vocht op autoruit verwijderen via auto

  • tim

    Hallo,

    ik heb een vraag het is gebleken dat wanneer de voorruit is aangeslagen en je doet de airco aan dat dan heel snel de condens weg is.

    komt dit doordat de temp op het dauwpunt ligt en als dan de temp dan omlaag gaat de lucht ontvochtigd wordt.

    mvg tim

  • sjef

    die ligt zelfs lager, je droogt gewoon de lucht bij aanzetten van de airco en daarna ga je meer koelen als het meeste

    vocht eruit is, Wist je trouwens dat per 1 januari dit jaar het koelmiddel r134a verboden is voor auto airco s

  • henvdk

    Nee Sjef,

    Dat was eerst de bedoeling maar die industrie is zo machtig :dat het er nu als volgt uitziet.;

    Autos met nieuw typekeur,dus nieuwe ontwerpen hebben regels voor 1-1-2011 ,d.w.z. geen 134 a

    Dus bestaande typekeur die NU gefabriceerd worden hebben daar geen last van.

    (wij bestelden 4 VW bussen die in Maart April 2011 dus als Nieuw geleverd worden en die hebben 134a)

    Ik heb de dealer gevraagd waarom VW aan die verneukerij meedoet ,maar antwoord is dus gewoon,

    het is geen nieuw Type ……..Maar Wel een nieuwe auto.

    In 2017 worden deze “type gekeurde” wel beschouwd als een type wat geen R134a mag hebben.

    Als ze dan als nieuw op de markt komen.

    Het is dus een hindernis voor fabrikanten om nu een nieuw ontwerp te maken.

    Zoiets krijgen wij met bestaande typekeur voor R22 installaties niet voor mekaar.

    Maar ja wie zijn wij ?

    Sinds 1990 heb ik al veel vertrouwen in overheden verloren.

    gr. hen

  • sjef

    Hen het is volgens mij niet alleen macht, maar er is gewoon geen goed alternatief op het moment. Of het is brandbaar koudemiddel wat ze moeten gaan toepassen (ik geloof 1234yf) o.i.d. of het is co2 wat ze moeten toepassen.

    Deze 2 hebben veel meer nadelen dan de 134a, dan nog de indirecte co2 uitstoot nog achterwege gelaten.

    ik zou zeggen gewoon afvullen met propaan en dit onder de motorkap houden en 2e medium gebruiken voor binnen

  • henvdk

    Nee Sjef dat is puur machtsmisbruik en past in hun strategie.

    Ik heb inderdaad ook steeds gelezen; ALLE nieuwe auto's vanaf 1-1-2011.

    1234yf is helemaal getest en vele vele malen brandveiliger dan propaan.

    In auto's geen probleem ,in afgesloten ruimtes nog steeds wel door gasophoping en dan onbedoeld vuurwerk bij vonken.

    Maar men is in een vergevorderd stadium met een mix hiervan die 134a kan vervangen en die een GWP heeft van 600.(speciaal voor de koelcellen)

    Ik wil de R22 discussie niet opnieuw beginnen ,maar dat was wat TEWI betreft het efficientste koelmiddel.

    Je moet eens gaan kijken bij Dupont in Dordrecht, daar komen dagelijks treinwagens binnen met R22 ,waarvan ze Teflon etc. etc. maken.

    En dat allemaal zonder lekkages??

    Als dat gezekerd is tegen emissie , OK

    In een koelinstallatie zit het ook niet om af te blazen

    Ik zat in de jaren negentig in de branchewerkgroep technische eisen en we waren akkoord dat erin stond.

    boven de 500 Watt moet je erkend Stek zijn om ter beschikking te stellen.

    Dat is toendertijd door een paar grotere organisaties die airco's importeerden STIEKEM achter onze rug om ,om zeep geholpen

    bij het Vrom met hulp van economische zaken.

    Tegen mij werd gezegd; "sorry Hen ,maar dit zijn krachten die buiten de werkgroep werkten.(sjoemelden)

    Hieronder een bericht van GM halverwege 2010

    gr. hen

    Milieuvriendelijker koudemiddel van GM (26-7-2010)

    gm.jpg

    GM maakt voor airconditioning in zijn auto's gebruik van minder belastend koelmiddel. Alle auto's vanaf 2010 worden voorzien van koudemiddel, dat enkele dagen in de atmosfeer blijft als het vervliegt. Nu kan koudemiddel jarenlang actief blijven in de lucht.

    Het middel is ontworpen door Honeywell en heeft de cryptische naam HFO-1234yf meegekregen. Gemiddeld genomen blijft het koudemiddel in de huidige modellen 13 jaar in de atmosfeer. Het nog oudere GWP teistert de lucht zelf voor meer dan 1400 jaar.

    GM wil met de beslissing de auto uit de milieuvervuilende sferen halen. Het bedrijf wil niet meer bekendstaan als vervuiler, maar als ontwikkelaar van nieuwe technologieën, aldus de huidige vice-directievoorzitter Mike Robinso

  • tim

    ja dat heb ik gehoord maar is het dan r1234yf volgens mij wordt dit de vervanger.

    nog bedankt voor de info

    gr tim

  • sjef

    italianen gaan over op 1234yf en duitsland over op co2, maar ja zien is geloven het eerste is brandbaar en het 2e werkt

    met hele hoge drukken en bij hoge omgevingstemperatuur niet toe te passen.

  • Peter R

    wat heeft dit met vocht op de voorruit te maken

    peter

  • sjef

    ja ok het topic is een beetje afgedwaald, desalniettemin wel interessant want de uitfasering van de 134a in mobiele installaties kan straks ook op ons van toepassing kunnen zijn.

  • Ronnie L

    Alles op ammoniak, elijk duidelijk waar het lekt!