uitdrogen vlees

• sjef

Beste mensen, ik zit met het volgende bij een klant staat een koelcel voor vlees.

De klant klaagt over het uitdrogen van het vlees en lawaai dat de verdamper fan afgeeft (searle 1fan wand model). Na even snel gekeken te hebben (heb nog niets gemeten) zag ik dat de verdamper coil uiteinden maar voor de helft lichtjes berijpt waren. De verdamper is uitgerust met een zuigdruk regelaar, en de fan draait continu geen stop tijdens bereiken setpoint.

De cel heeft een inhoud van circa 15m3 en heeft maximaal 1000 kg vlees erin. Bewaar temp is -1

De verdamper is groot genoeg voor deze cel qua capaciteit. Alleen vermoed ik dat deze niet optimaal wordt benut. Het berijpt maar voor de heft aan. Ik wil de ov instelling van het tev lager instellen om de verdamper optimaal te benutten.

Nou is mijn vraag wat is eigenlijk de ideale delta T van de verdamper voor vlees te bewaren?

Wat wordt er in de regel geselecteerd qua overcapaciteit om uitdroging tegen te gaan en wat is de ideale luchtstroom?

Wel of geen elektrische ontdooiing? Bew temp is -1 en is nu natuurlijke ontdooiing (wil de fan laten stoppen tijdens setpoint

condities)

Wil eerst even wat met de instelling spelen alvorens meteen de verdamper te vervangen voor een grotere

• P.Ouwendijk

Hallo Sjef,

Vind je de temperatuur van -1°C niet te koud om vlees te bewaren volgens mij is 2°C zat.

Ik zou de ventilatoren met de machine mee laten schakelen en electrische ontdooing gebruiken.

Lucht droogt ook uit.Tv 8k.

En je moet ook de oververhitting van je ventiel meten omdat je zegt dat het blok maar voor een gedeelte berijpt is.

Te weinig koelmiddel in je verdamper is een grotere tv en dus drogere lucht.

als het goed is vriest de koeler nu een beetje in want hij ontdooit slecht bij deze celtemperaturen en dat zorgt er

weer voor dat de warmteoverdracht verslechterd en dat resulteerd in een lagere verdampingstemperatuur en dat geeft weer

drogere lucht.

Groet Piet

• Peter R

De bewaartemperatuur voor varkensvlees 0°C - 90 - 95 %, rundvlees -1.5 - 0°C 90 %, kip 0° - +1°C 85 - 90% ik zou een h/x diagram raadplegen en even het koelproses uitzetten is te vinden op google hx diagram bv http://sts.bwk.tue.nl/7s200/presentaties/.%5C7S200_Samenvatting_INS.pdf hier is ook een korte uitleg maar een uitgebreide uitleg gaat hier te ver ik zou in iedergeval niet te laag verdampen max. -6°C

peter

• P.Ouwendijk

Hallo Peter,

Ik denk dat -6°C verdampen bij een celtemperatuur van 0°C te hoog is het vlees moet wel droog blijven.

Mij hebben ze 8k geleerd.

Groet Piet

• Peter R

hallo Piet

dat klopt piet +2° aan / -6° uit = 8K grote verdamper lage luchtsnelheid het vlees mag niet uitdrogen het vochtverlies kan een grote schadepost zijn voor de handelaar 10L vocht per dag uit het produkt is 10Kg vlees * 365 = 3650 Kg vlees per jaar * 2.00 euro (inkoop vlees) = 7300.00 euro daar kan je 10 jaar onderhoud voor doen

peter

• sjef

bedankt voor de info

• BMW-robbie

Als de oververhitting niet meer zou kloppen onder bedrijfsconditie dan is er iets mis met het ventiel. Niet aan draaien maar gewoon een nieuwe er op zetten. Je noemt dat er een zuigdrukregelaar op zit, of bedoel je misschien een verdamperdrukregelaar?

Bij te weinig koudemiddel en gebruik van een verdamperdrukregelaar zal jouw verdamper zeer zeker maar heel weinig aanrijpen. Omdat het koelvemogen dan te klein is geworden zal de installatie continu doordraaien waardoor extra uitdroging plaats vindt.

Soms wordt in een koelcel voor vlees een MOP-ventiel geplaatst. Controleer jouw ventiel of het een gewoon of een MOP-ventiel is.

Rob

• sjef

Bedankt Rob, het is idd een verdamper druk regelaar, het ventiel is geen mop. De verdamper is aangesloten op een centrale

koelinstallatie. Wat ik begreep van de eigenaar is het geen plots gebeuren maar hebben zij dit probleem al langer.

Het kan zijn dat de setpoint door de eigenaar gewijzigd is naar -1 en dat de eigenlijke bedoeling +2 zou moeten zijn.

De verdamper heeft nl geen elektrische ontdooiing, wat overigens wel handig zou zijn bij de negatieve bewaartemp.

Ik heb de zijkant van de verdamper bekeken en ik zag hieraan dat deze maar tot ongeveer de helft aangerijpt was.

Mijn gedachten zijn dat de verdamper niet helemaal gevuld is met koudemiddel, vandaar dat ik de ov van het tev

wil gaan wijzigen. Maar vooralsnog ik heb nog niets kunnen meten, ik weet nog niet wat de druk is in verdamper.

uitblaas temp en RV.

Magneet klep laat goed door heb aan beide kanten gevoeld. Moet wel erbij zeggen dat luchtstroom behoorlijk

snel is, Ik ga van de week even meten en proberen ea te wijzigen, er is sowieso opdracht om de verdamper

te vervangen voor een grotere met laag toerige fans, maar ik vind het zonde want volgens mij is de boel nog niet

zo oud, en kan het nog wel een x aantal jaren mee. Hoe bepaal je eigenlijk het luchtdebiet door de verdamper?

• BMW-robbie

De gemiddelde luchtsnelheid meten aan de uitgaande kant van de verdamper x oppervlakte van de verdamper (dan heb je het debiet) x soortelijk gewicht van de lucht die uit de verdamper komt. Dan weet je de massastroom van de lucht, die heb je nodig voor berekeningen.

Bij een verdamperdrukregelaar is altijd een meetnippel geplaatst aan de verdamperkant, om de verdamperdruk te kunnen meten. GISSEN IS MISSEN! dus de oververhitting meten!

Rob

• sjef

bedankt Rob, ik moet er morgen naar toe. Het is een kvp regelaar van danfoss hier zit ook een meetpunt op die ik kan gebruiken.