waar ik mee te maken heb is dat een ijssalon is overgegaan van eigenaar. In dit geval van vader op dochter. Ze wil graag zoveel mogelijk kosten besparen gezien ze niet weet hoe het loopt. (begrijpelijk) Voor dat ik in beeld kwam had men een ander bedrijf
die de boel nakeek. Alleen als per jaar zoveel problemen zijn, dat er voor meer dan 9000 euro aan monteurs uren zijn betaald excl. materiaal en de boel nog steeds niet juist werkt ben ik in beeld gekomen.
Zo heel bijzonder is het nou ook weer niet wat er staat, 3 aggregaten van ieders 1.5PK
en een airco unit.
Vorig jaar de boel voor opening gecontroleerd, ventielen opnieuw ingesteld, electronische regelunits opnieuw ingesteld, een aantal zaken er tussen uit geknipt (een soort schakelaartje waar ik het nut niet van inzag en nu nog steeds niet snap)
het helezaakje laten proefdraaien en getest. Volgens de klant had het meubel nog nooit zo best gewerkt.
We zijn twee maal terug geweest waarvan 1 maal defecte cond. vent. motor en tweede keer een oververhitte machinekamer ondanks de aanwezige afzuiging.
Ik had al een keer voorzichtig geopperd “hoe kunnen ze het geheel nou zo plaatsen”.
Alleen je moet de eerste keer wel voorzichtig zijn met wat je er van vind. Dus niet te hard roepen ..wat een puinhoop.
Ik heb de “vader”laten zien wat er met de persdruk (rond de 28 bar) gebeurt als je de condensor met een beetje water besproeid.
Ik geloof dat hij toen wel wou aannemen dat het allemaal niet zo best draaide.
Ik melde dat er wel iets aan te doen is d.m.v. watergekoelde condensors. Ik zou een prijsopgave doen om de boel aan te passen, Gezien het seizoen al aardig op z’n eind liep,heb ik het een beetje laten sloffen.
Maar ja, het is weer begonnen en moeten we de boel weer nakijken met tevens de vraag hoe zit het met de waterkoeling?
Ik had gedacht het vervangen van luchtgekoelde door watergekoelde condensor of in de pers een warmtewisselaar zoals je die in zuigleiding zet. Alleen nu water er door. (komt dan voor de luchtgekoelde condensor.) is goedkoper.