Heeft er iemand tips en of ervaring met alu koper solderen?
dit kan volgens mij niet gesoldeerd worden.
hiervoor moet je een soort klembus gebruiken en anders een goedje die je warm stookt en om de aansluiting moet smeren. (het lijkt een beetje op het materiaal zoals ze een brief verzegelen.)
Gaat onder de naam “heat seal stik” (ecr boek deel twee, blz. 426 onderaan)
Hallo,
Dat heette in het verre verleden refrigobond voorzover ik dat nog weet.
was hoofdzakelijk bedoeld om gaatjes dicht te maken in verdampers als men weer eens ontdooit had met een schroevendraaier !!
Moest je de plek goed afschuren en ontvetten en dan warm stoken en dan kon je een beetje van die stift afsmelten.
Was een beetje een lapmiddel maar het werkte wel.
Maar hoe ze bijvoorbeeld het aluminium pijpje wat bij een huishoudkoelkast van de verdamper komt aan het stukje koper
vastmaken ( lassen ? ) wat de compressor in gaat weet ik ook niet.
Groet Piet
Bedankt voor de tips maar heb nu staafjes gevonden speciaal voor deze toepassing smelt bij 400 graden, heb er wat van
besteld soldeer staafjes Ik ben bezig met een hobby (proefopstelling) met een
aircopomp van een auto, deze heb ik op een gebruikte unite hermetiqe geplaatst. de aansluitingen op de pomp zijn geheel
van aluminium heb al geprobeerd met zilversoldeer en flux maar het wordt toch te heet waardoor het alu smelt.
Wat mij opviel is dat de aansluiting op de pomp vrij simpel iets is, wij werken met stekkoppelingen maar de aansluitingen
op de pomp is maar gewoon een dubbele flens voor de zuig en pers met 2 o ringen en meer niet. De flens zit overigens
maar vast met 1 m6 bout. Lijkt mij dat dit toch gaat lekken op den duur.
maar ja we zullen zien, Ik heb er een frequentieregelaar op de motor aangesloten ben benieuwdwat voor drukken deze geeft bij 400hz
Ja had even snel doorgekeken ik meende dat ze het haddenover een RVS borstel omdat het niet zou hechten op RVS.
Ik hoef gelukkig geen verdamper te repareren, alleen alu buis op koper buis. Misschien kun je dit voorkomen om een blok
koper tegen het te solderen materiaal te houden om de warmte af te voeren en een neutrale vlam gebruiken. Bij het Tig lassen
werkte het met plaatmateriaal lassen een dik blok koper heel goed. Hieronder het betreffend onderdeel wat ik wil solderen
Koper Rvs gaat goed met zilversoldeer
Sjef
ik weet wat je bedoeld maar een roodkoper blok achter een verdamper gaat moeilijk dan moet je alles uitbouwen aangezien het snelle ijsvrij maken meestal aan de voorkant zit maar met tig of mig lassen doe ik dat wel
maar het solderen gaat goed als je een laspit neemt gebruik dan niet te veel zuurstof je vlam wordt langer maar dat is niet erg
peter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?