Nee Sjef dat is puur machtsmisbruik en past in hun strategie.
Ik heb inderdaad ook steeds gelezen; ALLE nieuwe auto's vanaf 1-1-2011.
1234yf is helemaal getest en vele vele malen brandveiliger dan propaan.
In auto's geen probleem ,in afgesloten ruimtes nog steeds wel door gasophoping en dan onbedoeld vuurwerk bij vonken.
Maar men is in een vergevorderd stadium met een mix hiervan die 134a kan vervangen en die een GWP heeft van 600.(speciaal voor de koelcellen)
Ik wil de R22 discussie niet opnieuw beginnen ,maar dat was wat TEWI betreft het efficientste koelmiddel.
Je moet eens gaan kijken bij Dupont in Dordrecht, daar komen dagelijks treinwagens binnen met R22 ,waarvan ze Teflon etc. etc. maken.
En dat allemaal zonder lekkages??
Als dat gezekerd is tegen emissie , OK
In een koelinstallatie zit het ook niet om af te blazen
Ik zat in de jaren negentig in de branchewerkgroep technische eisen en we waren akkoord dat erin stond.
boven de 500 Watt moet je erkend Stek zijn om ter beschikking te stellen.
Dat is toendertijd door een paar grotere organisaties die airco's importeerden STIEKEM achter onze rug om ,om zeep geholpen
bij het Vrom met hulp van economische zaken.
Tegen mij werd gezegd; "sorry Hen ,maar dit zijn krachten die buiten de werkgroep werkten.(sjoemelden)
Hieronder een bericht van GM halverwege 2010
gr. hen
Milieuvriendelijker koudemiddel van GM (26-7-2010)
gm.jpg
GM maakt voor airconditioning in zijn auto's gebruik van minder belastend koelmiddel. Alle auto's vanaf 2010 worden voorzien van koudemiddel, dat enkele dagen in de atmosfeer blijft als het vervliegt. Nu kan koudemiddel jarenlang actief blijven in de lucht.
Het middel is ontworpen door Honeywell en heeft de cryptische naam HFO-1234yf meegekregen. Gemiddeld genomen blijft het koudemiddel in de huidige modellen 13 jaar in de atmosfeer. Het nog oudere GWP teistert de lucht zelf voor meer dan 1400 jaar.
GM wil met de beslissing de auto uit de milieuvervuilende sferen halen. Het bedrijf wil niet meer bekendstaan als vervuiler, maar als ontwikkelaar van nieuwe technologieën, aldus de huidige vice-directievoorzitter Mike Robinso