water in freon circuit

  • Wouter

    Hallo,

    Bij een waterchiller is de verdamper (platenwisselaar) bevroren en gescheurd, hierdoor is er water in het hele freon circuit gekomen.

    Het gaat om een machine van 200kw, dus even een nieuwe bouwen is geen optie. De compressor gaan we sowieso vervangen. Hoe is de rest van het systeem nu goed droog te krijgen? Met diverse bedrijven contact gehad, en die zeggen het systeem doorblazen met stikstof en vacuumeren en dit meerdere keren herhalen.

    Ik weet dat er speciale spoel middelen zijn, en er ijspotten zijn die je tussen de vacuümpomp kan zetten? Zodat waterdeeltjes bevriezen voordat ze de vacuumpomp in gaan. Iemand ervaringen hiermee?

    Groeten Wouter

  • Peter R

    Door blazen met droge lucht, een compressor met een ont vochtiger net zo lang totdat er geen vocht meer uitkomt ijs heeft totaal geen zin het gaat toch koken, vacuümpomp erop als het kan een stuk of 4 300L p/st en alles met een föhn goed warm maken en dat een dagje lang daarna met droge stikstof en de vacuümpomp erop als het kan een stuk of 4 300L p/st en alles met een föhn goed warm maken

  • sjef

    veel succes! volgens mij gaat dit een lastig karwei worden? aangezien je de compressor gaat vervangen moet er toch heel

    wat water in zijn gekomen. Misschien dat een weekje vacumeren helpt.

  • peter

    Helaas heb ik dit al 2 keer mogen repareren.Ik heb de leidingen bij een zogenaamd waterslot losgesoldeerd en losgehaald waarna ik ze binnen heb gedraaid tot al het water eruit was.Daarna is alles gedroogd met een fohn.Ook is toen het expansieventiel vervangen voor de zekerheid.Hierna goed vacumeren met standtijd en breken met stikstof met standtijd.

    Vooral dat half uur standtijd is belangrijk om het vocht de tijd te geven om te reageren.Dit enkele malen tot het kijkglas droog aangeeft.Neem vooral de tijd want als je daarna weer vocht aantreft is niemand tevreden.

    Bij onze controle achteraf bleek de verdamper water uittredende sensor 8 graden naar boven af te wijken waardoor deze

    niet in vorst storing viel.Ook heeft de leverancier PE(kunststof leiding) vervuiling in de wisselaar geconstateerd.

    Heel veel succes,reparatietijd was ongeveer 2 man 5 dagen.

  • Riezzie Rich

    hge wouter

    jammer dat het mijn niet overkomt lijkt me leuk

    dit is wat je het beste kan doen er zijn wel droog middelen zou het niet gebruiken vindt het persoonlijk een risico geval

    je moet in je zuigleiding een burnout filter bouwen en zelfde in je vloeistof leiding. vervolgens doe je der geen h48/w48 maar s39 blokken in die nemen heel veel vocht op

    zodra je die er tussen gebouwd heb moet je gaan vacumeren en breken blijft altijd het beste. als je vacuum heb bereik afvullen en IBS. daarna ga je draaien met dat ding en dan moet ie maar een week draaien en ga je terug om olie te wisselen en drogerblokken en dat kun je vanuit mijn oogpunt het beste doen want al het water ga je met vacumeren er tog niet uit krijgen alleen door die filterdrogers en olie wisselen want daar is waar je vocht gaat zitten en hou je zuurgraad van je koudemiddel goed in de gaten want moet niet zo zijn dat die compressor naar ze moer gaat omdat je koudemiddel onbewust zuur is geworden

    succes met dit als je hulp nodig hebt ofsoo bel me want ik heb dit soort gevallen eerder meegemaakt(0630579166)

  • BMW-robbie

    Ik heb ook eens zo iets meegmaakt. Het kost heel erg veel tijd om alle vocht uit het systeem te halen. Ik heb toen op alle laagst punten van de leidingen een klein gaatje geboord zodat het water er uit kon lopen Daarna een tijd lang goed doorblazen met stikstof. Daarna de gaatjes dichtsolderen en inderdaad met kyrogeen ijsslot in de zuigleiding van de vacuumpomp het systeem lang vacumere.

    Ik zou ook kiezen voor filterdrogerhouder voor 4 patronen te plaatsen en de patronen net zo lang te vervangen totdat de pit in het kijkglas de juiste kleur aan geeft.

    Een burn-out filter plaatsen heeft geen zin, die wordt alleen geplaatst als er zure olie door verbranding van een semi-hermeet of een hermeet heeft plaatsgevonden.

    suc6,

    Rob

  • P.Ouwendijk

    Hallo BMW-robbie,

    Je kan toch een filter plaatsen in de zuigleiding en daar drogerpatronen in doen.

    Alles wat droogt in dit geval is toch meegenomen.

    Groet

    Piet

  • BMW-robbie

    Dat duurt veel te lang, en een filterdroger kan maar heel weinig vocht opnemen. Het beste is om het water als het kan zo veel mogelijk op lage leidingpunten af te tappen.

    Rob

  • Ben

    Bij water in het systeem, reeds meerdere malen opgelost door in de vloestof leiding, voor de filterdroger, een extra filterhuis te plaatsen. Dit filterhuis vullen we dan met een kilo calcium chloride korrels in een pantykous.Meestal vervangen we de korrels minimaal 2 keer.Als er geeen water meer in het systeem zit blijven de korrels hard en verwijderen we het extra filterhuis. Dit is een zeer simpele manier om een groot probleem op te lossen. Het is uiteraard zinvol en logisch om te beginnen met het doorblazen van de installatie met stikstof

    met vr gr Ben

  • Peter R

    doorblazen met droge lucht van 10 bar totdat er geen water meer uitkomt, kost niets, daarna een paar flessen stikstof, twee vacuumpompen van 350 L (ieder bedrijf moet zeker een grote in huis hebben) de hele zooi warm maken +/- 50°C zeker op de punten waar olie kan blijven staan olie uit de compressor nieuw erin, olie afschijder leegmaken, vloeistofvat leegmaken en als de hele zooi droog is bv 200 micron stikstof erin nieuwe drogers plaatsen wederom de vacuumpompen erop (met nieuwe vacuum olie) en weer naar 100 micron en vullen die handel een halve dag werk met vier man, de installatie moet wel snel werken en niet na een week als je de apparatuur en de kennis niet hebt dan uitbesteden

    probeer ook eens een liter water te verdampen met een waxine lichtje wat denk je een weekje en dan is het water verdampt?