wederom een komplete zaak zonder papieren

• Peter R

deze week is er en bekende monteur zonder papieren en zelfs geen stek diploma aan de gang gegaan om alle koel en vriesinstallaties aan te sluiten voor een beginnend catering bedrijf bij toeval in een andere zaak kwam ik een millieu inspecteur tegen en ik heb hem hierover het één en ander gevraagt en hij zei “ACH DEZE MAN MOET OOK ETEN” en als er later een controle komt dan zijn wij weer goed genoeg om een sticker te plakken

waarom blijven wij betalen aan stek of een andere club, waarom krijgen wij controle en moet je als een kleine jongen met zo'n klootzak mee naar de klanten die met een schuine blik kijken “WAT DOE JE HIER?” HET IS NET DE SMAAKPOLITIE overal comentaar op zoals waarom zit die sticker hier en niet daar? waarom zitten die leidingen niet vast “nou beste klootzak ik heb deze installatie niet gemaakt maar een zwartwerker omdat wij te duur zijn wij mogen alleen een sticker plakken en daar zijn wij erg blij mee want dan kunnen wij 50.00 euro rekenen (stomme hufter)”

peter

• kees

foei…wat een taalgebruik

• raymond

Peter

altijd leuk die verhalen van jou ik snap alleen niet dat je ze altijd maar als leijer of als broodrover dief enz benoemd

de enige geldrovers die ik ken is de regering en de belastingdienst!

als je deze mensen nou eens bij naam of bij bedrijfsnaam noemt als jou beweringen terecht zijn dan weten wij ook wie en waar het om gaat.

en over al die papieren ja als ik het goed gelezen heb ben jij een van de beste vakmensen op papier maar dat maakt je nog geen vakman

ik heb enige jaren geleden ook werk van jou gezien ik kwam hier toen niet zo vaak maar daar was ik echter ook niet van onder de indruk het is een poos geleden dus ik kan je niet zeggen waar het was en laat me daar dus ook verder niet over uit

ik vraag mezelf ook vaak af of het nodig is om mijn papieren te verlengen ik zie het nut er niet van in en dan zou ik dus na meer dan 10 jaar installaties bouwen ineens geen vakman meer zijn?

vakmanschap leer je niet in de boeken daar leer je hoe iets werkt maar daar staat nergens beschreven hoe je een installatie moet maken

de enige moooie installaties die ik heb gezien waren die met autocad getekend waren maar de praktijk bleek toch anders ook bij mijn werk het blijft handwerk en soms sla je een weg in waarbij je dan later niet meer terug kunt

groet raymond

• Peter R

raymond

je kan nooit werk van mij gezien hebben ik doe alleen reparaties en vervang onderdelen op bestaande installaties. ik heb ook nooit leijer gebruikt of broodrover al lijkt het er wel op ik heb ook nooit gezegd dat ik de beste ben er zijn altijd betere er hangen duizenden stickers van mij maar dat wil niet zeggen dat de installaties ook van mij zijn ik vervang liever 10 ventilator motortjes dan dat ik een koel of vriescel verkoop waar het mij omgaat is gelijke monikken, gelijke kappen

ik heb een waarschuwing gehad om geen namen te noemen maar als jij het zo goed weet waarom zijn er dan maar 2 kleine koelbedrijfjes in den haag, rijswijk, voorburg, delft, wassenaar, wateringen en zoetermeer ?? er zijn wel duizenden bedrijfjes die een koeling hebben en die hebben nooit een reparatie of onderhoud nodig dat was 30 jaar geleden wel anders je kan bij ons geen mooie installaties meer maken daar is de zeer lage prijs niet naar

tot slot de regering en de belastingdienst zijn geen geldrovers ze nemen wat ze nodig hebben ze vragen je vriendelijk maar wel dwingend of je wil betalen dat is geen stelen.

peter

• P.Ouwendijk

Hallo Raymond,

Ik kan mij de woede van Peter enigsinds voorstellen want als je volgens de regels werkt moet je aan allerlei eisen voldoen en daar zit ook nog een aardig

financieel plaatje aan vast.

Set gereedschap

???,- euro

Intron oid verplicht

750,- euro

Lidmaatschap KvK

100,- euro

Werkbonnen waar alles op staat ( anders schrijf je jezelf een ongeluk )

± 300,- euro ( per 1000 )

CFK boekhouding heb je het aantal uren wel eens geteld ( is ook geld )

Bedrijfs WA verzekering ( hij zal je tent maar in de brand steken maar hij kan misschien ook wel netjes werken )

Als je dat bij elkaar opteld is dat toch nog wel een beetje geld maar afgezien van dat is er van hogerhand besloten dat wij aan deze regels moeten

voldoen en dat geld dus voor iedereen die koeltechniek uitoefent.

Maar het feit dat men met meerdere maten meet stoort mij ook. Wij hebben jaren geleden samen met een collega een bedrijf aangegeven wat werkzaam was in de transportkoeling ( Emmerich ) en geen papieren had en gewoon lekker koeltechnisch bezig was. ( is een economisch delict )

En wat deed men daaraan? gewoon niets een of ander vaag verhaal dat de wet in de toekomst veranderd zou worden en dat ze dan het voordeel van de twijfel

zouden krijgen. mijjn collega zij toen als de verkeersregels in de toekomst verandert worden mag ik zeker nu al door het rode licht rijden zonder bekeurt

te worden. is ook geen logica toch.

Helaas zijn regels regels en gelijke monikken gelijke kappen.

Maar een andere oplossing is misschien de eigenaar van de installaties een boete van bv. 2000,- euro of meer te geven als hij geen papieren van een erkend bedrijf

kan overleggen. dan denkt men misschien nog wel even na voor men aan de beun begint. ook hiervoor zal wel weer een creative oplossing voor zijn maar je moet ergens beginnen.

Groet Piet

• sjef

De verantwoording ligt sowieso bij de installatie eigenaar, en wat nog meer speelt denk ik is het tekort aan vaklui en dat

speelt volgens mij in de randstad iets meer dan in Brabant en Limboland, conculegas van mij hebben veel klussen in die regio.