smoorverlies eev

• sjef

weet er iemand of een eev smoorverliezen heeft? Bij een modulerend ventiel kan ik mij dit voorstellen, maar hoe zit dit met de

puls pauze uitvoering?

• kees

Smoorverliefd ???

• sjef

:)o

• BMW-robbie

Ook een EEV heeft smoorverlies.

Het smoorverlies wordt eigenlijk bepaald door de nakoeling van de vloeistof in combinatie met de condensatiedruk.

Met een EEV kan lager in condensatiedruk gedraaid worden, en hoe hoger dan de nakoeling is, des te kleine wordt he smoorverlies. Teken eea maar eens in het h-log p diagram.

Rob

• sjef

Heb het gezien, Rob was een beetje in de war, er is altijd drukverlaging anders heb je geen temp verschil. Het is wel veel

wat je kwijt raakt 20% cappaciteits verlies van de verdamper (zonder nakoeling en 30 graden condenseren) ga je toch wel nadenken bij het samenstellen van een installatie.

• P.Ouwendijk

Hallo sjef,

Om dit probleem gedeeltelijk op te lossen kan je vloeistof onderkoelen.

Een voorbeeld is een tweetraps koelmachine daarbij is een platenwisselaar gemonteerd daar stroomt de vloeistof naar

je ventielen doorheen ( primaire circuit ) en een beetje van die vloeistof word dmv een electronisch ventiel ingespoten in de platenwisselaar ( secundaire circuit) en de zuig van het secundaire cicuit is aan gesloten op de tussendruk van de koelmachine

daarmee creer je vloeistof van ± 0-5°C en dat scheelt veel smoorverlies zeker bij een vriestoepassing.

Word ook gedaan bij chillers als je maar ergens een tussendruk hebt.

Groet

Piet

• Peter R

en het energie verbruik neemt in het kwadraad toe ik zou zeggen alles uitzetten in een diagram en een beetje smoorverlies voor lief nemen

• sjef

Ik heb het uitgezet in een diagram, je komt uit op 20% damp en 80% vloeistof, Met verlagen van de condensdruk 10k en te

onderkoelen kom je ongeveer op 12% damp uit, het ging mij eigenlijk niet om het energieverbruik maar om verdamper capaciteit, maar op deze manier ga je ook energie sparen!

• BMW-robbie

Met een lagere condensatiedruk wordt ook het opgenomen vermogen van de compressor minder, en ook het rendement wordt beter omdat de druktrap kleiner wordt. Kun je ook in het diagram aflezen en zelfs de winst uitrekenen.

Rob