kleine warme mach. kamer

• terpstra

Bij een ijssalon heeft men een zeer kleine machine ruimte. Staan 3 vries luchtgekoelde aggregaten op hun tenen te draaien.

Tot overmaat van ram heeft men ook nog eens een airco unit zo geplaatst dat deze zijn warmte de machinekamer inblaast. Er is wel iets van een afzuig ventilator maar dat is tijdens iets warmere dagen niet voldoende. Mag ook niets meer aan gedaan worden i.v.m. geluid overlast.

Nu heb ik zitten denken om watergekoelde condensors te plaatsen. Echter als mijn vloeistoftank weer opwarmt (door de airco unit) heeft dat niet de uitwerking als het bedoeld is ben ik bang voor.

Als ik nu alleen de vloeistofleiding direct uit tank, ga nakoelen d.m.v. water zal waarschijnlijk het beste resultaat hebben? Wat denkt een ander daarvan?

• sjef

ik denk dat dit je nog veel kopzorgen gaat geven, en veel telefoontjes met de zomer.

zijn toch 3 vries aggregaten kun je 1 voor in de plaats zetten dan ben je van die herrie af (als 3fase is freq er tussen en

cap opschroeven) enl water gekoeld condensor, wat betreft die airco, ook de condensor vervangen

lijkt mij

groeten sjef

• Peter R

Terpstra,

sjef kan het mooi vertellen maar je klant moet je zien te houden en die raak je kwijt door een enorme investering.

ik heb hetzelfde ook meegemaakt in 2004 een ondergrondse garage was in de winter lekker koel maar in de zomer met 300 autos en zeer warme motoren was het een grote ellende ik heb eerst de vloeisrofleidingen door een waterbak laten lopen het waterniveau werd geregeld door een ouderwetse rood koperen flotter zoals in een toilet zit de druk en de temperatuur namen af maar niet genoeg ik heb de vloeistof leidingen eruit gehaald en de heetgas leiding erin gedaan het water werd zoheet dat de flotter buiten werking is gezet en een continu doorstroming ( kraantje ertussen ) van koudwater ( je zou ook een waterklep met thermostaat kunnen gebruiken) de omgevings temperatuur zakte van 70°C naar 35 °C het stroongebruik per machine liep direct terug dus ook minder warmte wij moesten soms om de 3 tot 4 maanden een compressor vervangen sinds die tijd niet een meer

de waterbak was de grootste gastronorm bak en pas op de vloeistof druk deze kan veel te laag worden en dan werkt het expansie ventiel niet goed meer minder druk minder doorstroming

ik hoop dat je iets aan hebt

• Peter R

aanvoer water temperatuur 10 tot 15°C

peter r

• sjef

Peter ik praat uit ervaring, in die relatief korte periode dan. Een klant die niet wilt investeren en alleen maar wil plukken

kun je beter kwijt zijn als rijk. Vooral als ze vertellen dat de vorige monteur het niet goed deed, en dat het daarom

een zooitje is. In een situatie gelijk als die van Terpstra moet je oorzaak aanpakken en geen symptoom bestrijden.

In zo een ruimte wordt het makkelijk 50 graden of meer met of zonder ventilatie, als je dan op 404a draait met je aggregaten

dan kun je je het wel schudden, je hebt sowieso problemen met je onderkoeling en zeker met vriezen, dit is

wachten op een burn out.Trouwens wat jij hebt gedaan met die airco is in princiep gewoon een watergekoelde condensor

maar dan van het type alla Haagsch koelbedrijf (met alle respect) dit kan ook gewoon goed werken. Een freq regelaar

er tussen bouwen valt qua investering best mee, als je dan 70 hertz gaat draaien heb je sowieso 40% toename

plaats je dan nog 3 eev dan kun je waarschijnlijk met 1 aggregaat uit de voeten (dat laatste wordt wel een beetje duur)

maar je bent wel van je herrie af, en stroomverbruik drastisch omlaag.

groet sjef

• Peter R

ik heb het over nieuwe koel en vries installaties deze zijn geplaatst in de winter in een kleine machine kamer voor elke winkelier met aan en afvoer lucht, er zou een groot ventilatie systeem komen maar de aannemer plaatste een veel kleinere en dat was genoeg volgens hem.

bij de kaasboer geplaatst door friado was het zelfde probleem condensatoren klapten uitelkaar compressor bitzer ging kapot enz. alleen door een eigenwijze amsterdamse aannemer.

pr

• terpstra

waar ik mee te maken heb is dat een ijssalon is overgegaan van eigenaar. In dit geval van vader op dochter. Ze wil graag zoveel mogelijk kosten besparen gezien ze niet weet hoe het loopt. (begrijpelijk) Voor dat ik in beeld kwam had men een ander bedrijf

die de boel nakeek. Alleen als per jaar zoveel problemen zijn, dat er voor meer dan 9000 euro aan monteurs uren zijn betaald excl. materiaal en de boel nog steeds niet juist werkt ben ik in beeld gekomen.

Zo heel bijzonder is het nou ook weer niet wat er staat, 3 aggregaten van ieders 1.5PK

en een airco unit.

Vorig jaar de boel voor opening gecontroleerd, ventielen opnieuw ingesteld, electronische regelunits opnieuw ingesteld, een aantal zaken er tussen uit geknipt (een soort schakelaartje waar ik het nut niet van inzag en nu nog steeds niet snap)

het helezaakje laten proefdraaien en getest. Volgens de klant had het meubel nog nooit zo best gewerkt.

We zijn twee maal terug geweest waarvan 1 maal defecte cond. vent. motor en tweede keer een oververhitte machinekamer ondanks de aanwezige afzuiging.

Ik had al een keer voorzichtig geopperd “hoe kunnen ze het geheel nou zo plaatsen”.

Alleen je moet de eerste keer wel voorzichtig zijn met wat je er van vind. Dus niet te hard roepen ..wat een puinhoop.

Ik heb de “vader”laten zien wat er met de persdruk (rond de 28 bar) gebeurt als je de condensor met een beetje water besproeid.

Ik geloof dat hij toen wel wou aannemen dat het allemaal niet zo best draaide.

Ik melde dat er wel iets aan te doen is d.m.v. watergekoelde condensors. Ik zou een prijsopgave doen om de boel aan te passen, Gezien het seizoen al aardig op z’n eind liep,heb ik het een beetje laten sloffen.

Maar ja, het is weer begonnen en moeten we de boel weer nakijken met tevens de vraag hoe zit het met de waterkoeling?

Ik had gedacht het vervangen van luchtgekoelde door watergekoelde condensor of in de pers een warmtewisselaar zoals je die in zuigleiding zet. Alleen nu water er door. (komt dan voor de luchtgekoelde condensor.) is goedkoper.

• BMW-robbie

Met watergekoelde condensors ga je verschrikkelijk veel water gebruiken, of je moet het opgewarmde water weer af kunnen koelen.

Alleen de vloeistofleiding extra koelen met water heeft op de condensatiedruk geen effect, jemaakt alleen de nakoeling van de vloeistof groter.

Een andere optie is natuurlijk een airco in de machinekamer hangen, maar dan moet je de buitenunit ook weer kwijt zien te raken.

Een energiebewuste oplossing is een lucht-water warmtepomp plaatsen. Met de warme lucht ga je dan warm water voor andere doeleinden maken.

Suc6 met jouw probleem.

Rob

• Peter R

Terpstra

kijk eerst wat de mensen te besteden hebben als het weinig is doe dan een goedkoop voorstel en aan het eind van het jaar als er meer ruimte is een andere oplossing er komen veel voorstellen die veel geld kosten het is makkelijk praten over andermans geld kijk eens naar mijn vorig bericht van de garage het water verbruik valt wel mee een auto wassen kost meer en niet te vergeten een tuintje water geven. let wel op als mijn systeem toepast dat er een terugslag klep in de waterleiding moet ook al is de bak open

peter r

• henvdk

Hoi collega Terpstra.

Zelfde probleem bij bakkers in de kern met geen buitenruimte vaker als volgt opgelost.

In serie met de luchtgekoelde condensor een axiaal water of platenwisselaar watergekoeld gemonteerd.

Deze wisselaar moet de condensorcapaciteit hebben van de machine.

Hierop een waterregelventiel met de instelling voor een condensatiedruk die jij goed(!) vindt . bv 40 gr.

Dat waterventiel opent dus pas bij die 40 gr. druk en dan zal de omgeving voor de luchtgekoelde condensor dus ook hoog zijn.

Je gebruikt dan alleen water als het nodig is.

Let wel even op je uitgeblazen luchttemperatuur, want die gaat door de persgassen in je condensor fors omhoog.

Je hele condensor kan immers gasvormig zijn en sommige fans verzaken dan.

Onze ervaring bij ongeveer 5 klanten afgelopen tien jaar is ;probleemloze koeling en EEN fan defect.

s,nachts heb je in het voorjaar gratis verwarming.

Dan je airco.

Probeer daarvan de condensor buiten te plaatsen of minimaal de lucht naar buiten te laten blazen.

Wel zorgen voor luchttoevoer als de airco aan is.

Gebruik het uitstromende water niet voor te sproeien maar e.v.t. wel voor te schrobben. (legionella)

Mijn voorkeur is naar het riool.

succes

gr. henvdk