verdampingstemperatuur lager dan ontwerp?

• tim

Hallo,

ik heb een vraag:

Een kloeler is ontworpen voor een koelruimte met een hoge RV waarbij veel vocht wordt ontrokken.

Nu blijkt er nauwelijks vocht te worden ontrokken door de koeler, omdat er verpakt product is opgeslagen.

* de RV in de ruimte is lager dan de ontwerp conditie ( dit komt omdat de rv uit de ruimte toch wordt ontvochtigd dus de Rv lager wordt)

* verder blijkt dat de verdamper temp lager ligt dan zijn ontwerp verdampertemperatuur.

echter dit begrijp ik niet helemaal komt dit omdat er nu minder warmte wordt afgevoerd waardoor de zuigdruk lager komt en dus de temperatuur?

mvg tim

• sjef

als de verdamper minder belast wordt zal tev gaan knijpen om de ov setpoint te handhaven, de rest spreekt voor zich

• ed

hallo terug,

Bij deze cellen wordt meestal de verdamperventilator

meegeschakeld met de koelmachine,

Laat deze continu lopen om weer vocht in de cel terug

te krijgen.

gr ed

• BMW-robbie

De luchtkoeler is berekend voor een hoge RV. Het is dus de bedoeling dat deze koeler moet koelen en ontvochtigen. De koelcapaciteit bestaat dan uit voelbare koelcapaciteit (voor het koelen) en latente koelcapaciteit (voor het ontvochtigen). Als de RV al laag is zal de hoeveelheidlatente koelcapaciteit afnemen, dus de totale hoeveel warmte die toegevoerd wordt aan de verdamper wordt minder. Als dit minder wordt zal de verdamperdruk gaan dalen en dus ook de zuigdruk. Hierdoor gaat de verdampingstemperatuur verder omlaag en zal de RV nog verder gaan dalen enz. enz.

Rob

• tim

Hallo,

Oke dit is me nu duidelijk bedankt voor deze uitleg.

mvg tim

• lammetje

Hallo Ed,

Als de verdamper ventilator continue aangezet wordt.

Dan wordt de vochtigheid in de cel juist lager.

Meer ventilatoruren = meer warmteinbreng = meer/langere koelacties = meer ontvochtiging.

Peter