wandkoeling bonnet

• sjef

Heb weer een condensprobleem met een wandkoeling. Er staat ontzettend veel condens op het plafond van de wandkoeling.

Het gaat om een open wandkoeling van het type Bonnet +/- 7meter De zuigdruk is -10 404a.

Heeft hier iemand ervaring mee om dit probleem te vermijden?

Het betreft een relatief oude meubel, de luchtstroom is goed heb een kapotte fan en tev vervangen.. Kan het zijn dat deze

meubel is ontworpen voor een gastype met minder cappaciteit? Er zitten ook zuiggas warmtewisselaars op (2meubels

op 1 comp)

• Mar

Goedeavond Sjef

is het een open meubel

of een meubel met een lekke afscherming?

heb dit soort problemen waneer deze meubels in een warme/vochtigere ruimte staan

Groeten Mar

• sjef

het is een open meubel in een supermarkt

• Peter

Is de isolatie in het plafond van het meubel niet verzadigd met vocht waardoor de kou “doortrekt” naar boven toe zodat er condens neerslaat.

Koudste punt is het uitblaaskanaal dat dus ook onder het plafond doorgaat.

Hoe is je uitblaastemperatuur?

Afhankelijk van je meubel temperatuur is een zuigdruk van -10 aan de lage kant.

Bijv.meubel temp 4 gr zuigdruk -6/-7.

Succes

Peter

• sjef

Bedankt Peter, met plafond bedoel ik wel binnenkant meubel en direct bij het uitblaas kanaal.Meubel bevat zuivel

en vlees en draait +2 graden en zuigdruk is -10, dus 8k lijkt me wel redelijk. Ik heb wel mijn twijfels over het thermostaat.

Deze gaat er morgen uit er komt een digitale in.

• Peter

Het verschil tussen -10 en +2 is 12K.

Kijk goed waar je de sensor van de thermostaat plaatst, erg belangrijk.

In de aanzuig: rustige stabiele temperatuur, nadeel geen conrole op uitblaastemperatuur.

In de uitblaas: Uitblaastemperatuur goed te regelen, nadeel zenuwachtige regeling, na aanslaan van de koeling snel koude uitblaastemperatuur.

hierdoor snel uitschakelen en vrij snel weer inschakelen.

Succes morgen

Peter

• sjef

je hebt gelijk ik heb mij vergist bedankt, denk dat hier weinig aan te doen valt de leidinglengtes zijn vrij lang heb een drukverlies van 1bar bij de comp gemeten.

• p.ouwendijk

Hallo Peter,

Ik laat een wandmeubel altijd regelen op uitblaastemperatuur.

Dan meet ik de ruimtetemperatuur op het middelste schap.

Laat ik hem bv, bij zuivel uitschakelen op ± 2°C is ongeveer een uiblaastemperatuur van -3°C.

En dan laat ik hem weer inschakelen bij ± 4.5°C op het schap.

Hiermee heb je een redelijk rustige werking wat de machine betreft.

Groet Piet

• terpstra

bij oudere wandmeubels wil er nog wel eens een laag stof boven geperforeerde staalplaat (uitblaas) zitten. Door dat deze stoflaag nat wordt (dus ook langer koud) kan dit soms wel eens een oorzaak zijn van condens die tegen onderkant plaat vormt.

Komt ook wel eens voor bij verdamper lekbakken waar een laag stof in zit. Er ontstaat dan condens aan onderkant van lekbak.

• sjef

Bedankt voor de Tip