademen je nog maar 8 minuten te leven geeft.

Bart heb jij zulke waarschuwingen ooit gezien in sheets van brancheverenigingen?

Ik niet.

Doe het dan als ondernemer maar zelf.

Dan hoef je als werkgever je later niet zelf te verwijten dat je dat had kunnen voorkomen.

Je ziet op het filmpje dat het zelfs grote (??) firma's overkomt.

Daar baat dus geen label of krokodil aan.

gr. hen

• Mar

Goedemorgen Sjef

deze actie hoeft niet van Grenco te zijn

er worden vaak oude onderdelen/componenten opgekocht door b.v comron enz

deze bouwen deze firma,s dan weer op tot een installatie in dit soort landen

p.s denk niet dat ze bij grenco ooit met zuurtof zullen afperssen!!!

Groeten

• sjef

Ja dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar omdat Brunei een zeer welvarend land is vroeg ik me dat af. De technici waren

afkomstig uit Myanmar, wat deze mensen bezielde begrijp ik niet.

• H.j.C Hersbach

Als ik het goed bekijk is het wel een installatie waarvan onderdelen door GEA happel geleverd zijn maar de montage mensen kwamen niet uit europa.

Het is daarom juist zo belangrijk gecertificeerde koeltechniekers te hebben bij montage van dergelijke installaties.

Deze mensen haden geen idee waar ze mee bezig waren.

Ik baseer deze feiten op het gegeven dat ik zelf al ruim 40 jaar in de koeltechniek zit en de hele wereld heb afgezworven .